سقوط بیت‌کوین به زیر ۲۹ هزار دلار

۱۴۰۲/۰۵/۱۷ - ۰۲:۳۳:۱۸
کد خبر: ۲۱۲۴۰۲
سقوط بیت‌کوین به زیر ۲۹ هزار دلار

بیت‌کوین روز گذشته برای مدتی به کمتر از ۲۹ هزار دلار سقوط کرد. با وجود این تحلیلگران معتقدند تا زمانی که سطح حمایت ۲۸ هزار دلاری از دست نرود، روند صعودی باقی خواهد ماند. در مقابل اما تحلیلگر دیگری می‌گوید کاهش یا نشانه‌هایی از خستگی در روند صعودی بازار سهام می‌تواند باعث اصلاح اساسی در بازار ارزهای دیجیتال شود.

کول گارنر، تحلیلگر بازار رمزارزها می‌گوید که بیت‌کوین و رمزارزها در مسیر شکست کلاسیک قرار می‌گیرند، اگر چندین الگوی آزمایش شده ادامه یابد. این تحلیلگر محبوب رمزارزها گفت که روند صعودی بزرگی در انتظار بیت‌کوین و بازار گسترده‌تر ارزهای دیجیتال است و روند قیمت بیت‌کوین همچنان به رکود ادامه می‌دهد اما افراد آینده‌نگر متقاعد شده‌اند که این چرخه نیز مانند هر چرخه دیگری است.

برای گارنر، فعالیت بزرگ‌ترین گروه سرمایه‌گذاران بیت‌کوین -  نهنگ‌ها - یکی از دلایل خوش‌بینی است و می‌گوید: «روندهای انباشت نهنگ، ستون فقرات بازار گاوی است اما در حال حاضر، فقط نهنگ‌ها نیستند و سرمایه‌گذاران کوچک‌تر، معروف به ماهی نیز قرار گرفتن خود در معرض بیت‌کوین را افزایش داده‌اند.» این تحلیلگر، نهنگ‌ها را به دلیل رفتارشان در چرخه فعلی، «دست الماسی» نامید و افزود: نسبت سرمایه‌گذار کوچک به نهنگ در حال افزایش است، یعنی سرمایه‌گذارانی که این چرخه (۲۰۲3 - ۲۰۲۲) را واگذار می‌کنند، کوچک هستند و نهنگ‌ها آن را نگه می‌دارند؛ این روند برای قیمت بسیار قدرتمند محسوب می‌شود و در گذشته با افزایش متریک قابل مشاهده بوده است

. وی افزود: آخرین چرخه بیت‌کوین با فروش «بی‌امان» نهنگ مشخص می‌شود؛ چیزی که امروزه به‌طور قابل توجهی وجود ندارد. گارنر در عین حال اهمیت نسبت بیت‌کوین به استیبل کوین را در صرافی اصلی بیتفینکس تکرار کرد و گفت که در حال حاضر رفتاری را نشان می‌دهد که قبل از هر روند صعودی بزرگ در تاریخ بیت‌کوین مشاهده شده است. گارنر اذعان کرد که قوی‌ترین استدلال مخالف، خرس فصلی تابستان است. نیرویی قوی‌تر از آن چیزی که بیشتر تصور می‌کنند و بازار را تکان خواهد آمد اما به احتمال زیاد نه تا سپتامبر زیرا بازارها هنوز باید هفته‌ها برای اجرا فرصت داشته باشند. وی نتیجه گرفت که برای باطل کردن روند صعودی، بیت‌کوین به یک بسته هفتگی کمتر از میانگین متحرک ساده ۲۰۰ هفته‌ای (SMA) که در حال حاضر ۲۷ هزار و ۲۳۵ دلار است، به ازای هر داده نیاز دارد.

   کاهش رتبه اعتباری امریکا و تاثیر آن بر ارزهای دیجیتال

آژانس معتبر رتبه‌بندی فیچ ۱۰ مرداد رتبه اعتباری دولت ایالات متحده را از AAA به به AA+ کاهش داد. رویدادی مهم در دنیای مالی که به معنی کاهش اعتماد به این کشور و توانایی دولت آن برای مدیریت کارآمد بدهی‌های خود است. اما آیا این مساله با سوق‌دادن سرمایه‌گذاران به سمت خرید بیت کوین به عنوان یک دارایی ارزشمند می‌تواند باعث رشد قیمت این ارز دیجیتال شود؟ کاهش رتبه اعتباری سرمایه‌گذاران را به سمت موضعی محتاطانه‌تر سوق داد و باعث شد تا بسیاری پول خود از دارایی‌هایی مانند سهام، نقره، نفت و اوراق قرضه بلندمدت خارج کنند.

