اذعان رییس‌جمهوری به کندی اینترنت

۱۴۰۲/۰۴/۱۰ - ۰۲:۱۰:۱۰
کد خبر: ۲۰۹۵۲۵
اذعان رییس‌جمهوری به کندی اینترنت

وزیر ارتباطات درحالی در روز آخر نمایشگاه الکامپ گفت سرعت اینترنت نسبت به گذشته هیچ‌وقت عقبگرد نکرده است، که در همان ساعات رادار ابرآروان اختلال در اینترنت را نشان می‌داد. در عین حال وزارت ارتباطات چندی پیش مدعی افزایش دوبرابری سرعت اینترنت همراه در دولت سیزدهم شده بود، با وجود این رییس‌جمهوری به‌تازگی کارگروهی را مامور بررسی کندی اینترنت کرد.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آخرین روز الکامپ برای دومین بار در این نمایشگاه حاضر شد و گفت: «در سرعت اینترنت نسبت به گذشته هیچ‌وقت عقبگرد نداشتیم اما نسبت به آنچه که باید باشیم عقب هستیم و شبانه‌روز تلاش می‌کنیم تا بتوانیم سرعتی که شایسته مردم است را فراهم کنیم. زارع‌پور در خصوص کندی اینترنت گفت: شرایط اینترنت رو به بهبود است. سرعت‌هایی که اکنون در حال فراهم کردن برای مردم هستیم، سرعت‌های چند صد مگابیت‌برثانیه است.» این صحبت‌ها در حالی مطرح شد که همان روز پنجشنبه و در خلال اظهارات وزیر ارتباطات، رادارهای ابرآروان نشان داد که اینترنت کشور با اختلال جدی روبرو شده است.

در سرعت اینترنت عقبگرد نداریم

 او از توسعه نیافتن اینترنت ثابت طی ۱۵ سال گذشته انتقاد کرد و گفت: «حدود ۱۵ سال است که در حوزه اینترنت ثابت سرمایه‌گذاری صورت نگرفته و از این جهت در توسعه این بخش عقب مانده‌ایم. طبق آمار سایت‌های سنجش سرعت اینترنت نیز بین ۱۹۰ کشور همیشه جزو کشورهای ۱۴۰ تا ۱۵۰ قرار داشتیم. انشاالله با پروژه فیبرنوری می‌توانیم سرعت‌ اینترنت را بهبود ببخشیم. در نمایشگاه الکامپ شرکت‌های مختلفی در حوزه پروژه فیبر نوری و نسل پنجم فعال بودند و این مسیری است که وزارت ارتباطات آن را دنبال می‌کند تا سرعت‌های خوب را برای مردم فراهم کند.» زارع‌پور با بیان اینکه ولی نسبت به گذشته به هیچ‌وجه عقبگرد نداریم و وضع ما روز به روز بهتر شده است، افزود: «ولی نسبت به آنچه که باید باشیم، عقب هستیم و شبانه‌روزی تلاش می‌کنیم تا بهترین‌ها را برای مردم فراهم کنیم.»

پیگیری رفع محدودیت «گوگل‌پلی»  در کارگروه محتوای مجرمانه

وزیر ارتباطات در مورد گلایه‌های مردم از وضعیت اینترنت گفت: «آنچه مردم از آن گلایه دارند محدودیت‌هایی است که روی برخی پلتفرم‌ها اعمال شده است. قبلا نیز اعلام کردیم مانند عرفی که در همه جا دنبال وجود دارد هر پلتفرمی که قوانین جمهوری اسلامی را بپذیرد، قدمش روی چشم ما است و می‌تواند فعالیت کند. اما برخی از پلتفرم‌ها این مساله را نپذیرفتند. این در حالی است که در همه کشورهای دنیا برای فضای مجازی خود اهمیت قائل هستند و پلتفرم‌ها مکلفند قواعد کشورها را رعایت کنند.»

وزیر ICT برای چندمین بار از رفع فیلتر گوگل‌پلی دفاع کرد و گفت: «درباره سایر محدودیت‌هایی که موجود است، بخشی از آن را می‌پذیریم و قائل بر این هستیم که می‌توان روی برخی از آنها تجدیدنظر کرد. مثلا درباره رفع فیلتر گوگل‌‌پلی، نظر تخصصی ما این است که رفع فیلتر شود و این مساله را در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که مرجع تصمیم‌گیری در این خصوص است و دارای ۱۳ عضو بوده که یکی از اعضای آن وزارت ارتباطات است، پیگیری خواهیم کرد.»

رییس‌جمهور کارگروهی را  مامور بررسی کندی اینترنت کرد

در این میان اما به نظر می‌رسد سرعت اینترنت مطلوب رییس‌جمهوری هم نیست. بالاترین مقام اجرایی کشور چند روز پیش رییس‌جمهور کارگروهی متشکل از مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مامور بررسی کندی اینترنت کرد. ابراهیم رییسی در آخرین جلسه امروز شورای عالی فضای مجازی، به برخی گلایه‌های مردمی درباره کندی اینترنت اشاره کرد. در همین راستا، او کارگروهی متشکل از مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مامور کرد تا موضوع کندی اینترنت را بررسی کنند.

