فروش چارتری بلیت هواپیما از فردا ممنوع می‌شود؟

۱۴۰۲/۰۵/۰۹ - ۱۶:۵۷:۱۲
کد خبر: ۲۱۱۹۰۶
فروش چارتری بلیت هواپیما از فردا ممنوع می‌شود؟

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی چهارشنبه گذشته در حاشیه جلسه هیئت وزیران با یادآوری این‌که در جلسه با سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تاکید شد که باید بساط سوداگری در حمل‌ونقل هوایی جمع شود، گفته بود: ایرلاین‌ها مهمترین متضررهای بازار سوداگرانه فروش بلیت غیرمجاز هستند؛ زمانیکه بلیت هواپیما گران‌تر در بازار به فروش می‌رسد، سود این گران فروشی به جیب واسطه‌ها سراریز می‌شود و عملاً مردم و شرکت‌های هواپیمایی ضرر می‌دهند. بنابراین نقاط هدف،  کاهش و برچیدن بساط سوداگری در حوزه فروش بلیت هواپیماست.

به گزارش تسنیم، وی تصریح کرد: یکی از محل‌های اشکال و مشکلاتی که در بخش فروش بلیت هواپیما ایجاد شده صدور مجوزهای بلاوجه چارتری است که برای این موارد دستور دادم تا سازمان هواپیمایی تا بساط سوداگری در بازار فروش بلیت هواپیما برچیده شود تا بازار آرامش بگیرد.

بذرپاش گفت: اینکه سازمان هواپیمایی ورود بیشتر به فروش بلیت داشته باشد برای ما حائز اهمیت است. در خصوص فروش بلیت نرخ مصوب داریم که نباید از آن عدول کرد و خارج از نرخ مصوب، تخلف است و نهادهای نظارتی و تعزیراتی در این خصوص ورود خواهد کرد.

وی تصریح کرد: قبول دارم برخی از نابسامانی‌ها در فروش بلیت به دلیل رفتار سوداگرانه برخی از شبکه های غیررسمی بود. اما در تعداد بلیت و تعداد پرواز نه تنها کاهش نداشتیم بلکه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5 درصد افزایش داشتیم.

پس از اظهارات وزیر راه و شهرسازی، سخنگوی سازمان هواپیمایی نیز از ممنوعیت فروش بلیت چارتری از 10 مرداد خبر داده و گفته بود: طی بخشنامه‌ای که به ایرلاین‌ها و سایت‌های فروش ابلاغ شده فروش بلیت چارتری پروازها در همه مسیرها از 10 مرداد ماه ممنوع شده است.

به گزارش تسنیم، طی‌ سال‌های اخیر با وجود اعلام ممنوعیت‌های متعدد فروش بلیت به‌صورت چارتری، اما شرکت‌های هواپیمایی همواره بخش زیادی از صندلی‌های پروازی خود را به این روش در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده‌اند.

یک فروش واسطه‌ای که نه شرکت هواپیمایی از آن سود چندانی می‌برد و نه مسافران. در واقع شرکت‌های چارترکننده برنده اصلی این نوع عرضه بلیت هواپیما هستند. فروش چارتری پروازهای داخلی و خارجی( عتبات عالیات) گرفتاری‌های زیادی را برای مردم به وجود آورده و باعث شده آنها مبالغ نسبتا بالایی را برای بلیت پروازها پرداخت کنند.

در یک نمونه بلیت پرواز نجف-تهران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با قیمت 5.4 تا 9.2 میلیون تومان به مسافران فروخته شده است. این بلیت‌ها به صورت چارتری فروخته شده و مشخص نیست چرا ایرلاین ملی بلیت پروازهای خود را به‌‌صورت غیرمستقیم عرضه می‌کند. اقدامی که سوءاستفاده چارترکنندگان را به‌دنبال داشته و باعث تحمیل هزینه‌های سنگین به مردم شده است.

یکی از تاکیدات وزیر راه و شهرسازی برچیدن بساط سوداگری در حمل‌ونقل هوایی مسافری کشور است. بازاری که چند نفر شناخته شده نقش پدرخوانده آنرا با هم در بخش چارتری و غیرچارتری بازی می‌کنند. در این شرایط باید دید آیا از فردا فروش چارتری بلیت پروازها در همه مسیرها ممنوع می‌شود یا خیر.

ارسال نظر