نجات ارزهای دیجیتال از روند نزولی

۱۴۰۲/۰۶/۰۹ - ۰۰:۵۶:۱۱
کد خبر: ۲۱۴۳۰۰
نجات ارزهای دیجیتال از روند نزولی

بیت‌کوین بر اساس حکم جدید در مورد صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین به میزان ۶ درصد جهش کرد و توانست بار دیگر به محدوده ۲۸ هزار دلار صعود کند؛ اگرچه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده به اولین ضرب‌الاجل خود برای تصمیم‌گیری درباره ۷ درخواست برای راه‌اندازی ETF اسپات ‌بیت‌کوین نزدیک می‌شود و برخی تحلیلگران عقیده دارند که بهترین سناریو ممکن برای شروع روند صعودی در بازار ارزهای دیجیتال این است که کمیسیون بورس و اوراق بهادار بخشی از درخواست‌ها‌ برای راه‌اندازی ETF اسپات ‌بیت‌کوین را تأیید کند. 

پس از آنکه دادگاهی در ایالات‌متحده به کمیسیون بورس و اوراق بهادار دستور داد تا عدم پذیرش پیشنهاد شرکت‌ گری اسکیل مبنی بر تبدیل صندوق بیت‌کوین خود به صندوق قابل معامله در بورس را بررسی کند، ارزهای دیجیتال بزرگ جهان افزایش یافتند. شرکت مدیریت دارایی ارزهای دیجیتال گری‌اسکیل به پیروزی بزرگی در برابر کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده دست یافته است. قاضی نئومی رائو از دادگاه استیناف منطقه دی سی در یک حکم مهم اظهار داشت که «رد کردن پیشنهاد گری‌اسکیل خودسرانه و دمدمی مزاجانه بود زیرا کمیسیون در توضیح رفتار متفاوت خود با محصولات مشابه ناکام ماند.»

پس از این اتفاق قیمت بیت‌کوین توانست به ۲۸ هزار دلار برسد. پس از این تصمیم، سهام شرکت‌های بزرگ ارز دیجیتال مانند کوین‌بیس نیز در حال افزایش است. اخبار حاکی از آن است که ایالات‌متحده می‌تواند اولین جایگاه خود را در صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین (ETF) داشته باشد. از سوی دیگر، حامیان استدلال کرده‌اند که فعال کردن این نوع محصول به بخش وسیع‌تری از عموم مردم اجازه می‌دهد تا در حوزه بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنند. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۱.۰۹ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۳.۹۵ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۸.۸۲ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین بوده که در یک روز ۰.۵۳ درصد افزایش داشته است.

   تصمیم سرنوشت‌ساز کمیسیون بورس  امریکا درباره ETFهای نقدی ‌بیت‌کوین

برخی تحلیلگران عقیده دارند که بهترین سناریو ممکن برای شروع روند صعودی در بازار ارزهای دیجیتال این است که کمیسیون بورس و اوراق بهادار بخشی از درخواست‌ها‌ برای راه‌اندازی ETF اسپات ‌بیت‌کوین را تأیید کند. با این حال، این احتمال نیز وجود دارد که این آژانس از حق تجدیدنظر خود برای تعویق تصمیم‌گیری تا مارس آینده استفاده کند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده به اولین ضرب‌الاجل خود برای تصمیم‌گیری در مورد ۷ درخواست برای راه‌اندازی ETF اسپات ‌بیت‌کوین نزدیک می‌شود. آن هم در شرایطی که در دادگاه تجدیدنظر فدرال ایالات متحده به گری‌اسکیل اینوستمنس باخت.

