هدفمندی یارانه‌ها کسری بودجه را تشدید کرد

۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۹۱۶

گروه کلان

«هدفمندی یارانه‌ها مشکل کسری بودجه دولت ایران را تشدید کرده است» این را آخرین نتایج گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد.

بانک جهانی در جدیدترین گزارش منطقه‌یی خود به بررسی وضعیت اقتصادی کشورهای خاورمیانه و در بخشی از این گزارش به طرح هدفمندی یارانه‌ها در ایران اشاره کرده و افزایش کسری بودجه و رشد تورم را ازجمله آثارمنفی این طرح اعلام کرده است.

براساس این گزارش، رشد اقتصادی کشور در سال 2015، 2.3درصد و تورم ۲۲درصد پیش‌بینی شده است.

زمانی دولت نهم موضوع هدفمندکردن یارانه‌ها را به عنوان یکی از محورهای طرح تحول اقتصاد مطرح کرد اما این طرح در عمل موفق نبود و نه تنها اقتصاد را متحول نکرد بلکه خود تبدیل به یک معضل برای آن شد. به گفته وزیر کار اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها درکنار تحمیل هزینه‌های زیاد بر دوش دولت، بیکاری 500 هزار نفر را هم به دنبال داشت. گزارش بانک جهانی نیز مهر تاییدی است بر این واقعیت.

این بانک در این باره نوشته است: «در ایران طی سال 2012 پرداخت نقدی و غیرمشروط پول نقد به شهروندان جایگزین یارانه‌های عمومی شد اما پس‌انداز مالی حاصل از طرح هدفمندی یارانه‌ها کمتر از آن چیزی بود که پیش‌بینی شده بود در نتیجه دولت مجبور شد، استقراض از بانک مرکزی را افزایش دهد و این اقدام به افزایش قابل ملاحظه کسری بودجه و رشد نرخ تورم کمک کرد».

در عین حال کاهش شکاف طبقاتی یکی از اثرات مثبت هدفمندی در ایران بوده است. البته این طرح نکات مثبتی نیز داشته است. براساس برآوردهای بانک جهانی ضریب جینی در ایران بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها تا حدودی کاهش داشته و شکاف طبقاتی در این بازه زمانی تقلیل پیدا کرده است.

این گزارش در ادامه به تلاش‌های دولت ایران برای ملحق کردن اقتصاد این کشور به اقتصاد جهانی اشاره و رشد اقتصادی 2.3درصدی را برای اقتصاد ایران در سال 2015 پیش‌بینی کرده است.

اقتصاد ایران در سال 2014 رشد 1.5درصد را تجربه کرده بود.

بانک جهانی نرخ بیکاری ایران در سال 2014 را نیز 14درصد اعلام و پیش‌بینی کرده است این رقم در سال 2015 به 14.6درصد افزایش یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر