بررسی لایحه حجاب در مجلس با چراغ خاموش/ چرا مجلس یازدهم رأی به اصل ۸۵ شدن لایحه حجاب و عفاف داد؟

۱۴۰۲/۰۵/۱۵ - ۱۲:۵۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۲۲۷۲
بررسی لایحه حجاب در مجلس با چراغ خاموش/ چرا مجلس یازدهم رأی به اصل ۸۵ شدن لایحه حجاب و عفاف داد؟

در جریان جلسه غیرعلنی نمایندگان مجلس برای تعیین نحوه بررسی لایحه حجاب و عفاف پیشنهاد شد این لایحه طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیونی مشترک بررسی شود.

به گزارش ایرنا، یکی از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس در مورد جزییات جلسه غیر علنی امروز- یکشنبه ۱۵ مرداد ماه - مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه لایحه حجاب و عفاف مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاد شد طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون مشترک بررسی شود.

وی توضیح داد که نمایندگان در یک رای گیری استمزاجی با اکثریت آرا با بررسی این لایحه طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند.

وی ادامه داد: این پیشنهاد امروز در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت موافقت نمایندگان این لایحه ابتدا به کمیسیون مشترک ارسال می‌شود و بعد از آن به شورای نگهبان ارسال شده و در صورت تایید به صورت آزمایشی اجرا می شود.

اصل ۸۵ قانون اساسی چه می‌گوید؟

در اصل ۸۵ قانون اساسی آمده است: «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیأتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آن‌ها با مجلس خواهد بود.»

در ادامه این اصل آمده: «همچنین مجلس شورای اسلامی می‌تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های ذی‌ربط واگذار کند و یا اجازه تصویب آن‌ها را به دولت بدهد. در این صورت مصوبات دولت نباید با اصول و احکام مذهب رسمی کشور و یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد، تشخیص این امر به ترتیب مذکور در اصل نود و ششم با شورای نگهبان است. علاوه بر این، مصوبات دولت نباید مخالفت قوانین و مقررات عمومی کشور باشد و به منظور بررسی و اعلام عدم مغایرت آن‌ها با قوانین مزبور باید ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی برسد.»

 

ارسال نظر