شرکت سرمایه‌گذاری بیت‌وایز در ۱ سپتامبر (۱۰ شهریور) منتظر تأیید یا رد مجوز راه‌اندازی ETF ‌بیت‌کوین خود از سوی کمیسیون بورس خواهد بود. نتیجه تصمیم‌گیری درباره درخواست‌ شرکت‌های بلک‌راک، اینوسکو، فیدلیتی، ون‌اک و ویزدم‌تری نیز در ۲ سپتامبر (۱۱ شهریور) اعلام خواهد شد. والکری نیز در ۴ سپتامبر (۱۳ شهریور) منتظر پاسخ کمیسیون بورس خواهد بود. دادگاه استیناف ایالات متحده در ۲۹ اوت (۷ شهریور) اعلام کرد که رد درخواست گری‌اسکیل از سوی کمیسیون بورس برای تبدیل «گری‌اسکیل بیت‌کوین تراست» (GBTC) به یک ETF اسپات ‌بیت‌کوین، خودسرانه و بی‌قاعده است. با این حال، جیمز سیفارت (James Seyffart)، تحلیلگر ETF در بلومبرگ خاطرنشان کرد: «پیروزی در دادگاه بدان معنا نیست که کمیسیون بورس باید درخواست گری‌اسکیل یا دیگر شرکت‌ها را در آینده تأیید کند.»

سیفارت در مصاحبه‌ای با بلومبرگ توضیح داد که پیروزی گری‌اسکیل قطعا شانس موفقیت موج بعدی متقاضیان را افزایش خواهد داد. او مطمئن نیست که این درخواست‌ها چه زمانی تأیید شوند؛ زیرا کمیسیون بورس می‌تواند تصمیمات خود را به تعویق بیندازد. این آژانس پیش از اینکه مجبور شود تا ۲۴۰ روز پس از تشکیل پرونده تصمیم نهایی خود را اعلام کند، می‌تواند دو ضرب‌الاجل دیگر برای هر صندوق تعیین کند. با این همه، آخرین مهلت کمیسیون بورس برای تصمیم‌گیری نهایی، اواسط مارس آینده (اسفند) خواهد بود.

   کمیسیون بورس پس از پیروزی  گری‌اسکیل چه انتخاب‌هایی خواهد داشت؟

پس از پیروزی گری‌اسکیل در دادگاه، این نهاد نظارتی ۹۰ روز فرصت دارد تا در دادگاه عالی ایالات متحده درخواست تجدیدنظر کند یا برای تشکیل جلسه هیأت عمومی قضات درخواست دهد؛ دادگاهی که حکم صادر‌شده توسط هیات متشکل از سه قاضی آن می‌تواند حکم پیشین را لغو کند. با این حال، کمیسیون بورس و اوراق بهادار هنوز درباره تصمیم بعدی خود اظهارنظری نکرده است. اگر این آژانس درخواست تجدیدنظر نکند، دادگاه باید نحوه اجرای حکم خود را مشخص کند که می‌تواند شامل دستور‌ به کمیسیون بورس برای تأیید درخواست گری‌اسکیل یا حداقل بازبینی مجدد آن باشد.

اولین مورد این است که کمیسیون بورس شکست خود را بپذیرد و درخواست تبدیل صندوق گری‌اسکیل بیت‌کوین تراست را به یک ETF اسپات ‌بیت‌کوین تأیید کند. در حالت دوم، کمیسیون بورس باید روند فهرست‌کردن ETFهای فیوچرز ‌بیت‌کوین را به‌طور کامل لغو کند یا با استدلال جدیدی درخواست گری‌اسکیل را رد کند. با این همه، اریک بالچوناس، یک تحلیلگر ETF دیگر در بلومبرگ، احتمال لغو ETF‌های فیوچرز ‌بیت‌کوین را به‌دلیل پذیرش ETFهای فیوچرز اتریوم توسط این کمیسیون نامحتمل می‌داند.

