وظایف پرستار سالمند در مراقبت حرفه‌ای سالمندان

۱۴۰۲/۰۴/۱۷ - ۲۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۹۵۸۴
وظایف پرستار سالمند در مراقبت حرفه‌ای سالمندان

 جدا از مسائل پزشکی افراد سالخورده و تحت مراقبت، پرستار سالمند باید به مسائل روانشناختی آن ها نیز توجه داشته باشد. در این میان هم‌صحبتی و همدلی با اشخاص سالخورده میتواند سطح اضطراب و افسردگی را بسیار پایین آورده و احساس تنهایی در سالمند را به طور کامل از بین ببرد.

شرح وظایف پرستار سالمند در منزل

شرح وظایف مراقبان سالمندان ممکن است با توجه به شرایط منحصر به فرد هر سالمند متفاوت باشد، در ادامه به برخی از اساسی ترین وظایفی که پرستار سالمندان با آن ها مواجه می شوند میپردازیم:

  • توجه به نیازهای پزشکی

  • برنامه های مراقبت از سالمندان

  • رفع نیازهای اساسی

  • هم نشینی

  • انجام امور سبک خانه

  • توجه به مصرف داروها

  • توجه به وعده های غذایی

  • کمک به جابه جایی سالمندان

توجه و بررسی نیازهای پزشکی

توجه به نیازهای پزشکی سالمندان یکی از مهمترین مسئولیت‌های پرستار سالمند در منزل است. ارزیابی میزان درد سالمند، به خاطر سپردن نوبت های ویزیت پزشکی، ساعات و دوز مصرف داروها و مراقبت از بیماری های مزمن، از نمونه وظایف پرستار سالمند است.

تدوین برنامه مراقبتی

تهیه و تدوین یک برنامه مراقبتی در ابتدای شروع نگهداری از فرد سالمند در منزل میتواند بسیار مفید باشد. این برنامه تعیین میکند که فرد سالخورده چند ساعت در شبانه روز و تا چه حد نیازمند مراقبت‌های تخصصی است.

رفع نیازهای روزمره

برخی مشکلات در کهن سالی مانند مشکلات حافظه و آلزایمر و یا بیماری های حرکتی و سبب میشوند که سالمندان در انجام فعالیت روزمره ناتوان باشند.

کمک به رفع نیازهایی همچون استحمام، غذا خوردن، استفاده از سرویس بهداشتی و نظافت از دیگر مسئولیت‌هایی است که برعهده پرستار سالمندان در منزل قرار می‌گیرد.

مصاحبت و هم نشینی

وجود احساس تنهایی در سالمندان یکی از مسائلی است که میتواند سلامت روانی آن‌ها را به خطر بیاندازد و باعث افسردگی و اضطراب در سالمندان شود وجود اضطراب، خود میتواند به مشکلات جسمانی از جمله فشار خون و قند خون منجر شود؛ از این رو مصاحبت و هم نشینی با افراد سالخورده و ایجاد ارتباط دوستانه معنادار از وظایف پرستار سالمند در منزل است.

انجام برخی امور سبک خانه داری

انجام امور منزل مانند نظافت، جارو کشیدن، شستن ظرف‌ها و غیر از عهده بسیار از سالمندان به دلیل کهولت سن خارج است در این مواقع پرستار مراقب سالمند بخشی از این امور را برعهده میگیرد.

نظارت و کنترل بر مصرف دارو

اشخاص سالمند معمولا چندین نسخه دارویی برای کنترل بیماری های مزمن دارند. بهتر است مراقبان سالمندان برای پیگیری در مصرف دوز صحیح دارو در زمان مناسب یک برنامه یادآوری داشته باشند.

آماده کردن وعده های غذایی

سالمندانی که به تنهایی زندگی میکنند انرژی و انگیزه کمتری برای خرید اقلام و تهیه وعده های غذایی دارند؛ از این رو پرستار سالمند میتواند خود به تهیه وعده های غذایی سالم مشغول شود یا راه حل های جایگزینی را پیشنهاد دهد تا فرد سالخورده از تغذیه مناسب بره مند گردد.

