کیسینجر دوباره راهی چین شد

۱۴۰۲/۰۴/۲۹ - ۰۳:۲۸:۵۴
کد خبر: ۲۱۱۰۵۵
کیسینجر دوباره راهی چین شد

یکی از عوامل اصلی در ایجاد تحول در چین در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 میلادی، توسعه مناسبات ارتباطی این کشور با امریکا و باز کردن درب‌های اقتصادی چین به روی جهان بود. چینی‌ها پس از دوران مائو به درستی دریافته بودند که ایده انقباض در روابط و محدودسازی روابط نمی‌تواند کمکی به این کشور برای پیشرفت و رشد کند. اینجا بود که چین راهبردهای بنیادین خود را تغییر داد و توسعه صادرات و رشد اقتصادی را مد نظر قرار داد. پیش از این دوران سفر ۱۹۷۲ نیکسون رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا به جمهوری خلق چین گامی مهم در عادی‌سازی رسمی روابط بین ایالات متحده امریکا و جمهوری خلق چین ایجاد کرد. این نخستین‌باری بود که یک رییس‌جمهور امریکا از جمهوری خلق چین که در آن زمان امریکا آن را یکی از دشمنان خود می‌دانست، دیدن می‌کرد و این بازدید به ۲۵ سال جدایی بین دو سو خاتمه داد. در ماه جولای سال ۱۹۷۱، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور نیکسون، هنری کیسینجر در طول سفر به پاکستان، مخفیانه به پکن سفر کرده و بدین‌ترتیب زمینه برای سفر نیکسون به چین مهیا شد.

حدودا نیم قرن پس از آن ماجرا هنری کیسینجر سیاستمدار چینی یک‌بار دیگر به چین سفر کرد و با مقامات چینی دیدار کرد. وانگ‌یی، عالی‌ترین دیپلمات چین دیروز در دیدار با هنری کیسینجر، وزیر خارجه پیشین امریکا گفت که سیاست واشنگتن در قبال کشورش به «درایت دیپلماتیک به سبک کیسینجر و شجاعت سیاسی مانند نیکسون» نیاز دارد. این سخنان وانگ‌یی اشاره‌ای به دوران فعالیت هنری کیسینجر در دولت ریچارد نیکسون، رییس‌جمهوری پیشین ایالات متحده بود. واشنگتن در دوران زمامداری ریچارد نیکسون با کمک هنری کیسینجر با چین کمونیست روابط دیپلماتیک برقرار کرد.

سفر هنری کیسینجر به چین در حالی انجام شد که او دو ماه پیش ۱۰۰ ساله شد. همین امر باعث شده است که سفر او در شبکه‌های اجتماعی چین مانند ویبو مورد توجه قرار گیرد. بسیاری از کاربران چینی از اینکه هنری کیسینجر در ۱۰۰ سالگی همچنان قادر به سفر هوایی و کاری است ابراز تعجب کرده‌اند. هنری کیسینجر روز سه‌شنبه در پکن با لی شانگفو، وزیر دفاع چین نیز دیدار کرده بود. سفر او به پکن در حالی صورت گرفت که جان کری، نماینده ویژه جو بایدن، رییس‌جمهوری امریکا نیز به چین رفته است.

 

ارسال نظر