ماجرای حضور پرحاشیه شرکای تجاری تیک‌تاک در ایران

۱۴۰۲/۰۴/۱۵ - ۰۱:۰۶:۴۶
کد خبر: ۲۰۹۹۳۴

وزیر ارتباطات همچنین درباره حضور مسوولان تیک‌تاک در ایران گفت: «این افراد به دعوت اتاق بازرگانی آمده‌‌اند و مسوول این کار هم شورای عالی فضای مجازی است و سیاست کلی دولت این است که فعالیت پلتفرم‌هایی که حقوق و ضوابط ما را رعایت کنند، مشکلی ندارد». گویا تصور وزیر ارتباطات این بود که قرار است به زودی اپلیکیشن تیک‌تاک به کاربران ایرانی هم خدمات دهد در حالی که واقعیت قضیه به کلی متفاوت است. به گزارش پیوست، ماجرا از آن جایی آغاز شد که در روزهای ابتدایی تیر ماه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت اعلام کرد با همکاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و اتاق بازرگانی تهران مدیران ارشد شرکت Anext که همکار تیک‌تاک است به الکامپ آمده‌اند تا تجربه خود درباره تجارت الکترونیکی به اشتراک بگذارند. مدیران این شرکت چینی در جلسه‌ای که پنجم تیرماه به همت مرکز توسعه تجارت الکترونیک برگزار شد از تغییر روند توسعه تجارت الکترونیکی در چین سخن گفتند و اعلام کردند که تجارت الکترونیکی با محوریت پلتفرم‌ها و مبتنی بر علایق کاربران گسترش یافته است.

اما کار شرکت Anext چیست؟ شرکت‌های مختلفی روی پلتفرم دوئین که نسخه چینی تیک‌تاک است به تبلیغ محصولات می‌پردازند، Anextهم یکی از شرکای تجاری تیک‌تاک است که با ساخت ویدیو یا در برنامه‌های پخش زنده دوئین محصولات مختلف را با حضور اینفلوئنسرهای چینی معرفی می‌کند. دهم تیر ماه ناگهان خبری از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شد که نشان‌دهنده حضور مسوولان تیک‌تاک در ایران بود. در این خبر گفته شده بود که قرار است مدیران تیک‌تاک با حضور در اتاق بازرگانی تهران، با فعالان اقتصادی ایرانی دیدار کنند اما متن خبر نشان می‌داد منظور از مسوولان تیک‌تاک همان مدیرهای اجرایی Anext است که صرفا یکی از شرکای تجاری تیک‌تاک یا دوئین محسوب می‌شوند.

به دنبال انتشار این خبر، تعداد زیادی از اعضای اتاق بازرگانی برای شرکت در نشستی که با حضور مسوولان این شرکت چینی برگزار می‌شد، ثبت‌نام کردند اما چیزی که فعالان اقتصادی با آن مواجه شدند با انتظارشان فرسنگ‌ها فاصله‌ داشت. موضوعی که فعالان اقتصادی ایرانی را دلسرد کرد، حضور یک شرکت دست چندمی همکار تیک‌تاک به جای مسوولان این پلتفرم محبوب بود. این نشست یازدهم تیر ماه در اتاق بازرگانی تهران با حضور پرشمار نمایندگان تولید‌کننده‌ها و شرکت‌های مطرح خدماتی ایرانی برگزار شد. در این جلسه مدیر اجرایی شرکت Anext اعلام کرد که شرکتی برای تعامل با فعالان اقتصادی ایرانی به اسم یوریکا راه‌اندازی شده است. 

در این جلسه، مدیران این شرکت چینی قرار بود ویدیویی را برای معرفی خدمات شرکت Anext نمایش دهند اما اعلام کردند که ویدیو مذکور براساس تصورات قبلی ما از ایران ساخته شده بود اما ما در این سفر متوجه شدیم که ایران برخلاف آن چه تصور می‌کردیم، کشوری بر پایه محصولات کشاورزی نیست و پتانسیل‌های زیادی در خصوص فناوری‌های جدید دارد. بعد از این جملات، یکی از مدیران این شرکت با یک نمایش سعی کرد خدمات شرکت Anext را معرفی کند. خدماتی که طبق توضیحاتشان برای تولید‌کنندگانی مناسب است که می‌خواهند محصولاتشان را روی پلتفرم دوئین عرضه کنند اما وقتی مدیران Anext در مقابل این سوال قرار گرفتند که تعداد بازدید‌های ماهانه ویدیو‌های تولید شده توسط Anext چقدر است پاسخ دادند: «آمار دقیقی در حال حاضر ندارند و این عدد به نوع محصول بستگی دارد.»

بر اساس اطلاعاتی که اتاق بازرگانی تهران درباره معرفی این شرکت منتشر کرده است، Anext حدود ۲۰۰ کارمند دارد. به نظر می‌رسد با توجه به تعداد ۱۵۰ هزار کارمندان شرکت مالک دوئین و تیک‌تاک یعنی بایت‌دنس، Anext چندان شرکت بزرگی محسوب نمی‌شود. براساس گفته‌های مدیران این شرکت و اطلاعات منتشر شده از سوی اتاق تهران، معروف‌ترین محصولی که در دوئین توسط Anext به فروش می‌رسد شامپوهای Pantene است. مدیران این شرکت در روزهای حضورشان در ایران از تعدادی از شرکت‌های بخش خصوصی هم بازدید کردند اما به نظر می‌رسد این بازدیدها آنقدر سازنده نبوده است که به همکاری منجر شود.

 

ارسال نظر