خبرهای جدید درباره سهام عدالت

۱۴۰۲/۰۵/۱۴ - ۰۱:۰۲:۲۳
کد خبر: ۲۱۲۱۴۶
خبرهای جدید درباره سهام عدالت

پس از ابلاغ مصوبه جدید شورای عالی بورس بزودی مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت که ۳۰ ماه متوقف بودند، برگزار خواهد شد. کارشناسان معتقدند این موضوع می‌تواند موجب ایجاد موج جدیدی از عرضه‌ها در بازار سرمایه شود.

به گزارش خبر تسنیم، طرحی که تحت عنوان سهام عدالت از دولت نهم اجرایی شد قصد داشت اقشار کم‌درآمد و دهک‌های پایین جامعه را در سهامداری و سودآوری شرکت‌های بورسی شریک کند و به‌نوعی برای این طبقه از جامعه، امکان سرمایه‌گذاری بلندمدتی را فراهم کند تا این طیف نیز بتوانند از سود این سرمایه‌گذاری در آینده بهره‌مند شوند.

لازم به ذکر است روشی که برای مدیریت سهام عدالت وجود داشت، شامل دو روش مستقیم و غیرمستقیم می‌شد؛ در روش مستقیم مدیریت سهام عدالت بدون هیچ‌گونه واسطه به فرد سهامدار منتقل می‌شد و در روش غیرمستقیم برای آزادسازی سهام عدالت مالکیت و مدیریت این سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار خواهد شد. به‌بیانی دیگر در روش مستقیم مدیریت، حفظ و نگهداری از سهام به‌عهده خود سهامدار است و در روش غیرمستقیم شرکت‌های سرمایه‌گذاری هر استان مسوولیت مدیریت سهام عدالت افراد را در اختیار دارند و فقط سود ماهانه از سهامی که تحت مدیریت آنها قرار دارد، برای افراد واریز می‌شود.

بازگشایی نماد شرکت‌های استانی انجام می‌شود؟

گفتنی است با تصویب شورای عالی بورس نمادهای شرکت‌های استانی در اسفند ماه سال ۹۹ متوقف شده‌اند و قرار بود این نمادها بعد از برگزاری مجامع مربوط به انتخاب هیات‌مدیره بازگشایی شوند که با توجه به عدم وصول مدلی برای این کار، تاکنون شاهد توقف این نمادها بودیم. بر این اساس تمامی نمادهای شرکت‌های استانی، با توجه به عدم برگزاری مجامع مالی در دو سال گذشته و عدم تصویب صورت‌های مالی در مجمع سهامداران متوقف هستند، از طرفی باید به این نکته اشاره کرد که افرادی که مدیریت این شرکت‌ها را به‌عهده داشتند، قبل از آزادسازی سهام عدالت (قبل از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹) انتخاب شده بودند و نیاز است که مجمع درخصوص انتخاب اعضای هیات‌مدیره جدید هم برگزار شود.

بالاخره بعد از دو سال، اخیرا مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس، در گفت‌وگویی با اشاره به آخرین مصوبات شورای عالی بورس در مورد سهام عدالت، اظهار کرد: جلسات شورای عالی بورس ماهانه برگزار می‌شود و مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت با مدلی که شورای عالی بورس تصویب کرده است، برگزار خواهد شد، بنابراین بعد از برگزاری مجامع با مصوبه شورای عالی بورس نمادها بازگشایی خواهند شد، چراکه اساسا نماد این شرکت‌ها با مصوبه شورای عالی بورس متوقف شده بود، همچنین در صورت ابلاغ مصوبه شورای عالی بورس احتمالا تا پایان تابستان مجمع دو شرکت استانی سهام عدالت به‌صورت پایلوت برگزار خواهد شد.

موج جدید عرضه‌ها در بورس از راه می‌رسد؟

اگرچه با توجه به توقف نماد شرکت‌های استانی در بورس (که تنها نمادهای متوقف در بورس هستند) لزوم بازگشایی آنها ضروری است اما همواره یکی از دغدغه‌هایی که برای فعالان بازار سرمایه وجود داشته، ایجاد موج جدیدی از عرضه به‌واسطه بازگشایی این نمادهاست.

گفتنی است با توجه به مصاحبه مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اشاره وی به برگزاری مجامع شرکت‌های استانی تا آخر تابستان، به‌نظر می‌رسد می‌توانیم شاهد بازگشایی این نمادها در پاییز باشیم، این در حالی است که با توجه به مدت زمان طولانی بسته بودن این نمادها، طبیعی است که به‌محض بازگشایی آنها بسیاری از دارندگان این سهام، قصد فروش آن را داشته باشند که با توجه به شرایط این روزهای بازار سرمایه به‌نظر می‌رسد می‌تواند موج جدیدی از عرضه‌ها را در این بازار کم‌عمق رقم بزند.

چه خبر از متوفیان سهام عدالت؟

محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، درباره سهام عدالت متوفیان گفت: تاکنون بالغ بر سه میلیون و ۶۰۰ هزار مشمول سهام عدالت فوت کرده‌اند، سرویس‌هایی برای شناسایی وراث و انحصار وراثت افرادی که فوت کرده‌اند، وجود ندارد. وی در ادامه توضیح داد: در واقع اطلاعات انحصار وراثت‌ها متعلق به سال ۱۳۹۷ به بعد است که به صورت الکترونیک صادر شده‌اند. در حالی که جمعیت کثیری از افراد قبل از این سال فوت کرده‌اند. بنابراین باید مدل دیگری طراحی شود که به صورت برخط باشد.

به گفته باغستانی، در واقع از آنجایی که آمار مشخص نیست، باید احدی از وراث یک مرتبه به یک محلی مراجعه کنند که جزئیات این فرآیند پس از نهایی شدن سرویس‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود. البته از آنجایی که جمعیت زیاد است فرایند با یک تقسیم‌بندی زمانی صورت می‌گیرد که افراد معطل نشوند. برای انجام مقدمات چند ماهی فرصت لازم است.

سهام عدالت همچنان قربانی می‌گیرد

پلیس پلیس فتا خوزستان اظهار کرد: متاسفانه شگرد شیادان سایبری با عنوان پیامک جعلی سهام عدالت از طریق لینک‌های آلوده همچنان قربانی می‌گیرد. سرهنگ کارآگاه علی حسینی رییس پلیس فتا خوزستان گفت‌: شیادان سایبری با ارسال پیامکی تحت عنوان دریافت سود سهام عدالت، از کاربران درخواست ورود به لینک آلوده در پیامک را دارند. وقتی کاربر آن لینک را باز می‌کند به حساب بانکی وی دسترسی و اقدام به خالی کردن حساب او می‌کنند.به هیچ‌وجه روی هیچ پیامک دارای لینک تحت عنوان سهام عدالت با هر سرشماره‌ای کلیک نکنید.

 

ارسال نظر