کنترل خشم با راهکارهای معمولی

۱۴۰۲/۰۵/۱۹ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۲۶۳۱
کنترل خشم با راهکارهای معمولی

سکینه عربی

گرمای هوا می‌تواند تاثیر مستقیم بر خلق و خوی انسان بگذارد. به همین خاطر است که در تابستان‌ها آمار درگیری‌های خیابانی بیش از بقیه فصول است. اما چه چیزی باعث می‌شود تا افراد در هوای گرم کنترلی بر أعصاب خود نداشته باشند. گرمای هوا شما را کلافه می‌کند. تحمل شرایط غیر عادی همیشه افراد را در آستانه فروپاشی احساسی قرار می‌دهد. وقتی شما در شرایط بدی قرار می‌گیرید هر گونه اتفاقی در محیط اطراف می‌تواند باعث شود که خشم شما فوران کند. در این شرایط اولین توصیه‌ای که به افراد می‌شود ترک محلی است که باعث شده تا شما در آن کنترل أعصاب خود را از دست بدهید.

اگر بتوانید به سرعت محل را ترک کنید قطعا می‌توانید از عواقبی که ممکن است فوران خشم شما باعث به وجود آمدن آن شود جان سالم به در ببرید. متاسفانه یک لحظه عصبانیت می‌تواند باعث بروز اتفاقاتی شود که فرد را یک عمر پشیمان می‌کند. اینکه افراد باید مدیریت خشم را فرا بگیرند و باید سعی کنند که بر اعصاب خود مسلط باشند مسائلی است که باید با مراجعه به روانشناس و روانپزشک به آن رسید اما اگر بخواهیم به‌طور عامیانه در مورد راهکارهای مهم در کنترل خشم به خصوص خشمی که به دلیل فشارهای جوی بر ما مستولی می‌شود صحبت کنیم باید بگوییم که قبل از هر چیز از حضور در شرایطی که باعث بروز چنین اتفاقاتی می‌شود باید حذر کنید.

حال شاید شما راننده تاکسی، پیک موتوری و .... باشید که مجبور هستید ساعات طولانی را در گرمای هوا کار کنید و همین مساله می‌تواند بر خلق و خوی شما تاثیر منفی بگذارد. برای رهایی از این وضعیت باید سعی کنید که در طول روز شرایطی برای خود فراهم کنید که حتی اگر شده برای چند دقیقه از محل تنش زای کار و فعالیت روزانه خود فاصله بگیرید. مثلا در جای خلوت و سایه به‌طور کوتاه‌مدت استراحت کنید. به افکارتان مسلط شوید و کاری کنید که فشارها و استرس‌های ناشی از کار را از بین ببرید. بسیاری از افراد در این مواقع برای چند لحظه کوتاه هم که شده جدول حل می‌کنند. برخی روزنامه می‌خوانند و برخی دیگر ممکن است به یک موسیقی گوش دهند هر کدام از این کارها که باعث شود شما خستگی ذهنتان را از بین ببرید و با تجدید قوا بر اعصاب خود مسلط شوید می‌تواند راهکار مناسبی برای جلوگیری از بروز خشم و عصبانیت شود. مساله اینجاست که در شرایط کنونی یکی از مسائلی که باعث بروز خشم در افراد می‌شود فارغ از فشاری که گرمای هوا ممکن است بر فرد وارد کند مشکلات اقتصادی و معیشتی است که باعث می‌شود افراد خیلی زود از کوره در بروند و با کوچک‌ترین اتفاقی شروع به پرخاشگری کنند.

مساله اینجاست که اگر فقط چند ثانیه قبل از اینکه بخواهید دست به خشونت بزنید به این فکر کنید که بروز این خشونت نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند که ممکن است در یک لحظه غفلت باعث بروز مشکلی بزرگ‌تر و لاینحل‌تر بشود می‌توانید خشم خود را کنترل کنید. عموما افراد زمانی که بسیار درگیری ذهنی و مشغله فکری دارند نمی‌توانند خشم خود را مدیریت کنند و تمامی فشارهای ناشی از مشکلات را به یک‌باره و تنها با یک اتفاق ساده می‌خواهند بروز بدهند. همه ما ممکن است با دیدن نابرابری‌های موجود در جامعه و شکاف طبقاتی حاصل از آن ناراحت و خشمگین شویم.

اما اگر قرار باشد تمام این خشم و عصبانیت بروز پیدا کند با جامعه‌ای پرخاشگر و غیر قابل کنترل مواجه خواهیم شد. به همین خاطر است که عموما به افراد توصیه می‌شود به مسائلی که راهکاری برای آن ندارید بیش از حد لازم فکر نکنید. به هر حال چه شما از آن دسته افرادی هستید که گرمای هوا بروز خشم را در شما شدت می‌بخشد و یا چه از آن دست افرادی هستید که شرایط اجتماعی باعث خشمگین شدنتان می‌شود باید هر چه زودتر برای کنترل خشم خود راهکاری مناسب پیدا کنید.

 

ارسال نظر