علت ریزش بازار سرمایه چیست؟

۱۴۰۲/۰۵/۰۲ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۱۳۲۵
علت ریزش بازار سرمایه چیست؟

با توجه به قیمت ارز در بازار غیررسمی پس از اصلاحی که داشت و اکنون نیز قیمت متعادل و منفی را پشت سر می‌گذارد؛ از سوی دیگر ما انتظار داریم بازار سرمایه پس از اصلاح خود یک‌جایی آرام بگیرد.

ریسک‌هایی همچون «افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها»، «افزایش عوارض فولادی‌ها» و... آرام آرام به بورس تحمیل شد و تحمیل این ریسک‌ها ناخودآگاه فشاری بر بازار سرمایه ایجاد کرد و ارزش معاملات را پایین آورده و بورس را کم‌رمق کرده است. احتمالا این ریسک‌ها به‌شدت به بازار سرمایه آسیب بزنند.

اگر به سال گذشته و مشخصا اواخر تابستان و اوایل پاییز برگردیم، شاهد بودیم که هیچ کس به بورس اعتقاد نداشت و همه می‌گفتند کار بازار سرمایه تمام است؛ ولی دیدیم که از آبان ماه بورس روند صعودی عجیب و غریبی را شروع کرد و شاخص کل بورس تهران ۱۰۳ درصد بالا رفت. اما علت ریزش بازار چیست؟ هنوز هم در برخی از سهام میل به اصلاح دارد حتی در روزهایی که با افزایش تقاضا مواجه می‌شود باز هم عرضه‌هایی قابل مشاهده است.

قاعدتا یک ریسک‌هایی به بازار سهام اضافه شده که این ریسک‌ها متاسفانه بزرگ هستند و بازار را اذیت می‌کنند. این ریسک‌ها را می‌توان در تصمیم‌گیری‌ها که یک مرتبه اتفاق می‌افتد دید. کلا بازار سهام نسبت به این ریسک‌ها واکنش نشان می‌دهد. بسیاری می‌گویند که یک صنعتی شامل قیمت‌‌گذاری و نرخ خوراک شده است چرا بقیه صنایع باید منفی شوند و تحت تاثیر قرار بگیرند. جواب بنده به آن دوستان این است که این تضمین را می‌توانید به سهامدار خرد یا عمده، نهاد مالی و...‌ بدهید که آن صنایع نیز شامل قیمت‌گذاری دستوری و نرخ‌های عجیب و غریب نشوند. قاعدتا فکر می‌کنم دغدغه اصلی بازار سرمایه این است که احتمال دارد در آینده نه چندان دور بسیاری از صنایع ما مجددا دچار این قبیل اتفاقات شوند و به نوعی این ریسک‌ها را می‌بیند.

اگر دقت کنیم‌به مسائل عمده دلیل اصلاح کرد کردن بازار سهام همین موضوعات باشد. از سوی دیگر ما هر روز شایعاتی در بارار داریم که کاملا شایعه است؛ برای نمونه طی روزهای گذشته خبری در بازار داشتیم کذب بود. یا مثلا در خصوص شایعه رفتن رییس سازمان بورس که شایعه داستان‌دار و ادامه‌دار است؛ چراکه بارها تکرار شده است اما متاسفانه می‌بنیم یک شایعاتی است که می‌خواهند یک جوی در بازار ایجاد کنند. اما با چه هدفی؟ با هدف فشار آوردن به رییس سازمان بورس؟ سوال اینجا مطرح می‌شود که اگر رییس سازمان بورس تغییر کند شاید شرایط بهتر شود؟ریسک‌هایی که بازار ما اضافه شده ربطی به سازمان بورس ندارد و خیلی بالاتر است. اگر دقت کنیم چندی پیش کمیسیون اقتصادی مجلس نیز صحبت کردند و اتفاقی رخ نداد.

بعضی از انتظارات را از رییس سازمان بورس داریم درصورتی که رییس سازمان چه جایگاهی در سیاست‌گذاری کلان دارد؟ انتقادهای مربوط به سازمان بورس بحث جدایی است؛ ولی چقدر این موضوعات در اختیار آقای عشقی است و چقدر رفتن یا استعفا دادن در بازار تاثیر دارد را باید درست بررسی کرد و باید به صورت منطقی بر روی عملکرد ایشان بررسی داشته باشیم.

 

ارسال نظر