حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا از مرز یک تن عبور کرد

۱۴۰۲/۰۵/۲۵ - ۱۱:۰۰:۱۶
کد خبر: ۲۱۳۱۰۲
حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا از مرز یک تن عبور کرد

از ابتدای راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا که به تاریخ ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ باز می‌شود تا روز گذشته، در مجموع ۱۶ هزار و ۹۶ معامله ثبت شده است که حجم آنها از ۱۰ میلیون گواهی عبور کرده و از نظر وزنی معادل بیش از یک تن شمش طلاست.

به گزارش تجارت نیوز، معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بستر معاملاتی شرکت بورس کالای ایران انجام می‌شود که در راستای برنامه‌های توسعه‌ای، ساعات جلسات معاملاتی به ۱۰ صبح تا ۱۷ افزایش یافت و از ساعت ۱۰:۰۰ الی ۱۰:۳۰ دوره پیش‌گشایش و ۱۰:۳۰ الی ۱۷:۰۰ حراج پیوسته است.

این بازار شاهد حضور فعالان حقیقی متعددی است و دسترسی برخط انجام معاملات از سوی بسیاری از شرکت‌های کارگزاری پیشرو در بازار فراهم شده است.

اقدامات شرکت بورس کالای ایران در توسعه هرچه بیشتر بازار شمش طلا، نوید چشم‌اندازی روشن از آینده این بازار می‌دهد.

استقبال بانک‌ها در پذیرش خزانه در بورس کالا به عنوان محل سپرده‌گذاری شمش‌های طلا در کنار حضور فعال واردکنندگان طلا و بازارگردانان فعال این حوزه، بیانگر استمرار روند مطلوب کنونی است.

لازم به ذکر است، با انتشار فهرست شمش‌های قابل پذیرش شرکت‌های خارجی تولید کننده شمش طلا، حوزه عرضه بازار بیش از پیش تقویت شود به طوری که محدودیت خرید برای اشخاص حقوقی برطرف شود.

هر قرارداد آتی شمش طلا چند گرم است؟

یک گرم شمش طلای خام که وجه تضمین آن، یک میلیون تومان است.

زمان سررسید قرارداد

قراردادهای آتی مدت‌دار هستند. هر نماد معاملاتی قرارداد آتی، در یک تاریخ مشخص، سررسید می‌شود و فرآیند تحویل کالا آغاز می‌شود. معمولا به آخرین روز معاملاتی در هر نماد، سررسید آن قرارداد گفته می‌شود و بر همین اساس زمان سررسید نخستین قرارداد آتی شمش طلا نیز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ خواهد بود.

نماد معاملاتی این قرارداد چیست؟

نماد معاملاتی متشکل از نام قرارداد، روز، ماه و سال سررسید قرارداد است.

به عنوان مثال نماد GB۱۹OR۰۲ نشان دهنده قرارداد آتی شمش طلا (GB) ،سررسید ۱۹( ۱۹ )اردیبهشت ماه (OR)،سال ۱۴۰۲(۰۲)است.

دارایی پایه قراردادهای آتی شمش طلا چیست؟

دارایی پایه قراردادهای آتی شمش طلا، شمش طلا است و تحویل قرارداد در قالب ابزار گواهی سپرده انجام خواهد پذیرفت. شمش طلای مذکور توسط آزمایشگاه معتبر عیارسنجی شده و توسط خزانه بانکی نگهداری می‌شود و در بازار گواهی سپرده شمش طلا قابل معامله بوده و حسب تقاضای دارنده گواهی سپرده از خزانه ترخیص خواهد شد.

جزئیات راه‌اندازی قرارداد آتی شمش طلا

ایسنا نوشت: قرارداد آتی شمش طلای خام تحویل ۲۹ شهریورماه سال جاری از ۱۹ تیرماه راه‌اندازی شده است و تا ۲۹ شهریورماه قابل معامله خواهد بود.

قراردادهای آتی در اولین روز معاملاتی بدون حد نوسان قیمتی، با دوره پیش‌گشایش به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از انجام حراج تک‌قیمتی راس ساعت ۱۰:۳۰ با دوره معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می‌یابد.

قیمت پایه قرارداد آتی همان قیمت کشف شده در حراج تک‌قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت.

در صورت انجام نشدن معامله در حراج تک‌قیمتی قرارداد آتی متوقف و مجددا همین فر‌آیند روز کاری بعد تکرار خواهد شد.

ارسال نظر