فشار ابهام روی بورس

۱۴۰۲/۰۴/۱۳ - ۰۱:۵۵:۴۸
کد خبر: ۲۰۹۷۸۵
فشار ابهام روی بورس

بازار سرمایه در هفته اخیر شاهد اتفاقات ناگواری بود، اتفاقاتی که باعث سقوط شاخص و وخیم‌ شدن حال پرتفوی‌ها شد. حال سازمان بورس به نبال پیگیری این موضوع است و قرار است اسامی متخلفینی که آن زمان بازار را خالی کردند منتشر شود و این عامل باعث شده که حال بازار سرمایه وخیم شود و سهامداران دوباره اعتماد خود را نسبت به بازار از دست دهند.

اکنون بازار سرمایه در یک شرایط مبهم به سر می‌برد و این ابهام باعث شده که ورود نقدینگی سنگین به چرخه معاملات نداشته باشیم و شاخص کل نیز در یک محدوده خاص نوسان کند.

پیش از این بازار سرمایه به شفافیت معروف بود اما اکنون با دخالت‌های دستوری بازار دیگر شفاف نیست و به نوعی رانت جای خود را در این بازار پیدا کرده است.  با وجود این شرایط باز هم بورس ارزنده است و اگر دخالت‌ها نباشد و اجازه دهند بازار سرمایه به حالت معمول و عادی خود بازگردد شاهد شرایط بهتری خواهیم بود؛ چراکه بورس تنها بازاری است که در این شرایط اقتصادی می‌تواند در برابر تورم ایستادگی کند و سود خوبی به سهامداران بدهد. حال باید دید که سیاست‌گذار چه تصمیمی برای بازار و تغییر شرایط آن خواهد گرفت.

   رونق بورس ادامه دارد؟

مهدی رباطی؛ کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با وضعیت فعلی بورس بیان کرد: بازار اُفت طولانی مدتی را از سال ۹۹ شروع کرد که این اُفت تا اسفندماه ۱۴۰۱ ادامه داشت و قیمت‌ها به سطح بسیار پایینی رسیده بود. از انتهای ۱۴۰۱ و ابتدای امسال شاهد بازگشت رونق نسبی در بازار سرمایه بودیم. وی با اشاره به این موضوع که در بازه زمانی انتهای ۱۴۰۱ و تا ابتدای امسال بازار سرمایه با چرخشی در روند اصلاحی مواجه شد، گفت: بازار وارد یک روند صعودی جدیدی خواهد شد. از نظر رفتار‌شناسی می‌توان انتهای ۱۴۰۱ و ابتدای امسال را با انتهای سال ۹۶ و ابتدای ۹۷ مقایسه کرد. رباطی در رابطه با صنایع ارزنده بورس تاکید کرد: در سال گذشته و سه ماه قبل صنایع بزرگ مانند پالایشی‌ها و فلزات اساسی پیشرو در بازار سرمایه بودند.

این صنایع بزرگ چشم‌انداز خوبی دارند. بورس به صورت همگن رشد می‌کند یعنی زمانی که کلیت بورس رشد کند گروه‌های عقب مانده نیز با رونق بازار هماهنگ می‌شوند. البته رشد این شرکت‌های عقب مانده بر اساس اخبار و شایعات است و روی آنها نمی‌توان سرمایه‌گذاری بلند مدت کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه افرادی که در صنایع خودرویی سرمایه‌گذاری کردند نسبت به شاخص کل و شرکت‌های بزرگ بازدهی کمتری را به دست آوردند، تاکید کرد: بازار سرمایه در اردیبهشت و خرداد ماه وارد یک اصلاح موقت شد در اوایل تیر ماه بازار به کف اصلاح خود خواهد رسید و تا مهرماه رونق نسبی را در بازار شاهد خواهیم بود. وی به ایبنا گفت: بورس در ده سال گذشته توسعه زیادی داشت، چون در این سال‌ها هیچ ابزاری در بازار سرمایه وجود نداشت و فقط افراد می‌توانستند سهام خریداری کنند، اما هم‌اکنون این بازار توسعه پیدا کرده و افراد با هر میزان از رسیک‌پذیری قدرت انتخاب دارند. رباطی خاطرنشان کرد: افرادی که ریسک‌پذیری آنها صفر است می‌توانند از صندوق‌های با درآمد ثابت استفاده کنند همچنین افرادی که می‌خواهند ریسک کمتری متحمل شوند از صندوق‌های مختلط استفاده می‌کنند. صندوق‌های اهرمی نیز برای افراد پر مناسب است. افرادی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بورس هستند باید با علم به مخاطرات یا شناختن میزان ریسک‌پذیری خود با استفاده از روش غیرمستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مشاوره سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سبدگردان اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند.

