چرا سفر رییس‌جمهور به آفریقا مهم است؟

۱۴۰۲/۰۴/۲۰ - ۰۳:۰۸:۳۳
کد خبر: ۲۱۰۳۲۴

قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه موضوع روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای مستقل، ‌از مسائل اولویت‌دار در دولت سیزدهم است، اظهار کرد: هم‌زمان با ادامه مذاکرات با غرب، تجارت با کشورهای دیگر در دستور کار قرار دارد و این دو به یکدیگر گره نخورده است. علیرضا پیمان‌پاک با اشاره به افزایش صادرات غیرنفتی کشور به ۵۳ میلیارد در سال گذشته که بالاترین عدد در تاریخ تجاری ایران است، افزود: بررسی سبد صادراتی کشور نشان‌دهنده کشورهای جدیدی است که وارد سبد تجاری ایران شده‌اند و شامل قاره آفریقا نیز می‌شود.

قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه آفریقا یک قاره پر پتانسیل است، تصریح کرد: این قاره معادن، منابع طبیعی و مخازن بکری دارد که طی سال‌های گذشته مورد توجه کشورهای فعال در حوزه بین‌الملل قرار گرفته و کشورهایی مانند چین به غیر از سرمایه‌گذاری، به کشورهای این قاره نیروی کار نیز اعزام کرده است. پیمان‌پاک گفت: ایران سال‌ها از این فضا برخلاف شباهت‌ها و ارتباط نزدیک فرهنگی و سیاسی به ویژه در زمینه تحریم‌ها غفلت کرده است؛ زیرا منابع و معادن مورد نیاز بیشتر اقتصادهای در حال رشد در این قاره وجود دارد که ترغیب می‌کند وارد این بازار شویم و در یک سال گذشته نیز فعالیت‌های خوبی در توسعه تجارت صورت گرفت. وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱.۲ میلیارد دلار صادرات به آفریقا داشتیم در حالی که آمار تجاری در سال‌های گذشته ارقامی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار را به ثبت رسانده است که قیر، محصولات پتروشیمی، مواد غذایی، ‌مصالح ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی از جمله کالاهای صادراتی ایران محسوب می‌شود.

قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به امضای قراردادهای تجاری با این قاره، اظهار داشت: در اجلاس غرب آفریقا که سال گذشته برگزار شد توافقاتی بالغ بر ۲ میلیارد دلار شامل صادرات خودرو، خدمات تعمیرات کشتی، ‌رسیدگی به ناوگان دریایی، ‌ساختمان‌سازی و هتل‌سازی امضا شد. پیمان پاک با اشاره به راه‌اندازی خانه نوآوری و فناوری در قاره آفریقا، ‌تاکید کرد: ۴۰ محصول دانش‌بنیان ایرانی در کشورهای این قاره به ثبت رسیده و داروهای ایرانی در مراکز درمانی این قاره مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه تجارت با قاره آفریقا از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود، تاکید کرد: بخش خصوصی به دنبال منفعت است و سوبسیدی پرداخت یا دریافت نمی‌کند، به همین دلیل از هر فرصتی برای درآمدزایی بیشتر بهره‌مند می‌شود. 

 

ارسال نظر