نهضت ملی مسکن چه چالش‌هایی دارد؟

۱۴۰۲/۰۶/۰۸ - ۱۳:۵۵:۰۰
کد خبر: ۲۱۴۲۴۶
نهضت ملی مسکن چه چالش‌هایی دارد؟

طرح نهضت ملی مسکن یکی از وعده‌های اصلی دولت سیزدهم به هنگام روی کار آمدن بود که درحال‌حاضر با چالش‌های مالی عظیمی رو به رو است. تامین منابع ساخت واحدهای نهضت مالی مسکن از آورده مردم و تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده بود اما طبق گزارشات بانک‌ها در پرداخت تسهیلات کم کاری کردند و از سوی دیگر با توجه به اینکه بیشتر متقاضیان نهضت ملی مسکن اقشار متوسط و ضعیف جامعه هستند، تامین آورده اولیه برای آنان مشکل است. بنابراین برای حل مسئله تامین منابع مالی، وزارت راه و شهرسازی به انبوه سازان بخش خصوصی پیشنهاد همکاری داد. اما نکته حائز اهمیت در این قسمت این است که وقتی مشارکت انجام می‌شود، انبوه ساز به دلیل اینکه خود در ساخت شریک است، تعدادی از واحدها را برای خود بر‌می‌دارد.

به گزارش تیتر کوتاه، همچنین یکی از برنامه‌های صندوق ملی مسکن برای تامین بودجه، بازگشت اقساط مسکن مهر با ارزش ۳.۸ همت است که آن را به نفع عملیات نهضت ملی به کار گیرند.

از راهکارهای دیگر دولت در این زمینه واگذاری زمین‌های مازاد دولتی بود. خصوصا که رئیس‌جمهور در اوایل مردادماه در جلسه شورای‌عالی مسکن اعلام کرد که تأمین زمین برای ساخت مسکن از ضرورت‌های تحقق اهداف نهضت ملی مسکن است و با بیان اینکه در زمینه واگذاری اراضی مازاد دولت، گام‌های خوبی برداشته شده از دستگاه‌های اجرایی که هنوز موفق به واگذاری اراضی مازاد خود نشده‌اند خواست هر چه سریع‌تر نسبت به رفع مشکل و اجرای تکالیف خود در این زمینه اقدام کنند.

تامین زمین در اولویت است

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس در خصوص کوتاهی بانک‌ها در پرداخت ۲۰ درصد تسهیلات نهضت مسکن ملی گفت: کمیسیون اقتصادی باید بررسی کند که مشکل بانک‌ها چیست. وقتی نرخ سود سپرده‌ها ۲۳ درصد است و نرخ سود تسهیلات ساخت در پروژه‌های نهضت مسکن ملی به ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده است، برای بانک‌ها صرف ندارد که بخواهند ضرر کند و تسهیلات مربوط به حوزه مسکن را پرداخت کند.»

وی افزود: «دولت درحال‌حاضر در شرایطی است که اگر بخواهد برای بانک‌ها خط اعتباری باز کند، خود آن باعث افزایش پایه پولی و حجم نقدینگی و تورم می‌شود. دولت باید تمرکز خود را بر بحث واگذاری زمین بگذارد. این موضوع در اولویت است.»

قادری در مورد اقدامات مسئولان در حل چالش‌های مسکن ملی گفت: «شورای شهرسازی روند کندی در این حوزه دارد. به عنوان مثال درحال‌حاضر در شیراز پنجاه هزار متقاضی در نقاط واگذاری زمین وجود دارد. در گام اول باید بحث تامین زمین حل شود به مرور تورم کاهش پیدا کند.»

دولت درحال‌حاضر در شرایطی است که اگر بخواهد برای بانک‌ها خط اعتباری باز کند، خود آن باعث افزایش پایه پولی و حجم نقدینگی و تورم می‌شود

این نماینده مجلس در خصوص تامین نقدینگی بانک‌ها افزود: « باید سود سپرده‌ها را پایین بیاورند، شاید از این طریق بتوانند نقدینگی را به سیستم بانکی برگردانند واز این راه از محل سپرده‌های مردم تسهیلات بدهند. زیرا اگر دوباره افزایش پایه پولی و در نتیجه تورم شدیدتر داشته باشیم، مشکلات جدی تری پیش رو خواهد بود.»

ارسال نظر