افزایش موارد تب مالت در سال گذشته

۱۴۰۲/۰۴/۱۳ - ۰۲:۳۵:۴۷
کد خبر: ۲۰۹۸۱۸
افزایش موارد تب مالت در سال گذشته

رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با تشریح علائم بیماری تب مالت، گفت: طی سال گذشته متاسفانه بروز موارد با افزایش مواجه بود و بخش زیادی از ابتلا به این بیماری نیز به دلیل استفاده از فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه است و مهم است که مردم در مصرف این فرآورده‌ها دقت کنند.

دکتر محمدرضا شیرزادی با اشاره به اینکه بروسلوز از جمله شایع‌ترین بیماری‌های عفونی در ایران، خاورمیانه و نواحی وسیعی از جهان است، به قابل انتقال بودن بیماری بین انسان و حیوان اشاره کرد و گفت: معمولاً عفونت در انسان به تماس مستقیم با حیوانات آلوده یا فرآورده‌های آنها وابسته است.

تماس با حیوانات دچار سقط‌ جنین و مصرف شیر آلوده یا فرآورده‌های آن مخاطرات اصلی در تب مالت هستند. وی تاکید کرد: به علت عدم وجود اطلاعات کافی از وقوع بیماری انسان و حیوانات در بسیاری از کشورها، یا به دلیل فقدان تسهیلات تشخیص و گزارشی، تخمین دقیقی از میزان شیوع تب مالت در سطح جهانی وجود ندارد. علاوه بر این بسیاری از موارد تب مالت در انسان خفیف بوده یا با تظاهرات بالینی غیرمعمول همراه ‌شده که به درستی تشخیص داده نمی‌شود. او در خصوص وضعیت بروز تب مالت در کشور، گفت: طی سال گذشته متاسفانه بروز موارد با افزایش مواجه بود و آمار مبتلایان به حدود ۲۲ هزار مورد رسید. متاسفانه قسمت اعظم ابتلا به تب مالت به دلیل استفاده از فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه است و این موضوع مهم است که مردم در مصرف این فرآورده‌ها دقت کنند.

شیرزادی با تاکید بر اینکه اساس پیشگیری از تب مالت، کنترل آن در جمعیت حیوانی است، گفت: در کنار اقدامات زیربنایی مرتبط با بهداشت دام، ارتقاء آگاهی مردم در خصوص راه‌های انتقال و نظارت بر عرضه شیر و فرآورده‌های لبنی بهداشتی و پاستوریزه، رکن دیگر مدیریت بیماری در جامعه است. او افزود: سازمان دامپزشکی در برنامه سالانه خود واکسیناسیون فراگیر گوسفند و بز را با واکسن  Rev۱ انجام می‌دهد که دُز کامل آن در بره و بزغاله‌ها و دُز کاهیده آن در بالغین مورد استفاده قرار می‌گیرد. در جمعیت گاوی نیز در واحدهای صنعتی برنامه تست و کشتار اجرا می‌شود و واکسیناسیون فراگیر گاوها و گوساله‌ها با واکسن IRIBA  نیز به اجرا در می‌آید.

 

ارسال نظر