حصر 22 ماهه سرمایه در بورس

۱۴۰۲/۰۴/۱۸ - ۰۲:۱۵:۲۰
کد خبر: ۲۱۰۱۳۶
حصر 22 ماهه سرمایه در بورس

به وضعیت بازار سرمایه باید همیشه گذشته را نگاه کرد چراکه این بازار یک گذشته پرنور داشته و اکنون درحال سپری کردن وضعیت نبستا معقولی است. همانطور که در گزارش‌های پیشین گفته شد شاخص کل بورس حدود سه سال پیش ریزش تاریخی داشته است و پس از آن سهام موجود در بازار روند معقولی داشته و پس از آن ریزش شاهد بسته شدن طولانی و سنگین نمادهای موجود در بازار هستیم.

نمادها متعددی در بازار ماه‌هاست بسته بوده و یکی از این نمادها متعلق به یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های کشور است. 22 ماه پیش نماد بانک آینده بسته شد و اکنون پس از گذشت یک سال و هشت ماه به تازگی شاهد بازگشایی این نماد هستیم.

در این 22 ماه سرمایه بسیاری از سهامداران نابود شده است و اگر سرمایه و ارزندگی را در اینجا مقایسه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که در این مدت سرمایه مردم در بانک آینده از بین رفته است و سهامداران در مقابل تورم روز به روز زیان کرده‌اند.

براساس آمار بانک آینده با وجود دارایی بالا که تخمین زده شده ۱۴۱ هزار میلیارد تومان است ورشکسته به حساب می‌آید و البته نباید فراموش کرد که این بانک زیرمجموعه‌های بسیار زیادی دارد.

ارزش۲۳ شرکت  زیر مجموعه وآیند بدین شکل است که ارزش شرکت ارزش آفرینان آینده ۳۲۴۵۷ میلیارد تومان، ارزش شرکت ستاره تابناک هشتم توس ۲۸۷۴۷ میلیارد تومان و کل مارکت ۵۸۶۶۸ میلیارد تومان، ارزش شرکت راسا راه استوار ۱۷۲۲۲ میلیارد تومان، ارزش شرکت آرین پردیس دانا ۱۷۱۰۳ میلیارد تومان, ارزش سهامش در شرکت بورس انرژی ۱۱۵۵۹ میلیارد تومان، ارزش شرکت گروه مالی و اقتصادی ۷۶۸۱ میلیارد تومان، ارزش شرکت توسعه ساختمانی سامان ۷۱۷۵ میلیارد تومان، ارزش شرکت توسعه عمران فردا گستر ۴۷۸۸ میلیارد تومان، ارزش شرکت سرمایه‌گذاری گسترش فردای ایرانیان ۲۷۷۵ میلیارد تومان، ارزش شرکت بازرگانی همراه عرشیا ۲۵۰۶ میلیارد تومان، ارزش شرکت دقایق گستر پویا ۲۴۶۹ میلیارد تومان، ارزش شرکت کارگزاری بانک آینده ۱۶۸۱ میلیارد تومان، ارزش شرکت ارزش آفرینان سیراف ۱۴۱۲ میلیارد تومان، ارزش شرکت تریتا داروی هزاره سوم ۱۱۲۲ میلیارد تومان، ارزش شرکت آترینا نگین آسمان ۷۵۹ میلیارد تومان، ارزس شرکت آتیه امید پارس تابا ۵۲۵ میلیارد تومان، ارزش شرکت ابنیه سفیر پارسیان کیش ۴۹۵ میلیارد تومان، ارزس سهام بانک در شرکت بورس و اوراق بهادار ۴۶۵ میلیارد تومان و کل مارکت ۱۸۶۰۰ میلیارد تومان، ارزش سهام بانک در شرکت بورس کالای ایران ۲۸۱ میلیارد تومان، ارزش شرکت صرافی آینده ۲۴۷ میلیارد تومان، ارزش صندوق سرمایه‌گذاری تجربه ایرانیان ۲۳۷ میلیارد تومان، ارزش سهام بانک در شرکت فرابورس ایران ۱۶۶ میلیارد تومان، ارزش سهام بانک در شرکت بازار متشکل ارز ۱۱ میلیارد تومان و جمع ارزش ۲۳ شرکت زیر مجموعه بانک آینده ۱۴۱، ۸ هزار میلیارد تومان است.

البته نباید از ایران مال نیز غافل شد چراکه ایران مال یکی از اموال بانک آینده است و قراراست با عرضه ۳۵درصد از ایران‌مال بانک از زیان خارج خواهد شد تا شاید میزان بدهی‌های بانک آینده کاهش یابد.البته نکته قابل توجه اینجاست که ۳۰درصد ایران مال به مشتریان خاص و واجد شرایط واگذار می‌شود بازار بزرگ ایران یا همان «ایران مال» یکی از پنج مال برتر دنیا به لحاظ وسعت است این مجموعه از سال 1390 فعالیت‌های خود را آغاز کرد و تاکنون هم در حال فعالیت عمرانی است. به‌طور تقریبی 85 درصد این مجموعه در حال بهره‌برداری است و بزودی 15 درصد باقی‌مانده هم به بهره‌برداری خواهد رسید.

