تهاتر زمین‌های جلگه با ساخت آزاد راه تهران شمال

۱۴۰۲/۰۴/۱۵ - ۰۱:۱۹:۰۳
کد خبر: ۲۰۹۹۲۵
تهاتر زمین‌های جلگه با ساخت آزاد راه تهران شمال

گروه راه و شهرسازی|

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران شمال با اعلام اینکه باند رفت قطعه 2 آزادراه شمال شنبه هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد، تاکید کرد: ۶۰درصد سرمایه‌گذاری‌ بنیاد از محل اراضی دولت بوده اما تا به امروز یک ریال هم از این اراضی عایدی نداشتیم و تمام زمین‌های واگذار شده دارای مشکلاتی هستند. در همین حال، مدیرکل دفتر امور مجریان آزادراه‌ها درباره اقدامات انجام برای ساخت منطقه سوم آزادراه شمال گفت: اقدامات در این منطقه در حد انجام امور مطالعاتی است و مذاکرات اولیه با شرکت چینی برای مشارکت در قبال تهاتر نفت انجام شده است.

سعید شاهسواری در حاشیه بازدید از منطقه دوم آزادراه تهران-شمال در جمع خبرنگاران با بیان اینکه باند رفت قطعه ٢ این آزادراه روز پنجشنبه افتتاح می‌شود، گفت: باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران شمال از شنبه زیر بار ترافیک عمومی می‌رود. وی درباره سرعت مجاز تردد در این قطعه گفت: سرعت مجاز ١٠٠ کیلومتر در طرح در نظر گرفته شده است اما در حال حاضر سرعت مجاز در نواحی رو باز ٨٠ کیلومتر و در نواحی سرپوشیده ٧٠ کیلومتر است.  به گزارش ایلنا، مدیرعامل شرکت آزادراه تهران شمال با اشاره به نصب و تجهیز دوربین در این قطعه ادامه داد: دو نوع دوربین در آزاد راه نصب شده و دوربین‌های نظارت تصویری نصب شده و با استفاده از این دوربین‌ها در مانتورینگ‌ها تصاویر قابل رویت است و دوربین‌های ثبت تخلف سرعت هم به زودی نصب خواهند شد .

شاهسواری با بیان اینکه ۴٠ درصد هزینه سرمایه‌گذاری بنیاد مستعضان از محل عوارضی حاصل می‌شود ارقام اما پاسخگو نیست، افزود: در نرخ عوارضی در آزاد راه تهران-شمال باید توجه داشت که این مسیر قابل مقایسه با هیچ یک از آزادراه‌های کشور نیست و بیش از ٨۶ درصد از مسیر قطعه دو تونل است و بقیه مسیر هم ترانشه‌برداری است.  وی تاکید کرد: در این محور سیستم امکان تردد بالعکس هم وجود دارد و در ایام پیک با تشخیص پلیس راه این محور قابلیت این را دارد که تردد بالعکس را انجام دهد و تابلوها از دو طرف اطلاعات مورد نظر اعلام می‌شود. 

ریزش و رانش نخواهیم داشت

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران شمال با تاکید بر اینکه در آزادراه تهران شمال مشکل ریزش و رانش نخواهیم داشت، گفت: مشکل مسیر و جاده قدیم چالوس ریزش است اما در آزادراه تهران شمال تمام نقاطی که احتمال ریزش و رانش داشته باشد را شناسایی کردیم و تمام مشکل ریزش و رانش رفع و کل منطقه ایمن‌سازی شده و خبری از ریزش، رانش و سقوط بهمن در این منطقه نیست.شاهسواری درباره آخرین وضعیت باند رفت قطعه دوم آزادراه اظهار داشت: باند دوم ۴۴ درصد پیشرفت دارد و با تامین به موقع منابع مالی امکان افتتاح این مسیر با تونل البرز در بهار ١۴٠۴ وجود دارد .

  وی تاکید کرد: از مهم‌ترین موضوعات در اجرای این پروژه این است که هیچ بدهی به کارگران نداریم.  مدیرعامل شرکت آزادراه تهران شمال در پاسخ به ایلنا مبنی بر اینکه به بنیاد برای ساخت این پروژه اراضی دولتی واگذار شده و بنیاد برای پوشش هزینه‌ها تنها متکی به عوارض نیست، تاکید کرد: ۶۰درصد سرمایه‌گذاری‌ بنیاد از محل اراضی دولت بوده اما تا به امروز یک ریال هم از این اراضی عایدی نداشتیم و تمام زمین‌های واگذار شده دارای مشکلاتی هستند.

وی تاکید کرد: در پردیس اراضی به بنیاد واگذار شد اما وزارت راه و شهرسازی در آن اراضی مسکن مهر ساخت. بخشی دیگر از اراضی جزو زمین‌های جنگلی و جلگه‌ای است که نباید واگذار می‌شد و الان بنیاد نقش نگهبان را دارد. قرار بر این شد که این اراضی عودت داده شود و به جای آن اراضی معوض بدهند اما این کار هم انجام نمی‌شود و بنیاد هیچ عایدی از اراضی واگذار شده، نداشت.

  آغاز مذاکره با چینی‌ها برای تهاتر نفت با ساخت آزادراه

در همین حال، مدیرکل دفتر امور مجریان آزادراه‌ها درباره اقدامات انجام برای ساخت منطقه سوم آزادراه تهران- شمال گفت: اقدامات در این منطقه در حد انجام امور مطالعاتی است و مذاکرات اولیه با شرکت چینی برای مشارکت در قبال تهاتری نفت انجام شده است. محمود ملازینل در حاشیه بازدید از منطقه ٢ آزاد راه تهران - شمال از افتتاح باند رفت منطقه دوم این آزادراه خبر داد و گفت: برای ساخت باند رفت منطقه دوم آزادراه تهران شمال ٨هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان هزینه شده‌ و برای ساخت باند شرقی این منطقه و تونل غربی البرز ١۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی ادامه داد: این پروژه صد در صد ایرانی ساخته شده‌ و از توان ایرانی برای احداث و نصب تجهیزات در این پروژه استفاده شد.  مدیرکل دفتر امور مجریان آزادراه‌ها ادامه داد: باند برگشت منطقه دوم آزاد تهران شمال در حال حاضر ٣۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تامین منابع مالی پایان ١۴٠٣ به افتتاح می‌رسد. 

ملازینل درباره اقدامات انجام برای ساخت منطقه سوم آزادراه شمال گفت: اقدامات در این منطقه در حد انجام امور مطالعاتی است و مذاکرات اولیه با شرکت چینی برای مشارکت در قبال تهاتری نفت انجام شده که اگر به تفاهم برسیم شرط ما این است که کار با حضور ٨٠ درصد از پیمانکار ایرانی انجام شود.  وی گفت: پروژه آزاد راه تهران-شمال در قطعات ١، ٢ و ۴ با تامین مالی ۵٠ درصد دولت و ۵٠ درصد بنیاد مستضعفان ساخته می‌شود در حال حاضر بنیاد در تامین مالی و آورده ٢ هزار میلیارد تومان از دولت جلوتر است. این مقام مسوول در شرکت ساخت درباره نرخ عوارضی منطقه دو ادامه داد: پیشنهاداتی شده اما هنوز به تصویب نرسیده است.

 

ارسال نظر