   روند انباشت بیت‌کوین بدون تغییر بوده است

دارندگان بلندمدت ‌بیت‌کوین علی رغم تغییر یک میلیارد دلاری اخیر، انباشت توکن‌ها را ادامه داده‌اند که نشان می‌دهد چشم‌انداز صعودی در بلندمدت بدون توجه به آرامش فعلی بازار، دست نخورده باقی می‌ماند. تحلیلگران صرافی بیت‌فینکس می‌گویند که این دارندگان بلندمدت نیز ظاهراً موقعیت‌های خود را حفظ می‌کنند و از معامله مستقیم یا استفاده از بیت‌کوین خود به عنوان وثیقه خودداری می‌کنند. داده‌های ذکر شده توسط بیت‌فینکس بیان می‌کند که دارندگان طولانی‌مدت به انباشت بیت‌کوین ادامه می‌دهند. تحلیلگران گفتند: «در تغییرات بلندمدت روند انباشت ثابتی وجود دارد». این رفتار نشان‌دهنده خوش‌بینی و انعطاف پذیری احتمالی در برابر نوسانات بازار است.

با وجود این، مایک مک‌گلون، استراتژیست ارشد کالا در بلومبرگ اینتلیجنس، معتقد است که قیمت ‌بیت‌کوین به‌طور بالقوه می‌تواند روندی مشابه بازار سهام در دوران رکود بزرگ در دهه ۱۹۳۰ را دنبال کند. مک‌گلون خاطرنشان می‌کند که نرخ بهره بالا شرایطی را به یادآوری می‌کند که منجر به فروپاشی بازار سهام در سال ۱۹۳۰ شد. به گفته این تحلیلگر بلومبرگ، تولد ‌بیت‌کوین یادآوری ظهور فناوری‌های انقلابی در حدود ۱۰۰ سال پیش است. او همچنین می‌گوید که علیرغم حرکت صعودی سایر دارایی‌های پرخطر، بیت‌کوین روندی نزولی را نشان می‌دهد. مک گلون در مصاحبه‌ای گفت که بهبود اقتصادی احتمالاً منجر به ادامه روند نزولی اخیر بیت‌کوین خواهد شد و پیش‌بینی‌های مبنی بر اینکه ارز دیجیتال پرچمدار به ارزش شش رقمی خواهد رسید، ممکن است دورتر به‌نظر برسند.

«من فکر می‌کنم بیت‌کوین در نهایت به ۱۰۰ هزار دلار خواهد رسید اما اگر بهبود اقتصاد جهانی اتفاق بیفتد، فکر می‌کنم با یک رکود و کاهش تورم مواجه خواهیم شد، مسکن دوباره کاهش می‌یابد، بازار سهام مشابه سال ۲۰۰۸ کاهش می‌یابد.» در مقابل جی‌پی مورگان می‌گوید که اصلاحات عمیق بیت‌کوین تا حد زیادی به پایان رسیده است. تحلیلگران می‌گویند که فعالان بازار در حال حاضر منتظر تصمیم در مورد ETF بیت‌کوین هستند. همچنین وضعیت پرونده کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) علیه شرکت پرداخت ریپل نیز در روند بازار تاثیرگذار است. همچنین شرکت سرمایه‌گذاری بلاک چین «پنترا کپیتال» می‌گوید که در صورت تکرار تاریخ، قیمت ‌بیت‌کوین پیش از هاوینگ به ۳۵،۰۰۰ دلار و پس از به ۱۴۸،۰۰۰ دلار خواهد رسید.

این شرکت انتظار دارد که هاوینگ بعدی ‌بیت‌کوین در ۲۰ آپریل ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) اتفاق بیفتد. پنترا کپیتال استدلال می‌کند که عملکرد قیمت ‌بیت‌کوین به‌شدت به چرخه‌های هاوینگ وابسته است و این شرکت عقیده دارد که این روند تاریخی ادامه خواهد داشت. این شرکت توضیح داد: «از نظر تاریخی، قیمت ‌بیت‌کوین ۴۷۷ روز پیش از هاوینگ به کف چرخه می‌رسد و سپس با شروع روند صعودی به بالاترین سطح خود خواهد رسید. دوره پس از هاوینگ تا رسیدن اوج چرخه صعودی بعدی نیز به‌طور میانگین ۴۸۰ روز طول خواهد کشید».

 

ارسال نظر