یک ویروس جدید دنیا را تهدید می‌کند

۱۴۰۲/۰۴/۳۱ - ۱۳:۵۰:۰۳
کد خبر: ۲۱۱۲۱۸
یک ویروس جدید دنیا را تهدید می‌کند

رامان ولیودان، رئیس واحد بیماری‌های گرمسیری سازمان بهداشت جهانی، در کنفرانس مطبوعاتی سازمان ملل در ژنو گفت که این سازمان افزایش هشت برابری موارد دنگی را بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲ ثبت کرده است که از  ۵۰۰ هزار مورد به ۴.۲ میلیون نفر افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، وی تاکید کرد که رقم واقعی ممکن است بسیار بالاتر باشد زیرا سازمان در سال‌های اخیر ارقام دقیق‌تر و بیشتری دریافت کرده است.

ولیودان با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون مورد گزارش ابتلا به تب دنگی ثبت می‌شود، گفت: حدود نیمی از جمعیت جهان در معرض خطر ابتلا به دنگی هستند و دنگی تقریبا ۱۲۹ کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس واحد بیماری‌های گرمسیری سازمان بهداشت جهانی گفت که دنگی یک بیماری جدی تلقی می‌شود که معمولا یک عفونت ویروسی است که از طریق نیش پشه‌ها از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد و ۸۰ درصد موارد ابتلا بدون علامت هستند.

وی بیان کرد: تنها واکسنی که در حال حاضر در بازار وجود دارد واکسن سانوفی پاستور است. این واکسن برای استفاده حدود ۲۰ کشور ثبت شده است و فقط از افرادی که یک بار به دنگی مبتلا شده‌اند محافظت می‌کند و افراد را ملزم به دریافت سه دوز کرده است.

این کارشناس گفت: اثربخشی این واکسن در برابر چهار نسخه ویروس دنگی به‌طور متوسط حدود ۶۵ درصد است.

رئیس واحد بیماری‌های گرمسیری سازمان بهداشت جهانی گفت که این واکسن در برابر دنگی یک و دنگی سه تا ۸۰ درصد موثر گزارش شده در حالی که در برابر دنگی دو کمتر موثر است، همچنین حدود ۵۰ درصد در برابر دنگی چهار اثربخش است.

وی می‌گوید که اثربخشی متفاوت واکسن علیه انواع مختلف دنگی یک چالش است و تخمین‌ها نشان می‌دهد که مرگ و میر ناشی از تب دانگ بین ۴۰ تا ۷۰ هزار نفر در سال است و بسیاری از کشورها هنوز این موارد را گزارش نمی‌کنند.

ولیودان اظهار کرد: «میزان مرگ و میر در اکثر کشورها حدود کمتر از یک درصد است و ما امیدواریم که آن را همچنان کاهش دهیم.»

ارسال نظر