تردید در بازار سهام

۱۴۰۲/۰۴/۲۹ - ۰۲:۴۵:۲۳
کد خبر: ۲۱۱۰۴۲
تردید در بازار سهام

تردید برای بازار سرمایه همچون سمی مهلک است و اکنون دو ماهی است که تردید‌های پی در پی را شاهد هستیم تا زمانی که تردید و بی‌اعتباری در این بازار باشد نمی‌توان جای رشدی را در نظر گرفت. در همه بازارهای دنیا برای بررسی روند کلی بازار می‌توان از فاندامنتال یا تکنیکال بهره برد اما وقتی بازاری که هسته اصلی آن دست دولت است با خبر بالا و پایین می‌شود و ریزش می‌کند را نمی‌توان در بازه‌ای کوتاه‌مدت به صورت فنی مشاهده کرد. پس اگر هر نقطه تکنیکال یا حمایتی هست با اما و اگر گفته شود. تصمیم‌هایی که دولت هم‌اکنون می‌گیرد شاید در بازه کوتاه‌مدت سرخوش و راضی باشد اما عواقب وخیم میان‌مدت و بلندمدتی دارد.

به عنوان مثال قیمت‌گذاری دستوری و عدم وادرات خودرو باعث شد که امروزه این صنعت در شرایط وخیمی باشد. زیان‌های انباشته شده این شرکت‌ها در نهایت خود را به صورت تورم نشان خواهد داد و این مبحث هم در مورد پتروشیمی‌ها و سایر صنایع نیز صدق می‌کند و زمانی دولت به راه‌حل درست خواهد رسید که نه راه برگشتی دارد و اینکه لطمات زیادی وارد کرده است.درهر صورت با توجه به توافق پنهانی که ایران با امریکا دارد فروش نفت در سطح مطلوبی است و پول‌های بلوکه شده وصول می‌شود اما سوال مهمی که مطرح است آیا با توجه به انتخاب پیش‌روی امریکا این شرایط می‌تواند استمرار داشته باشد؟ پس به‌طور کل با توجه به آنچه که در بورس رخ می‌دهد فعلا نمی‌توان رشد خاصی را برای بورس در نظر گرفت و هر موج صعودی قطعا با عرضه سرکوب خواهد شد و بازی بر روی تک سهم‌ها خواهد بود. در هر صورت در چنین مواقعی باید حمایت‌ها و مقاومت‌ها را مدنظر قرار داد تا بهترین بازدهی حاصل شود. در حال حاضر دو سطح حمایتی 1970 و 1920 سطوحی هستند که شاخص کل می‌تواند در این نواحی واکنش مثبتی نشان دهد و از سوی دیگر سطح 2050 مقاومتی است که شاخص کل با آن درگیر شده است.

حداقل برای یک ماه می‌توان این چشم‌انداز را داشت که شاخص کل در محدوده‌ای نوسانی باشد و بعد از آن با توجه به قیمت دلار و کامودیتی‌ها و سایر مولفه‌ها می‌توان برای شاخص کل مسیر و چشم‌انداز مشخص‌تری را ترسیم کرد. سهامداران کوتاه‌مدت که قصد دارند در بازار فعال باشند بهتر است فقط در پایین‌ترین سطوح قیمتی براساس تکنیکال و جو کلی بازار خرید کنند اما سهامداران بلندمدتی رویه کاملا متفاوت‌تری دارند چرا که بسیاری از سهم‌ها به ناحیه بسیاری خوبی رسیده‌اند و در نهایت از ده درصد دیگر می‌توانند خریدهای بلندمدتی خود را در سهام شاخص‌ساز انجام دهند.

 

ارسال نظر