بخش خصوصی می‌تواند نماینده حقوقی به محاکم معرفی کند

۱۴۰۲/۰۵/۳۰ - ۰۱:۱۶:۲۳
کد خبر: ۲۱۳۴۵۶

پیش از این بخش خصوصی از معرفی نماینده حقوقی به محاکم محروم بود اما با الحاق یک‌بند به یکی از مواد طرح تأمین مالی و جهش تولید، اجازه استفاده از نماینده حقوقی به کلیه بنگاه‌های خصوصی اعطا شد.

۲۱ انجمن در نامه‌ای به رییس‌جمهوری و رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کردند: در سالی که با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» نام‌گذاری شده است، یکی از مهم‌ترین عوامل رشد تولید کاهش هزینه‌های دسترسی به خدمات و مواد اولیه مورد نیاز است اما در حال حاضر بالا بودن هزینه‌های تولید به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان تبدیل‌شده که می‌توان یکی از مهم‌ترین این موارد را هزینه‌های حقوقی بنگاه‌های تولیدی عنوان کرد که شامل هزینه استخدام وکیل برای پیگیری پرونده‌های حقوقی در محاکم قضایی و… است که در حال حاضر به دلیل کمبود سطح دسترسی عمومی به وکیل در کشور ایران گاهی حق‌الوکاله‌های مطالبه شده توسط وکلا چنان سر به فلک می‌کشد که بسیاری از بنگاه‌های خصوصی از پیگیری مشکلات حقوقی خود ناامید می‌شوند. این در حالی است که بنگاه‌های خصوصی از حق معرفی نماینده حقوقی به محاکم منع شده و فقط می‌توانند از طریق وکیل، دعاوی خود را در محاکم پیگیری کنند.

محرومیت بخش خصوصی کشور از معرفی نماینده حقوقی به محاکم در حالی است که قانون‌گذار در ماده (۳۲) قانون ایین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ به موسسات دولتی اجازه می‌دهد که علاوه بر وکیل از یکی از کارمندان خود به عنوان نماینده حقوقی در محاکم استفاده کند. این اقدام موجب ضرر و زیان قابل‌توجهی در بنگاه‌های خصوصی در طی سالیان متمادی شده است. بر اساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و مطابق ماده (۸) قانون اجرای این سیاست‌ها دولت مکلف شده است تا ظرف مدت سه ماه هر امتیازی را که برای بخش دولتی قائل شده را لغو یا معادل آن را برای بخش خصوصی ایجاد کند. مجلس شورای اسلامی نیز در سال ۱۴۰۱ و در خلال ماده (۱۵) قانون جهش تولید دانش‌بنیان این امتیاز را برای شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان ایجاد کرد در حالی که تا پیش‌ازاین بخش خصوصی از این امتیاز محروم بود.

در هفته گذشته با رأی قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی و با الحاق یک‌بند به یکی از مواد طرح تأمین مالی و جهش تولید این موضوع مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت و با اعطای اجازه استفاده از نماینده حقوقی به کلیه بنگاه‌های خصوصی زمینه کاهش هزینه تولید فراهم‌شده است. این اقدام انجمن‌های تولیدی مذکور را بر آن داشت تا نسبت به تصمیم به‌جا و کارشناسی شده دولت و مجلس شورای اسلامی تقدیر و تشکر به‌جا آورند تا موجبات تأیید و اجرای هرچه سریع‌تر این تصمیم صورت گیرد و همین امر موجب شد تا دو نامه جداگانه به جناب آقای رییسی، رییس‌جمهوری و جناب آقای قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

 

ارسال نظر