سیگنال چالش نفتی و نرخ خوراک پتروشیمی به بازار سرمایه

۱۴۰۲/۰۶/۰۷ - ۰۹:۳۶:۰۷
کد خبر: ۲۱۴۱۳۹
سیگنال چالش نفتی و نرخ خوراک پتروشیمی به بازار سرمایه

برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه 7 شهریور- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. در روز دوشنبه شاخص کل بورس 32 هزار و 745 واحد رشد کرد و به رقم 2 میلیون و 84 هزار و 218 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 4 هزار و 749 واحد بالا آمد و در رقم 705 هزار و 155 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس 182 واحد رشد کرد و به رقم 26 هزار و 278 واحد رسید. شاخص هم وزن فرابورس نیز افزایش 458 واحدی داشت و به سطح 127 هزار و 710 واحد رسید. 

به گزارش اکوایران، در پایان معاملات ‌روز دو‌شنبه، 49 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 51 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز دو‌شنبه در بورس بانک صادرات (وبصادر)، شرکت مهندسی نصیر ماشین (خنصیر) و شرکت سرمایه گذاری شاهد (ثشاهد) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت عمران و توسعه شاهد (ثعمرا)، شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) و شرکت سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای ثامان (شرکت سامان گستر اصفهان)، سیلام (شرکت سیمان ایلام) و ددام (شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان (وگستر)، شرکت عطرین نخ قم (نطرین) و شرکت صنایع گلدیران (گلدیرا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات دوشنبه، 63 نماد صف خرید داشتند و 67 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 12 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 223 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 12 درصدی به 389 میلیارد تومان رسید.

پیش+بینی+بورس

پیش بینی بورس امروز

معامله‌گران در شرایطی به استقبال معاملات امروز می‌روند که دیروز شاخص‌های بازار برای چهارمین روز رشد کردند. شاخص کل بورس 1.6 درصد رشد کرد و شاخص هم وزن 0.68 درصد صعود کرد. 

دیروز ارزش معاملات خرد با افت اندک 2 درصدی به 7 هزار و 415 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد اما همچنان نسبت به هفته‌های اخیر در رقم قابل قبولی قرار دارد. 

شاخص با جلوداری فارس، پارسان، وغدیر، فولاد، شپدیس و فملی رشد کرد و گروه محصولات شیمیایی سبزترین گروه بازار بود. دیروز پس از 2 روز، پول حقیقی از بورس خارج شد . نمادهای وبملت، خودرو، شتران، عالیس، شپنا، فسبزوار، فولاد، قشهد، نیان و آسیا بیشترین خروج سرمایه بازار را داشتند.  

بدین ترتیب شاخص در کانال 2 میلیونی نیز به رشد ادامه داد. اما خروج پول و رشد عرضه -خصوصا در نیمه دوم معاملات- دو فاکتور عملکردی منفی در معاملات دیروز بود. با این حال بازار برای چهارمین روز رشد کرد. ناظران یکی از عوامل رشد بازار را خبر افزایش فروش نفت ایران می‌دانند. 

در عین حال دیروز سخنگوی وزارت خارجه، ناصر کنعانی، با اشاره به تفاهمات اخیر ایران و آمریکا در مورد موضوع تبادل زندانیان بین دو کشور و بحث آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران گفت: «به رغم این تفاهم همچنان شاهد اقدامات تحریک‌آمیز دیگری از سوی آمریکا در بحث افزایش تحریم‌ها و همچنین توقیف محموله‌های نفتی ایران و... هستیم. این اقدامات با پیام‌های آمریکایی‌ها برای گفت‌وگو و توافق همخوانی ندارد و آمریکایی‌ها باید در رفتار خود نسبت به ایران تجدید نظر کنند.» به نظر می‌رسد این اظهارات سیگنال منفی برای بورس تهران باشد. از سوی دیگر دیروز احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری اعلام کرد که نرخ خوراک بر اساس فرمولی که از سال ۹۴ تا یکسال قبل، تعیین می‌شد به همان فرمول و با محاسبه سقف قیمت گاز صادراتی ایران برگشت، که سیگنالی مثبت برای معامله گران است. 

ارسال نظر