آیا تب تورمی آمریکا در حال شکستن است؟

۱۴۰۲/۰۵/۰۴ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۱۵۱۲
آیا تب تورمی آمریکا در حال شکستن است؟

نوشتن ارقام اقتصادی با رقم سوم اعشار معمولا تمرینی در دقت کاذب است. اما پس از دو سال تورم بالا و ناراحت‌کننده، آمار قیمت‌ها با جزییات دقیق مورد مطالعه قرار می‌گیرد. افزایش نامحدود ماه به ماه در تورم اصلی امریکا (منهای هزینه‌های بی‌ثبات مواد غذایی و انرژی) در ژوئن 0.158 درصد بود، حتی برای مقامات خوشایندتر از افزایش گرد 0.2 درصدی، که خود کندترین سرعت در بیش از دو سال گذشته بود. هر چقدر ارقام اعشاری زیاد باشد، سوال ثابت می‌ماند. آیا بالاخره تب تورمی امریکا در حال شکستن است؟ آخرین آمارها خبرهای بسیار خوبی را به همراه داشت. سرفصل‌ها بر کاهش شاخص کلی قیمت مصرف‌کننده متمرکز شده‌اند: فقط 3 درصد افزایش سالانه در ژوئن، کاهش شدیدی نسبت به سرعت 9 درصدی ژوئن 2022 که عمدتا به دلیل کاهش قیمت انرژی است. با این حال، طیفی از معیارهای تورم اساسی نیز جذاب به نظر می‌رسید.

مهم‌تر از همه، قیمت‌های خدمات اصلی به استثنای مسکن (مقوله‌ای که جروم پاول، رییس فدرال رزرو، اغلب به عنوان شاخصی از حرکت تورمی زیربنایی به آن اشاره می‌کند) در ژوئن در مقایسه با ماه مه اندکی کاهش یافت. ممکن است انتظار برود چنین گزارش تورمی خوش‌خیم بانک مرکزی را تحت فشار قرار بدهد تا در جلسه بعدی، در پایان جولای، نرخ بهره را ثابت نگه دارد. با این حال، خواندن بیش از حد در یک ماه داده هرگز عاقلانه نیست.

سیاست‌گذاران فدرال رزرو باید چیزهای دیگری را در تصمیم خود لحاظ کنند، که از بازار کار شروع می‌شود. و طیف وسیعی از شاخص‌ها انعطاف‌پذیری قابل توجه آن را برجسته می‌کنند. به ازای هر فرد بیکار در امریکا، 1.6 شغل در دسترس است، نسبتی که از اواسط سال 2022 یک مقدار کمتر است، اما بسیار فراتر از حد معمول قبل از همه‌گیری است. از فوریه 2020، اقتصاد نزدیک به 4 میلیون شغل ایجاد کرده است که اشتغال را بالاتر از خط روند بلندمدت خود قرار داده است. حدود 84 درصد از کارگران در سنین اولیه اکنون سر کار هستند یا به دنبال کار هستند که بیشترین میزان از سال 2002 است و تنها یک درصد از بالاترین سطح تاریخ خود کمتر است.

از دیدگاه کارگران، چنین نشاطی قابل استقبال است. رشد دستمزد برای مشاغل بخش خدماتی که به تحصیلات کمتری نیاز دارند، مانند ساخت و ساز سریع بوده است. این به نوبه خود به کاهش نابرابری درآمد کمک کرده است. افراد کمتر ثروتمند از بازار کار فشرده سود می‌برند. نرخ بیکاری سیاهپوستان امریکایی در آوریل به 4.7 درصد رسید که یک رکورد پایین است. اما آیا این انقباض در بازار کار منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود؟ به عنوان مثال، درآمد ساعتی در ماه ژوئن با نرخ سالانه 4.4 درصد افزایش یافت که مطابق با نرخ تورم بسیار بالاتر از هدف فدرال رزرو 2 درصد است.  

اقدامات جایگزین نشان می‌دهد که روند صعودی ممکن است حتی تندتر باشد. ردیاب شعبه آتلانتا فدرال رزرو به رشد دستمزد سالانه حدود 6 درصد در سال جاری اشاره می‌کند. در نتیجه، به‌رغم کاهش اخیر تورم، تصویر داغ اشتغال به جز تضمین می‌کند که فدرال رزرو پس از توقف کوتاهی در ماه گذشته، افزایش نرخ‌ها را از سر خواهد گرفت. بازارها در حال حاضر احتمال 92 درصدی را به افزایش نرخ یک چهارم در ماه جولای اختصاص می‌دهند. یک ماه پیش کم و بیش به عنوان یک تلنگر سکه دیده می‌شد.

کمتر مشخص است که فدرال رزرو پس از آن چه خواهد کرد. قبل از انتشار آمار تورم در ماه ژوئن، آقای پاول و بسیاری از همکارانش نشان دادند که بانک مرکزی یک افزایش دیگر نرخ را تا پایان سال جاری ارایه خواهد کرد. این در حال حاضر مورد تردید است. اگر تورم دوباره در ماه‌های ژوئیه و آگوست کاهش یابد، بانک مرکزی تحت فشار شدیدی قرار خواهد گرفت تا چرخه انقباض خود را زمان دهد. سه رقم اعشار باعث توقف آن نمی‌شود. اما سه گزارش متوالی تورم ملایم باید این کار را انجام بدهند.

 

ارسال نظر