تضمینی برای بازار فروش نفت وجود دارد؟!

۱۴۰۲/۰۴/۱۵ - ۰۱:۴۳:۳۰
کد خبر: ۲۰۹۹۵۵
تضمینی برای بازار فروش نفت وجود دارد؟!

سهامداری و سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی به اندازه سرمایه‌گذاری برای صنعت نفت ایران و توسعه درآمد‌های نفتی مهم است به عبارتی سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی همان قدر مهم است که سرمایه‌گذاری در میدان‌های مشترک با همسایگان برای استخراج نفت، چرا که همزمان با استخراج نفت باید جایگاه فروش آن را هم در بازارها دید و پیش بینی کرد و به‌طور خاص فرآورده‌های نفتی نیز یا تبدیل به سوخت در پالایشگاه‌ها یا تبدیل به مواد در پترو پالایشگاه‌هایی که بتوانند ماده خام نفت را به یکی از این دو محصول تبدیل کنند رویکرد و استراتژی مناسبی هستند. 

به گزارش خبرنگار «تعادل» در شرایط فعلی احداث یک زیرساخت نفتی نظیر پالایشگاه و پتروپالایشگاه امری هزینه بر و زمان بر است اما استفاده از زیرساخت مستهلک شده کشورهای همسو با خود و همچنین مشارکت در بازسازی این پالایشگاه‌ها یکی از بهترین گزینه‌های مشارکت است.

 اگر با دولت‌های محلی یا شرکت‌های مناسب محلی مشارکت کنیم برای شرایط فعلی ما مناسب‌تر است. دولت سیزدهم سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی را به‌طور جدی در دستور کار خود قرار داده است زیرا ما از این توانمندی برخورداریم که علاوه بر تامین نیاز‌های داخلی خودمان به کشور‌های در حال توسعه دیگر نیز خدمات بدهیم و از این فرصت به نفع خودمان بهره ببریم و می‌توانیم با استفاده از نیروی انسانی خبره و توانمند ایرانی به کشور‌هایی از منطقه که نیازمند هستند خدمات فنی و مهندسی صادر کنیم.

در دنیای امروز خدمات می‌تواند مانند یک کالا به کشور‌های دیگر صادر شود این اقدام می‌تواند برای کشور ارزآوری و اشتغال آفرینی داشته باشد وقتی ما از طریق پالایشگاه‌های فراسرزمینی در دیگر کشور‌ها فعالیت می‌کنیم در واقع فروشنده و خریدار خودمان هستیم و امکان تحریم نیز وجود ندارد و به این ترتیب نفت خود را تبدیل به گازوییل، بنزین و دیگر فرآورده‌ها می‌کنیم و آن را به فروش می‌رسانیم. با این روش علاوه بر اینکه ایران می‌تواند سهامدار پالایشگاه فراسرزمینی شود؛ بازار ثابتی برای نفت خام خود نیز به وجود خواهد آورد و بدین‌ترتیب بازار تضمینی با ثباتی در سال‌های آتی برای تجارت نفت خام ایران به وجود خواهد آورد.

همچنین ایران می‌تواند‌ برای تامین بنزین مصرفی کشور نیز نیاز جدی به افزایش ظرفیت تولید بنزین از طریق پالایشگاه‌ها داریم از این طریق پاسخ دهد.

 در حال حاضر تولید بنزین در پالایشگاه‌های کشور به روزانه 112 تا 115 میلیون لیتر رسیده است و این به معنای ساخت پالایشگاهی با ظرفیت پالایش بالا دارد که احداث آن حداقل 5 سال زمان می‌برد با این توضیحات می‌توان نتیجه گرفت رونق گرفتن پالایشگاه چه در داخل و چه پالایشگاه‌های فراسرزمینی به اقتصاد کشور و استفاده از نفت خام بیشتر کمک شایانی می‌کند.

ایران باهدف احداث پالایشگاه‌ها در کشور و فعال‌سازی پالایشگاه‌های نیمه فعال در کشور‌های همسو از طریق صادرات تجهیزات و خدمات مهندسی ایرانی فرصتی را به وجود آورده است که ارتباطات نفتی ایران و کشورهای همسو توسعه خواهد یافت و بدین‌ترتیب با استفاده از تجربه و تخصص شرکت‌های ایرانی در زمینه تولید تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی حوزه پالایش نفت و ارایه این ظرفیت‌ها به کشورهای همسو یک بازار جدید و پرسود برای ایران در زمینه فروش نفت خام ایجاد کرده است که امکان تضمین صادرات نفت خام به بیش از دو میلیون بشکه در روز برای ایران فراهم خواهد شد.

 

ارسال نظر