کارشناسان امنیت: خطر «سرور زامبی» برای فیلترشکن‌ها را جدی بگیرید

۱۴۰۲/۰۴/۲۰ - ۰۲:۴۵:۲۷
کد خبر: ۲۱۰۳۱۷

فیلترشکن‌های غیرمعتبر می‌توانند تله «سرور زامبی» را برای کاربر به همراه داشته‌ باشند و آن را با مشکلات حقوقی هم روبرو کنند. به گزارش دیجیاتو، استفاده از فیلترشکن‌ها در بین کاربران خیلی بیشتر از گذشته شده و این موضوع برای گشت‌وگذار در اینترنت با وضعیت فعلی در ایران، برای بسیاری از کاربران تبدیل به مساله‌ای حیاتی شده است.

بااین‌حال بیشترشدن این فیلترشکن‌ها تبعاتی برای افراد که ناآگاهانه به سراغ برخی از مدل‌های رایگان آن می‌روند، در پی خواهد داشت. در بحبوحه رشد زیاد استفاده از فیلترشکن‌‌ها، مشکلی به نام تله «سرور زامبی» می‌تواند برای افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، ایجاد شود و آنها را با مشکلات حقوقی نیز روبرو کند. وحید فرید، فعال حوزه تکنولوژی و امنیت، در گفت‌وگو با دیجیاتو اعلام کرد اساساً VPN ابزاری است که شبکه امن را برای کاربر فراهم می‌کند و ذاتاً باید امن باشد، اما این امنیت زمانی وجود دارد که سرور VPN امن و برای خود فرد باشد: «برای راه‌اندازی سرور VPN روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از مرسوم‌ترین آنها تانل SSH برای ارتباط با سرور است.

توسعه‌دهندگان سال‌هاست که از این روش برای دورزدن تحریم‌ها و فیلترینگ استفاده می‌کنند.» بااین‌حال به گفته فرید، به‌تازگی گزارش‌هایی منتشر شده است که ارایه‌دهندگان سرور، برخی سرورهای فروخته‌شده به مشتریان خود را مسدود و حتی اکانت آنها را تعلیق کردند. فرید می‌گوید بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر افرادی که از کد X-Panel در سرور خود استفاده کرده بودند، با این مشکل مواجه شدند: «ازهمین‌رو کد را بررسی کردم که نشان می‌داد به‌شدت ناامن است. این کد توسط php و با الگوگرفتن از مدل MVC نوشته شده، ولی حداقل‌های امنیتی این مدل و جداسازی‌ها در این کد رعایت نشده است. 

 

ارسال نظر