افراد حرفه‌ای نیز می‌توانند به این بازار به صورت مستقیم ورود کنند. این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: افراد برای ورود به بازار سرمایه باید دید بلندمدت داشته باشند. سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌ها در ۱۰ سال گذشته نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم بازدهی بیشتری داشته است. صنایع خودرویی، مالک دارایی‌های زیادی هستند، اما برای سهامداران خود دارایی اهمیتی ندارد، چون این صنعت در ایران مزیتی ندارد در حالی که صنایع پتروشیمی، پالایشی و سیمانی دارای مزیت هستند بنابراین سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو زمانی ارزشمند است که ایران با سایر کشورهای اروپایی روابط خوبی داشته باشد در این شرایط این صنعت به به سودآوری خواهد رسید.

رباطی با بیان اینکه بهبود و گشایش در مسائل سیاسی و اقتصادی به نفع بازار سرمایه است، گفت: از چند ماه گذشته شاهد روابط خوب با کشورهای عربستان و چین بودیم به هر میزانی که تنش زدایی با خارج کاهش پیدا کند آرامش به اقتصاد بر می‌گردد و به تبع آن بازار سهام نیز برای سرمایه‌گذاری به جایی امن تبدیل می‌شود، اما تعدادی از افراد این سوال را مطرح می‌کنند که آیا بهبود وضعیت اقتصادی باعث کاهش نرخ دلار می‌شود و به دنبال آن باعث ریزش بورس می‌شود؟ باید بگوییم با ثبات دلار صادرات برای شرکت‌ها تسهیل می‌شود و هزینه جانبی آنها نیز کاهش پیدا می‌کند و در نهایت شرکت‌ها از شرایط اقتصادی و ثبات دلار منتفع خواهند شد. در واقع ثبات اقتصاد و بازار ارز ابتدا باعث رشد تولید و صنایع خواهد شد که این شرایط باثبات بازار سرمایه را به بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری تبدیل خواهد کرد.

   بازار از دریچه معاملات

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات سومین روز کاری هفته یعنی دوشنبه، ۱۲ تیر با ۲۶ هزار و ۴۳ واحد افزایش، در ارتفاع ۲‌ میلیون و ۱۸۳ هزار واحدی ایستاد.شاخص هم‌وزن با هشت‌هزار و ۴۵۴ واحد افزایش به ۷۶۳ هزار و ۳۵۱ واحد و شاخص قیمت با چهار هزار و ۸۹۹ واحد رشد به ۴۴۲ هزار و ۴۰۲ واحد رسید.

همچنین بیش از ۱۱ میلیارد و ۵۱۶ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۸۵ هزار و ۹۵۸ میلیارد ریال معامله شد. فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با سه‌هزار و ۵۳۲ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۲ هزار و ۹۷۲ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۲ هزار و ۱۸۷ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با یک‌هزار و ۴۹۰ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با یک‌هزار و ۳۱۵ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با یک‌هزار و ۵۵ واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۹۳۸ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل بانک ملت (وبملت) با ۲۱۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) با ۱۹۸ واحد، مبین انرژی خلیج فارس (مبین) با ۱۵۶ واحد، پست بانک ایران (وپست) با ۶۳ واحد، گروه مالی شهر (شهر) با ۵۴ واحد و لوله و ماشین‌سازی ایران (فلوله) با ۵۱ واحد، تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.

گروه مالی شهر (شهر)، بانک ملت (وبملت)، ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، سیمان اصفهان (سصفها)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، ماشین‌سازی ایران (فلوله) و ایران خودرو (خودرو) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. خودرو هم در معاملات صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۳۳۶ میلیون برگه سهم به ارزش ۶ هزار و ۵۰۷ میلیارد ریال دادوستد شد. شاخص فرابورس نیز بیش از ۲۶۴ واحد افزایش داشت و به ۲۸ هزار و ۲۶۶ واحد رسید.

در این بازار بیش از هفت میلیارد و ۹۳۸ میلیون برگه سهم و اوراق مالی داد و ستد شد. سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان) و داروسازی دانا (ددانا) تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.در مقابل پلیمر آریا ساسول (آریا)، سپیدار سیستم آریا (سپیدار)، نفت پاسارگاد (شپاس)، ایران خودرو دیزل (خاور)، پتروشیمی مارون (مارون) و بهار رز عالیس چناران (عالیس) با تأثیر منفی بر این شاخص همراه بودند.

 

ارسال نظر