همکاری خودرویی ایران و پاکستان

در نشست همکاریهای ساخت و تامین قطعات و لوازم جانبی خودرو ایران و پاکستان، دو طرف بر لزوم افزایش همکاریهای دو کشور در صنعت خودرو و پیگیری جدیتر آن تاکید کردند.
سرپرست معاونت بینالملل اتاق ایران با اشاره به توانمندیها و سابقه زیاد ایران و پاکستان در زمینه ساخت قطعات خودرو گفت: دو کشور با همکاری در این حوزه میتوانند خلأهای صنعت خودرو در کشورهایشان را پر کنند.
نیلوفر اسدی در این نشست افزود: بر اساس یادداشت تفاهم امضا شده بین روسای اتاق ایران و فدراسیون اتاقهای بازرگانی پاکستان برای تشکیل شورای مشترک تجاری ایران و پاکستان، برنامه ما همکاری نزدیک و توسعه جدی تجارت با کشور پاکستان است.
محمدرضا نجفیمنش، رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیروی محرکه و قطعهسازان خودرو ایران نیز با اشاره به پیشرفتهای ایران در صنعت قطعهسازی خودرو، گفت: توسعه این صنعت منجر به اشباع شدن بازار مصرفی داخلی در بسیاری زمینهها شده و لازم است، موضوع صادرات به صورت جدیتری مورد توجه قرار بگیرد. البته برخی قطعهسازان شروع به صادرات کردهاند و تعدادی از آنها به بیش از 30 کشور صادرات دارند. درهمین راستا نیز در آینده نزدیک حضور در نمایشگاه قطعات مسکو برنامهریزی شده است.
او افزود: در ایران ظرفیت تولید سالانه دو میلیون خودرو را داریم و با حدود 1500 قطعه ساز در سراسر کشور میتوانیم مکمل یکدیگر باشیم و امکان همکاری خوبی در این زمینه وجود دارد.
در ادامه نجم الحسن جاوا، رییس شورای تجاری پاکستان و ایران در فدراسیون اتاقهای بازرگانی پاکستان و سرپرست هیات تجاری پاکستانی در این سفر، بیان کرد: ایران و پاکستان میتوانند با تکیه به یکدیگر راهکارهای لازم برای غلبه بر موانع و توسعه همکاری را پیدا کنند.
او تاکید کرد: فدراسیون اتاقهای بازرگانی و صنایع پاکستان به عنوان همتای اتاق بازرگانی ایران، با عضویت بیش از 150 تشکل تخصصی و 64 اتاق بازرگانی در سراسر پاکستان آماده همکاری نزدیک با ایران است. جاوا با اشاره به سفر سال گذشته رییس اتاق ایران به پاکستان و تفاهم اتاقهای بازرگانی دو کشور برای ایجاد کمیته حل اختلافات تجاری و تشکیل شورای مشترک تجاری ایران و پاکستان گفت: با این اقدامات ما آمادگی داریم برای افزایش تجارت برد- برد با یکدیگر همکاری کنیم. فعالان اقتصادی ایرانی لازم است در تجارت با پاکستان فعالانه عمل کنند و هیاتهای تجاری متعددی را به پاکستان اعزام کنند.
او با اشاره ظرفیتهای همکاری دو کشور، همکاری در صنعت نساجی و پوشاک، وسایل و پوشاک و ابزار ورزشی، تجهیزات پزشکی و لوازم خانگی را به عنوان مهمترین زمینهها برای توسعه تجارت دو کشور برشمرد.
امیر حسین، رایزن بازرگانی سفارت پاکستان در ایران نیز با اشاره به ارایه مدل تهاتری این کشور با ایران گفت: با تعیین تکلیف هرچه سریعتر این موضوع از سوی دولت ایران، موضوع تهاتر بین دو کشور به سرعت عملیاتی خواهد شد. او با اشاره به اینکه در سال مالی گذشته حجم تجارت دو کشور بالغ بر 2.3 میلیارد دلار افزایش داشته است ادامه داد: معتقدم هدفگذاری 5میلیار دلاری در تجارت ایران و پاکستان چندان رقم بزرگی برای دو کشور نیست. باید با پررنگتر کردن نقش تجار دو کشور سطح روابط تجاری را بیشتر افزایش داد.
رایزن بازرگانی سفارت پاکستان با طرح دو درخواست از شورای بازرگانی ایران و پاکستان و اتاق ایران گفت: اولین درخواست من تنوع بخشی در صادرات ایران به پاکستان و اعزام بیشتر هیاتهای تجاری ایرانی به کشور ماست. همچنین پاکستان آماده پذیرش هیاتهای بیشتری از ایران است. همچنین ما تمایل داریم علاوه بر محصولات پتروشیمی که بخش غالب صادرات ایران به پاکستان است، در حوزه خدمات فنی مهندسی نیز همکاری کنیم.
امیر حسین افزود: درخواست دوم من این است که تجارت بین دو کشور که در حال حاضر بیشتر به صورت غیررسمی انجام میشود به سطوح بالاتر و به شکل رسمی ارتقا دهند. اتاق ایران و اتاق بازرگانی و صنایع پاکستان میتوانند با همکاری هم این موضوع را حل و فصل کنند.
محمد نسیم نماینده انجمن سازندگان قطعات و لوازم جانبی خودرو پاکستان هم با اشاره به اینکه این اتحادیه 300 عضو دارد گفت: تولیدات این قطعهسازان بر اساس استانداردهای ژاپنی است. 98 درصد تولیدات در پاکستان صورت میگیرد و ارزانترین تراکتور هم در پاکستان تولید میشود. 97 درصد قطعات موتورسیکلت در پاکستان تولید میشود و در این مورد هم استانداردهای ژاپنی اعمال میشود.
او با بیان اینکه ایدههای خیلی زیادی برای هکاری با ایرانیها داریم افزود: برای عملیاتی کردن این ایدهها باید هیاتهای بیشتری بین اتاقهای بازرگانی دو کشور تبادل شوند. به دلیل کاهش ارزش ارزهای ایران و پاکستان فرصت خوبی برای همکاری داریم.
علی عرب عضو هیاتمدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران هم گفت: این صنعت کاملا در ایران توسط بخش خصوصی اداره میشود. بیش از 500 هزار موتورسیکلت در سال تولید میکنیم که 50 تا 60 درصد آن موتورهای معمولی 125 سیسی هستند. بنابراین همکاریهای خوبی میتوانیم با پاکستان داشته باشیم.
فهیمه دامرودی، دبیر اتاق مشترک ایران و پاکستان با اشاره به امضای توافق تجارت تهاتری بین اتاق زاهدان و کویته پاکستان در سال 1400 گفت: ما تمام برنامههای لازم برای اجرای این برنامه تهاتری را انجام دادیم و منتظریم تا مکانیزم تهاتر پیش بینی شده به تایید دو طرف برسد. پس از این وارد مرحله عملیاتی خواهیم شد.
امینی رایزن سابق تجاری ایران در پاکستان هم به دو مشکل اصلی در تجارت دو کشور اشاره کرده و گفت: نداشتن روابط بانکی که نقل و انتقال پول میان دو کشور را با چالش مواجه کرده و همچنین عدم شناخت دو طرف از ظرفیت تجاری یکدیگر از موانع اصلی توسعه تجارت دو کشور است.
