رونمایی از ربات خودرو خودران همزمان با حضور وزیر ارتباطات در غرفه همراه اول

۱۴۰۲/۰۴/۰۵ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۹۱۶۸

همزمان با آغاز نمایشگاه الکامپ، وزیر ارتباطات از نزدیک با دستاوردهای ویژه همراه اول در حوزه هوشمندسازی و تحول دیجیتال آشنا و همچنین در این بازدید پروژه ربات خودرو خودران نیز رونمایی شد.

به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، آیین افتتاحیه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ (Elecomp 2023) صبح امروز یکشنبه 4 تیر 1402 در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور عیسی زارع پور وزیر ارتباطات، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی رییس‌جمهور، سید محمدامین آقامیری رییس مرکز ملی فضای مجازی و همچنین مهمانانی از کشورهای خارجی نظیر الکساندر شویتوف معاون وزیر توسعه دیجیتال ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه برگزار شد.

زارع پور در حاشیه این رویداد، بازدیدی از سالن 35 نمایشگاه که گروه همراه اول در آن حاضر است، داشت و از نزدیک با یوزکیس‌های مبتنی بر نسل جدید فناوری (5G) همراه اول آشنا شد و به تعامل با ارایه‌دهندگان سرویس‌های حاضر در زون‌های تخصصی «شبکه و زیرساخت»، «راه‌حل‌های کسب و کاری» و «زندگی دیجیتال» پرداخت. همزمان با حضور عیسی زارع‌پور در غرفه اپراتور اول تلفن همراه، از «ربات خودرو خودران» که راهبری پروژه آن در مرکز تحقیق و توسعه همراه اول و با همکاری دانشگاه شهید بهشتی انجام می‌شود، رونمایی شد که زارع پور خطاب به حمید بهروزی قائم مقام مدیرعامل همراه اول، خواستار تدارک فضایی بیشتر و اختصاصی‌تر برای عرضه این دستاورد در سطح کشور و مخصوصا برای جوانان شد. این ربات خودرو خودران کامل در ابعاد یک دهم واقعی با قابلیت حفظ حرکت در بین خطوط جاده، تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی، چراغ راهنمایی، موانع ساکن و متحرک، انجام پارک خودکار و مکان یابی است.

پردازش تصویر و شبکه‌های عصبی مربوط به تشخیص علائم و خطوط جاده بر روی مینی کامپیوتر Nvidia و پلتفرم سیستم عامل ربات‌ (ROS) و پیاده‌سازی حرکت ربات و جابه‌جایی محرک‌ها توسط الگوریتم‌های کنترلی پیاده شده بر روی میکروکنترلر ESP انجام می‌شود. «ردگیری و مانیتورینگ کانتینری» دیگر سرویسی بود که در حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط متخصصان همراه اول تشریح شد که عملا اقدامی در راستای «جلوگیری از ورود کالاهای ممنوعه، مضر و حتی قاچاق انسان به داخل کشور از طریق اضافه یا کم کردن محتوای کانتینرها» است. این سرویس یکی از دغدغه‌های اپراتورهای ترمینال، اپراتورهای پورت، صاحبان کالا، صاحبان خطوط کشتیرانی و نهادهای حاکمیتی، نظارتی و امنیتی است. این نمایشگاه که با حضور 500 شرکت داخلی و خارجی در حال برگزاری است تا هفتم تیر ادامه دارد.

 

ارسال نظر