در این شرایط آنها حرکت به سمت پول نقد و اوراق کوتاه‌مدت را ترجیح می‌دهند؛ زیرا در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی گزینه‌های امن‌تری تلقی می‌شوند. برخی معامله‌گران اکنون به این موضوع فکر می‌کنند که آیا کمیاب‌بودن بیت کوین و مقاومت آن در برابر سانسور می‌تواند از جنبش گسترده «فلایت تو سِیفتی» (Flight to Safety) که با بدترشدن امتیاز اعتباری ایالات متحده ایجاد شده است، پناهگاهی بسازد. فلایت تو سِیفتی، پدیده‌ای در بازارهای مالی است و زمانی رخ می‌دهد که سرمایه‌گذاران دارایی‌هایی با ریسک بالای خود را می‌فروشند و به سوی سرمایه‌گذاری‌های مطمئن‌تر مانند طلا حرکت می‌کنند. جدای از نوسانات بازدهی اوراق خزانه دولتی، کاهش شاخص دلار امریکا (DXY) که ارزش دلار امریکا را نسبت به سایر ارزها می‌سنجد می‌تواند دردسرساز شود. اگر این مساله منجر به کاهش اعتماد به دارایی‌های سنتی شود، سرمایه‌گذاران احتمالاً به سراغ دارایی‌های جایگزین خواهند رفت که به‌طور بالقوه باعث افزایش جذابیت بیت‌کوین خواهد شد. طی ۲ هفته گذشته، شاخص دلار امریکا از ۹۹.۵ به ۱۰۲.۶ افزایش یافته است که به معنی تغییر احتمالی تمایلات سرمایه‌گذاران خواهد بود. ممکن است آنها پول خود را از اوراق خزانه، سهام و کامودیتی‌ها خارج کرده و به پول نقد پناه ببرند که می‌تواند جذابیت دلار را در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی برجسته کند.

   چشم‌انداز نزولی قیمت بیت کوین در کوتاه‌مدت

ثبات هزینه‌های بیمه نکول اعتباری برای خزانه‌داری و تقویت دلار ایالات متحده بیانگر آن است که سرمایه‌گذاران در انتظار آشفتگی بازار، احتمالاً حجم دارایی‌های نقدی خود را افزایش می‌دهند. در نتیجه، پس از کاهش رتبه اعتباری ایالات متحده، احتمالاً در کوتاه‌مدت شاهد رشد قیمت بیت کوین نخواهیم بود. حرکت اولیه سرمایه‌گذاران به سمت افزایش نقدینگی در خلال آشفتگی بازار، اغلب باعث غفلت آنها از مزایای دارایی‌های غیرمتمرکز می‌شود. در نهایت، با توجه به عرضه ثابت و کمیابی بیت کوین، نقش این ارز دیجیتال به عنوان یک دارایی ارزشمند در میان روند افزایش بدهی‌های دولت که می‌تواند ارزش پول نقد را کاهش دهد، برجسته خواهد شد. در نتیجه، ممکن است سرمایه‌گذاران به‌طور فزاینده‌ای بیت کوین را یک پناهگاه امن و یک طبقه دارایی قدرتمند در نظر بگیرند که به دلیل ماهیت غیرمتمرکز آن در مقابل سانسور مقاوم نیز  هست.

   اگر بیت‌کوین چند روز بالای ۳۰ هزار دلار بماند

تون ویس، تحلیلگر معروف ارزهای دیجیتال می‌گوید که قیمت بیت‌کوین رشد خواهد کرد. از نظر او تا زمانی که سطح حمایت ۲۸ هزار دلاری از دست نرود، روند صعودی باقی خواهد ماند. به عقیده ویس، قیمت بیت‌کوین می‌تواند حدود ۱۷ درصد از سطح فعلی افزایش یابد اما برای این افزایش باید چند روز بالای ۳۰ هزار دلار باقی بماند. او می‌گوید: «من هنوز نسبت به بازار صعودی هستم. من فکر می‌کنم تا زمانی که سطح ۲۸ هزار دلار باقی بماند، ما بالاتر خواهیم رفت. اگر چند روزی بالای سطح ۳۰ هزار دلار باقی بمانیم، می‌توان انتظار بیت‌کوین ۳۴ هزار دلاری داشت.»

با این حال، این تحلیل‌گر محبوب می‌گوید که اگر بیت‌کوین به زیر سطح حمایت در حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ دلار سقوط کند، احتمال اینکه بیت کوین شاهد اصلاحات بیشتر باشد، افزایش خواهد یافت. همچنین مایکل سیلور، مدیر اجرایی مایکرواستراتژی در مصاحبه با بلومبرگ از برنامه‌های بلندپروازانه خود برای خرید بیت کوین مطابق با شرایط بازار گفت. او خاطرنشان کرد که استراتژی انباشت بیت کوین این شرکت به نمایندگی از سهام‌داران آن هدایت می‌شود. او توضیح داد که این استراتژی علاوه بر استفاده از سرمایه در گردش، انتشار سهام و اوراق بدهی را نیز در بر می‌گیرد، مشروط بر اینکه برای سهام‌داران ارزش ایجاد کند. سیلور اظهار داشت: «مهم‌ترین استفاده ما از درآمدهای شرکت عموماً فقط برای خرید بیت کوین است».

   اگر رشد بازار سهام متوقف شود ارزهای دیجیتال سقوط می‌کنند

در مقابل، دون آلت تحلیلگر معروف ارزهای دیجیتال اخیراً دیدگاه خود را در مورد تعامل جذاب بین اس‌اندپی ۵۰۰، فهرستی از ۵۰۰ سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک و نزدک، و بازار ارزهای دیجیتال ارایه کرده است. دون آلت که بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در X (که قبلاً توییتر نامیده می‌شد) دارد، معتقد است که ارتباط نزدیکی بین شاخص ۵۰۰ سهام‌برتر بورس و ارزهای دیجیتال وجود دارد. نکته هشداردهنده او این است که کاهش یا نشانه‌هایی از خستگی در روند صعودی بازار سهام می‌تواند باعث اصلاح اساسی در بازار ارزهای دیجیتال شود. به‌صورت کلی اخیرا دیدگاه‌های دون آلت نسبت به ارزهای دیجیتال عمدتاً نزولی بوده که نشان‌دهنده چشم‌انداز محتاطانه در مورد چشم‌انداز کوتاه‌مدت است. 

 

ارسال نظر