قیمت طلای ۱۸ عیار تا پایان امسال چقدر نوسان خواهد داشت؟

۱۴۰۲/۰۵/۱۰ - ۰۷:۴۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۱۹۵۱
قیمت طلای ۱۸ عیار تا پایان امسال چقدر نوسان خواهد داشت؟

قیمت طلا تحت تاثیر عوامل مختلفی تعیین می شود. بخشی از این عوامل مربوط به شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی داخلی و برخی مربوط به مسائل بین المللی هستند که هر کدام اثر خود را بر قیمت نهایی طلا در بازار اعمال می کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین، از مهم‌ترین عوامل داخلی، نرخ تورم و عرضه و تقاضا و از مهم‌ترین عوامل بین‌المللی، قیمت دلار و سیاست های پولی فدرال رزرو و اثر آن بر انس جهانی و دلار را می توان نام برد. در سطح جهانی قیمت دلار و قیمت طلا رابطه ای تقریبا معکوس دارند اما در بازار ایران به دلایل مختلف این رابطه برقرار نیست و با افزایش قیمت دلار، قیمت طلا هم افزایش می یابد. حال باید دید وضعیت عوامل موثر بر طلا به چه صورت است؟

همانطور که انتظار می‌رفت فدرال رزرو پس از جلسه‌ی سیاست‌گذاری ماه جولای، نرخ بهره خود را با افزایش ۲۵ واحد پایه، به محدوده‌ی ۵.۲۵ الی ۵.۵ درصد رساند. اما بانک مرکزی ایالات متحده در مقایسه با ژوئن تغییر چندانی در بیانیه‌ی سیاستی خود ایجاد نکرد و از این رو نتوانست واکنش بازار را برانگیزد. به علاوه جروم پاول در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست، خاطرنشان کرد: «اگر شاهد کاهش قابل اعتماد تورم باشیم، می‌توانیم به سطح خنثی و سپس به پایین‌تر از سطح خنثی برسیم.

آنچه در تغییر جهت فلز زرد، نقش به‌سزایی داشت، انتشار داده‌های خوش‌بینانه از ایالات متحده بود که از عدم تغییر در نرخ سیاستی فدرال رزرو برای بقیه‌ی سال حکایت می‌کرد. با این حال، طلا XAU/USD بخش بزرگی از زیان هفتگی خود را در روز جمعه برطرف کرد و علت آن، خدشه‌دارشدن جذابیت دلار آمریکا (USD) بود. تغییر ناگهانی در داده‌های ایالات متحده می‌تواند انتظارات را در مورد عدم تغییر در نرخ سیاست فدرال رزرو در سال جاری برانگیزد و منجر به افزایش قیمت طلای جهانی شود. در نتیجه، طلا XAU/USD با تجمیع مومنتوم صعودی، به بالای ۱۹۸۰ دلار صعود کرد ولی مجدد این عدد را اصلاح نمود و اخرین قیمت ۱۹۵۹  دلار است.

از سوی دیگر تحلیل دلار نشان میدهد که هنوز بالای ۴۹ هزار تومان تثبیت نشده و هیجان خرید خاصی در بازار ارز شاهد نیستیم. حمایت قوی ۴۳-۴۶ هزار تومان را دارد و به نظر دارد زمان میخرد و فنر دلار کمی فشرده میشود تا رشد اصلی رخ دهد.

لذا طلا نیز دنباله رو روند خنثی عوامل موثر خواهد رفت و فعلا نوسانات کمی خواهد داشت:

از دید نموداری وضعیت طلای ۱۸ گرم را بررسی نموده‌ایم.

نمودار پیش‌بینی قیمت طلا تا پایان تابستان

شاخه (F) دیامتریک به عنوان الگوی محتمل چندین ساله طلا هستیم . حمایت معتبری در محدوده ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان الی ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان داریم که می‌تواند پایان این لگ اصلاحی چندین ماهه باشد. تارگت‌های خوبی برای طلا اواخر امسال پیش‌بینی می‌شود و با رعایت این حمایت در صورت برگشت برای تکمیل (G) باید رشد خوبی داشته باشیم.

هدف‌های میانه راه: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار الی ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و نهایتا ۲ میلیون و ۸۰۰ الی ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هدف‌های بعدی است. حرکت طلا با توجه به فیبوهای زمانی می‌تواند شهریور ماه رخ دهد. 

 

ارسال نظر