نفت ایران بدون تحریم شد

۱۴۰۲/۰۶/۰۴ - ۱۱:۱۵:۵۸
کد خبر: ۲۱۳۸۸۶
نفت ایران بدون تحریم شد

بلومبرگ نوشت با اینکه ایران و آمریکا در خصوص مسائل دیپلماتیک از جمله توافق هسته‌ای اختلاف دارند، در حال نزدیکی به توافقی در بازار نفت هستند.

به گزارش ایسنا، مقامات آمریکایی به طور خصوصی تصدیق کردند که در گذر زمان برخی از تحریم‌ها علیه فروش نفت ایران را کاهش داده‌اند.

بلومبرگ عنوان کرد که میزان تولید نفت ایران به بالاترین میزان خود طی پنج سال گذشته رسیده و این کشور در حال ارسال بیش‌ترین میزان نفت خام خود به چین طی یک دهه گذاشته است. مقامات ایرانی باور دارند که ارسال محصولات نفتی‌شان از این نیز بیشتر خواهد شد.

بلومبرگ همچنین نوشت اگرچه هیچ یک از دو کشور انتظار ندارند به‌زودی توافق بر سر برجام احیا شود اما در هفته‌های اخیر در زمینه تبادل احتمالی زندانیان در برابر انتقال ۶ میلیارد دلار از اموال مسدود شده ایران در کره جنوبی توافق کردند.

به ادعای رسانه آمریکایی، گزارش‌هایی نیز از کاهش قابل توجه سرعت غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران منتشر شده است و ممکن است این اقدامات بر روی فیلتر فروش نفتی ایران تاثیر گذاشته باشند.

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید چندی پیش در رابطه با گزارش‌ها درخصوص کاهش سرعت غنی‌سازی ایران گفته بود: «اگر ایران حتی اقداماتی برای کاهش سرعت غنی‌سازی خود اتخاذ کرده باشد، من در جایگاهی نیستم که آن را تایید کنم. اگر ایران چنین کاری را انجام بدهد، این خبر خوبی است».

بلومبرگ در پایان نوشت آمریکا همچنان نسبت به فروش نفت ایران به کشورهایی همچون ژاپن، کره جنوبی و کشورهای اروپایی حساس است اما در برابر فروش نفت به چین از خود نرمش نشان می‌دهد.

ارسال نظر