ایران مال یک پروژه منحصربه‌فرد است که بیش از یک‌میلیون و 700 هزار متر وسعت دارد و کمتر از 20 درصد آن فضای تجاری است. پایه کارشناسی این پروژه را یکی از شرکت‌های کارشناسی بزرگ و معتبر دنیا به نام KPMG بنا کرد. در سال 95 این گروه کارشناسی پروژه را ارزیابی کردند و در آن دوره 8 میلیارد لار با دلار 3500 تومان ارزش‌گذاری شد که معادل تومانی آن حدود 28 هزار میلیارد تومان بود.به دلیل تحریم‌ها و افزایش نرخ دلار، این مجموعه در شش ماه گذشته، 250 هزار میلیارد تومان توسط کانون کارشناسان دادگستری ارزش‌گذاری شد.

   وآینده تعلیق شد

هفته آخر شهریور 1400 بود که پیام ناظر با عنوان تعلیق نماد وآیند منتشر شد. این تعلیق به‌منظور بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر در پایان هر ماه برای مدت یک ماه دیگر تمدید شده و تا امروز ادامه یافته است. در تاریخ 15 دی 1400 بانک مرکزی طی نامه‌ای به محمد فطانت‌فرد مدیرعامل وقت بانک آینده اعلام می‌کند برای تعیین‌تکلیف شفاف‌سازی وضعیت سهامداری بانک آینده و همچنین با توجه به صدور دستور موقت شعبه سوم دیوان عدالت اداری، امکان برگزاری مجامع عمومی بانک آینده وجود ندارد. ماجرا از این قرار است که در اول دی 1400 تعدادی از سهامداران بانک آینده با شکایت در دیوان عدالت اداری نسبت به سلب حق رأی و نادیده گرفتن حقوق اساسی و مالکیت خود اعتراض می‌کنند.

در تاریخ 19 اردیبهشت 1401 حکم دیوان عدالت اداری روی سامانه کدال منتشر می‌شود. اما سهامداران عمده تقاضای نقض دادنامه صادره از شعبه 3 بدوی دیوان عدالت اداری را ثبت می‌کنند تا در یکی از شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری شکایت‌شان مجدد طرح و بررسی شود. در نهایت در تاریخ 20مهر 1401 رای تجدیدنظر روی سامانه کدال منتشر شد. تفویض اختیارات سهامداری برخی از سهامداران عمده و سلب حق رأی ایشان نقض می‌شود و رای صادره قطعی بوده و به همه طرفین ابلاغ می‌شود. وضعیت سهامداری بانک آینده تعیین‌تکلیف شد اما تعلیق نماد وآینده تا تیر ماه امسال ادامه داشت و در نهایت بازگشایی این نماد انجام شد.

براساس صورت‌های مالی منتهی به ۱۲ ماهه ۱۴۰۱ این بانک زیان ۱۴۰ همتی دارد و پیرو مصوبه شورای پول و اعتبار بانک ملزم به افزایش سرمایه از تجدید و ارزیابی است و حداقل افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها حسب سخنان مدیران بانک برای خروج از ماده ۱۴۱ می‌بایست سرمایه‌اش را به ۲ برابر زیانش برساند به عبارتی سرمایه بانک باید از ۱.۶ هزار میلیارد تومان به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان برسد و این یعنی بانک افزایش سرمایه ۱۷۴۰۰ درصدی بدهد اما این افزایش سرمایه نیز نمی‌تواند شرایط سهام را بهتر کند و بر اساس پیش بینی کارشناسان این سهام مدت‌ها سرخ‌پوش و زیان ده خواهد بود. نکته ابل توجه اینجاست که کفاف سرمایه این بانک در هر صورت منفی خواهد بود و به کفته مدیران طی سه سال آینده برنامه‌های افزایش و سایر برنامه‌ها توسعه‌ای به کفایت سرمایه کمک خواهد کرد و به نوعی کفایت سرمایه بهبود می‌یابد. یعنی سهامدارانی که یکسال و نیم وارد این سهم شده بودند حداقل سه سال باید صبوری کنند تا این سهم به شرایط بهتر و سودآوری برسد. 

چندی پیش هیات‌مدیره بانک آینده راهکار خروج از زیان را واگذاری، اخذ شریک جدید، تهاتر پروژه‌ها یا شکست پروژه‌ها، انتشار اوراق و صندوق‌های زمین و ساختمان از روش‌های تامین مالی پروژه‌ها اعلام کرده بود؛ اما اگر نماد وآیند با زیان سنگین در روزهای آینده مواجه شود در نتیجه این پروژه‌ها با شکست مواجه خواهد شد.

طبق آمار منتشر شده این بانک در شش ماه اخیر حدود 55 پلا ثبتی واگذار کرده و مابقی صندوق و املاک مستغلات و دارایی‌ها را واگذار خواهد شد اما همچنان مدیران این شرکت جزییاتی از میزان درامد و پول‌های به دست آورده ارایه نکرده‌اند و تنها شایعه ادغام بانک‌ را رد کرده‌اند. در نتیجه به گفته کارشناسان برای خروج از زیان سنگین بانک آینده راهکار افزایش سرمایه یا فروش دارایی است و گزینه دیگری وجود ندارد و این موضوع با ادعای مدیران بانک که وعده داده‌اند تا پایان شهریور از بنگاهداری خارج می‌شود مرتبط است.

 

ارسال نظر