طبق درخواست رییس‌جمهور، این کارگروه بایستی حداکثر تا یک ماه آینده نتیجه بررسی و راهکار‌های رفع دغدغه‌های مردم را ارایه کند. درحالی وزارت ارتباطات یکی از اعضای کارگروه بررسی کندی اینترنت است که این نهاد چندی پیش از افزایش دو برابری سرعت اینترنت در سال‌های اخیر خبر داده بود. خبرگزاری این وزارتخانه با استناد به گزارش سایت جهانی اسپیدتست، مدعی شد سرعت اینترنت همراه در ایران نسبت به ابتدای دولت سیزدهم، افزایش 100 درصدی داشته است. کاهش سرعت و کیفیت اینترنت به ابتدای فعالیت وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم بازمی‌گردد. مهرماه سال 1400 وزیر ارتباطات، سازمان تنظیم مقررات را مامور کرد تا کندی شبکه ارتباطی کشور را پیگیری کند.

رییس وقت سازمان رگولاتوری، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در آن زمان را یکی از علل افت کاهش سرعت معرفی کرده بود. بااین‌حال هرچه گذشت، وضعیت اینترنت از نظر کاربران بهتر نشد، اما درمقابل وزارت ارتباطات نیز زیر بار کاهش سرعت اینترنت نرفت. عیسی زارع‌پور آبان‌ماه سال 1400 بیان اینکه بخشی از انتقادات درباره کندی اینترنت ناشی از فضاسازی است، گفت سرعت اینترنت ایده‌آل نیست و بایستی به چند صد مگابیت‌بر‌ثانیه برسد. او طی یک سال اخیر نیز همواره در پاسخ به گلایه‌های کندی اینترنت یا به آمارهای اسپیدتست استناد یا بر لزوم توسعه شبکه فیبر نوری و گسترش ارتباطات ثابت تأکید می‌کند. او سال گذشته ابراز امیدواری کرد درصورتی‌که پروژه اینترنت فیبر نوری اجرایی شود، ایران در حوزه اینترنت ثابت جزو 50 کشور اول باشد.

نامه سرگشاده انجمن تجارت الکترونیک  تهران درباره کندی اینترنت

از سوی دیگر انجمن تجارت الکترونیک تهران در نامه‌ای سرگشاده به ابراهیم رییسی، درباره اختلالات و کندی اینترنت در کشور، اعلام کرده است که بزودی گزارشی از وضعیت اینترنت در ایران، پیشنهادها و راهکارهای عملی بخش خصوصی، برای برون رفت از این بحران، منتشر خواهد کرد. اعضای انجمن تجارت الکترونیک تهران با اشاره به دستور رییس‌جمهور به وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی مبنی بر پیگیری کندی اینترنت گفته‌اند: «گام اول هر تغییر، پذیرش اشکالات موجود است.

از این رو، دعوت شما به بررسی بحران «کندی اینترنت» را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این اقدام سرآغاز تغییرات مثبتی در کیفیت اینترنت کشور و کاهش محدودیت‌های آن باشد.» آنها اعلام کرده‌اند که این انجمن به عنوان یک تشکل‌ بخش خصوصی، همزمان با بررسی کارگروه دولت، از نگاه تخصصی گزارشی از اختلالات و کیفیت اینترنت در ایران تهیه و آن را به صورت عمومی منتشر خواهد کرد. در این نامه گفته شده است که در گزارشی که منتشر می‌شود، تلاش‌ خواهد شد پیشنهادها و راهکارهای عملی بخش خصوصی نیز ارایه شود به این امید که هم شاخصی علمی و دقیق در اختیار افکار عمومی قرار گیرد و هم کمکی به دولت در اجرای این وظیفه خطیر باشد.

در بخش پایانی نامه انجمن تجارت الکترونیک آمده است: «نیروی انسانی خبره، موقعیت جغرافیایی ممتاز و منابع گسترده انرژی می‌تواند زیرساخت‌های تبدیل ایران به هاب اقتصاد دیجیتال در خاورمیانه باشد. تحقق پیش‌بینی سهم ۱۵ درصدی اقتصاد دیجیتال در برنامه هفتم توسعه امکان‌پذیر است، اما گام اول تحقق چنین اهدافی، تضمین «اینترنت آزاد، پرسرعت و با کیفیت برای تمام مردم ایران» است. ما به عنوان نمایندگان گروهی از شرکت‌های خصوصی فناور، از هیچ تلاشی برای تحقق چنین هدفی فروگذار نخواهیم بود.» 

 

ارسال نظر