کمک به حرکت سالمند

سالمندان گاهی به دلیل عوارض داروهای مصرفی یا بیماری های مزمنشان دچار عدم تعادل هنگام بلند شدن یا راه رفتن باشند از طرفی خطر سقوط بسیار خطرناک است چراکه تراکم استخوانی با افزایش سن کاهش میابد و بسیاری از سالمندان دچار پوکی استخوان ها هستند.

وظیفه یک پرستار سالمند است که فرد تحت مراقبت را برای حرکت یاری کند.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره وظایف پرستار سالمند و سایر خدمات پرستاری به سایت شرکت پرستاری سلامت اول (salamateaval.com) مراجعه کنید.

وظایف پرستار سالمندان در منزل شامل مراقبت و نظارت دقیق بر وضعیت فیزیکی و روانی سالمندان است. پرستاران مسئولیت ارائه کمک در فعالیت‌های روزمره مانند تغذیه و بهداشت شخصی را به عهده دارند همچنین، وظایف مراقب سالمند شامل ایجاد فضایی آرام و امن برای سالمندان، ارائه حمایت عاطفی و روحی و برقراری ارتباط با پزشکان و خانواده است. علاوه بر این، پرستاران می‌توانند فعالیت‌های بازیابی فیزیکی مانند گردش در پارک، پیاده‌روی و تمرینات ویژه بدنی را نیز با سالمندان در منزل انجام دهند. این فعالیت‌ها بهبود وضعیت بدنی سالمندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به حفظ سلامت و عملکرد بهتر آن‌ها کمک می‌کند.

اهمیت پرستار در منزل جهت حفظ سلامتی سالمندان

بسیاری از سالمندان همواره به محافظت و بهبود سلامت خود اهمیت می‌دهند، اما برخی از سالمندان بیمار مانند افراد‌ مبتلا به آلزایمر ممکن است نسبت به رژیم غذایی و تأثیرات مواد غذایی کم اهمیت باشند. پرستار سالمند در منزل وظایفی شامل رعایت تغذیه سالمند دارد، با توجه به تعداد بیماری‌هایی که سالمندان ممکن است داشته باشند، تغذیه و رژیم غذایی آن ها نیازمندی‌های خاصی دارد.

وظایف پرستار سالمندان در منزل بحرانی بوده و اهمیت بسیاری دارد. پرستاران مسئولیت‌هایی مانند تأمین نیازهای روزمره از جمله تغذیه، بهداشت شخصی و دادن دارو به سالمند را بر عهده دارند. همچنین، آن‌ها مسئولیت‌هایی مانند اندازه‌گیری فشار خون، قند خون و رصد جذب نامناسب دستگاه گوارشی را انجام می‌دهند.

روحیه دادن به سالمند از دیگر وظایف مراقب سالمند در منزل است.

وظایف مراقب سالمند شامل ارائه حمایت عاطفی و روحی، ایجاد فضای آرام و امن برای سالمندان، و برقراری ارتباط با پزشکان و خانواده است. در کل، وظایف پرستار سالمند در منزل نیازمند توجه، صبوری و داشتن مهارت‌های حرفه‌ای است تا بتواند به سالمندان مراقبت کامل و خدمات با کیفیتی ارائه دهد و به آن‌ها کمک کند تا زندگی مستقل و با کیفیتی را در محیط منزل شخصی خود تجربه کنند.

مثلاً تأمین انرژی بدن، رسیدگی به سوخت و ساز بدن، کنترل وزن، فشار خون، قند خون، کاهش استرس و اضطراب، بهبود تراکم استخوان و مصرف مناسب تنقلات و آجیل. پرستاران سالمند فرصتی برای استراحت و کاهش استرس اعضای خانواده فراهم می‌کنند و همچنین در انجام وظایف خانگی و کمک به انجام فعالیت‌های مورد علاقه سالمندان نیز مشارکت می‌کنند.

 

ارسال نظر