احتمال واردات گوشت قرمز و دام زنده از آفریقا

۱۴۰۲/۰۴/۲۵ - ۰۲:۱۱:۴۰
کد خبر: ۲۱۰۶۶۶

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی فعالیت‌های بین‌المللی دولت سیزدهم ایجاد توازن در روابط تجاری و اقتصادی است، اظهار کرد: بازارهای بزرگی در دنیا وجود دارد. اوراسیا، جنوب شرق آسیا، امریکای لاتین و به خصوص قاره آفریقا که بازار بکر با اقتصاد مناسب است.۱۲۰۰ میلیارد دلار تجارت حوزه آفریقا است که بیش از حدود ۶۰۰ میلیارد دلار آن واردات و تقریبا همین مقدار صادرات است. در حقیقت این حوزه فرصت ویژه‌ای را برای ما ایجاد می‌کرد. فرصتی که تاکنون مغفول مانده است. پیمان‌پاک با بیان اینکه یکی از موضوعات اصلی که در قاره آفریقا به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی وجود دارد تولید محصولات کشاورزی در ابعاد گسترده است، گفت: به واسطه مسائلی که به وجود آمده نیازمندیم بخشی از نیاز پروتئینی کشور را از واردات تامین کنیم.

حدودا یک میلیون تن مصرف گوشت قرمز داریم و در حال حاضر ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن را وارد می‌کنیم. یکی از بهترین منابع در این بخش، منابع کشور آفریقا است.  وی همچنین عنوان کرد: ما می‌توانیم از این ظرفیت در شرایطی که کم آبی داریم و همچنین بیش از ۱۰ میلیارد دلار نهاده‌های دامی کشاورزی اعم از ذرت، گندم، جو و دانه‌های روغنی را وارد می‌کنیم، بهره‌مند شویم. در نتیجه ما با دو شیوه یکی ایجاد تنوع در مبادی وارداتی که مستقیما در امنیت غذایی کشور موثر است و دوم اینکه ظرفیت‌های آفریقا بکر است می‌توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. اما باید توجه داشته‌باشیم که باید از کشت فراسرزمینی و تولیدکنندگان حمایت و مقدمات آن نیز فراهم شود. علیرضا پیمان‌پاک که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، اظهار کرد: در کنیا خانه نوآوری و فناوری ایران را سال‌هاست که ایجاد کردیم. بیش از 40 محصول دانش بنیان ایران در آنجا ثبت شده و به‌طور عینی نیز قابل ملاحظه است.

با درخواست اوگاندا خانه علم و فناوری را با حضور رییس‌جمهوری افتتاح کردیم و همین خبر باعث شد زیمباوه هم درخواست خانه علم و فناوری داشته باشد. یعنی دانش و توانمندی‌های ما در حوزه دانش بنیان و تجهیزات پزشکی در آن قاره جا افتاده و بازار بکری را برای ما فراهم کرده است. قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی افزود: تمرکز بر زیرساخت‌ها موضوعی است که در دولت پیگیری می‌شود. خط کشتیرانی جمهوری اسلامی یک خطی را در حوزه شرق آفریقا دنبال کرده بود که با تاکید دولت تقویت شد. به موازات آن با مشارکت بخش خصوصی خط موازی را به شرق آفریقا ایجاد کردیم. در حوزه غرب آفریقا با بخش خصوصی و مشارکت تجار سرشناس ایرانی در آفریقا نیز هماهنگی‌های لازم صورت گرفت تا خط جدیدی ایجاد شود. در حال برنامه‌ریزی برای شمال آفریقا نیز هستیم. وی ادامه داد: در حوزه کشت تمرکزمان تقویت بخش خصوصی است.

اگر در بخش خرید سلف خری کنیم، در سیلوی کشور مبدا ذخیره کنیم کمی ارزانتر می‌شود و اگر کشت فراسرزمینی کنیم بازهم کاهش قیمت خواهیم داشت. وی در پاسخ به اینکه آیا برای کشت فراسرزمینی علاوه بر قاره آفریقا در کشورهای دیگر نیز طرح‌هایی وجود دارد؟ گفت: در حوزه روسیه و قزاقستان هم توافقاتی صورت گرفته است. مهم‌ترین مساله در کشت فراسرزمینی این است که خرید محصول را توافق کنیم و ثبت سفارش و تخصیص ارز نیز صورت گیرد. اگر بتوانیم این موارد را پیش ببریم و ارز تامین شود کاملا قابل پیگیری است و بخش خصوصی می‌تواند با خیال راحت آن را پیگیری کند.

 

ارسال نظر