شاخص‌سازی تکذیب می‌شود؟

۱۴۰۲/۰۵/۳۱ - ۰۲:۴۶:۲۱
کد خبر: ۲۱۳۵۷۳

بورسان|مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه منابع تحت مدیریت این صندوق را ۳۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد. قادر معصومی خانقاه در برنامه روز یک‌شنبه بورسان با اشاره به برنامه‌های صندوق گفت: یکسری برنامه برای سال ۱۴۰۲ اعلام شده که عمدتا (به جز یک یا دو مورد) عملیاتی شده است.

اصلاح پرتفوی صندوق توسعه البته با توجه به شرایط بازار تا حدی صورت گرفت و بخشی از سهام شرکت‌هایی که باید در پرتفوی تعدیل می‌شدند، انجام شد. وی ادامه داد: به‌طور منظم وجوه شرکت‌های کارگزاری مطابق ابلاغیه سال گذشته سازمان بورس در حال پرداخت است. به نحوی که هر ماه شرکت‌های کارگزاری درخواست خود را ارسال کرده و صندوق فرآینده پرداخت را وارد مرحله اجرا می‌کند.

معصومی خانقاه بیان کرد: برنامه‌ای تحت عنوان پرداخت وجوه مسدود شده سال قبل وجود دارد. در ماده ۱۵ آمده است، اگر مدیر سرمایه‌گذاری با توجه به شرایط و نقدینگی صندوق می‌تواند درخواست‌ها را اجابت نکند.

وی بیان کرد: صندوق توسعه بازار سرمایه ۳ وجهی است. نخست نهاد ناظر و ارکان بازار، دیگری فعالان بازار و در پایان یونیت هلدرها که شامل شرکت‌های کارگزاری، بانک‌ها و... می‌شود.صندوق به دنبال حفظ منافع یونیت هلدرهای توام با حمایت از بازار است.

معصومی خانقاه گفت: شائبه شاخص‌سازی تکذیب می‌شود. به هیچ عنوان عملیات در راستای شاخص‌سازی نیست بلکه بر اساس آیین‌نامه اقدامات صورت می‌گیرد. وی با بیان اینکه صنایعی که در پرتفوی صندوق کم هستند را افزایش خواهیم داد گفت: یا از سنوات قبل خریدهای کمتری انجام شده است یا درخواست خرید بلوک زیادی وجود دارد که با مراجعه متقاضیان سهام به فروش می‌رسد. به گفته مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه، عملیات صندوق بر اساس چارچوبی است که مشخص می‌کند از کدام سهم چقدر خرید، چه میزان فروش، چه حدی فروش بلوک و تا چه اندازه نگهداری صورت بگیرد.

یک سری نمادهای خاص که مشخصا در صنعت خودرو، پالایش، چند رشته‌ای، بانک و... وجود دارد با استناد به اینکه نمادهای اثرگذاری هستند در چارچوب مقررات امتیاز خاصی می‌گیرند. به جز این موارد سایر اقدامات بر اساس آیین‌نامه انجام می‌شود.تفاوتی بین سهام کوچک و بزرگ اثرگذار در شاخص بورس برای صندوق وجود ندارد.معصومی خانقاه ابراز داشت: اکنون ۴۰۶ نماد در پرتفوی صندوق توسعه بازار سرمایه وجود دارد.

وی معتقد است، علت اصلی شرایط حاکم در بازار سهام به موضوع اعتماد باز می‌گردد و تا زمانی که اعتماد احیا نشود سرمایه‌گذاران وارد نخواهند شد.

 

ارسال نظر