خرید هواپیماهای جدید با منابع دولتی

۱۴۰۲/۰۳/۲۹ - ۰۳:۱۷:۳۸
کد خبر: ۲۰۸۶۳۷
خرید هواپیماهای جدید با منابع دولتی

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که به نظر می‌رسد، با توافق موقت یا تفاهم ایجاد شده میان ایران و امریکا فضای تحریمی علیه صنعت هوایی کشور تا حدی گشوده شده به گونه‌ای که بنا به اعلام مسوولان چند فروند هواپیما خریداری شده یا برخی از هواپیماهایی که تا 5 سال از دور خدمت خارج شده بودند، هم اینک با تامین موتور و سایر قطعات دوباره به خدمت بازگشته‌اند، یک عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: به تازگی با هدف نوسازی و توسعه ناوگان هوایی کشور، تعدادی هواپیمای جدید از محل منابع دولت خریداری شده است.

به گزارش ایرنا، کاپیتان محمد محمدی‌بخش معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری از افزایش ناوگان هوایی تجاری کشور شامل ۵۰ فروند هواپیما و هلی کوپتر طی ۱۸ ماه گذشته خبر داده و گفته است تاکنون ۲۰ فروند به مجموع هواپیماهای مسافری اضافه شده است.

در همین ارتباط، آرا شاوردیان، عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره خرید هواپیماهای جدید اظهار کرد: رییس سازمان هواپیمایی کشوری و وزیر راه و شهرسازی با حضور در کمیسیون عمران مجلس از خرید این هواپیماها از سوی دولت خبر داد.

وی افزود: به نظر می‌رسد تهیه این تعداد ناوگان هوایی جدید از محل منابع دولتی و در راستای افزایش ناوگان مسافرت هوایی کشور بوده است زیرا متوسط عمر هواپیماهای خریداری شده بین ۱۵ تا ۲۰ سال برآورد می‌شود.

عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس، خرید هواپیماهای جدید با وجود تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت هوانوردی کشور را موفقیتی بزرگ دانست و ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی (سازمان هواپیمایی کشوری) این هواپیماها را تهیه کرده و در اختیار ایرلاین‌ها قرار داده است. وی با بیان اینکه بین یک سوم تا نیمی از ناوگان هوایی موجود زمین گیر هستند که یا به خاطر نبود قطعه یا عدم امکان تعمیر موتور آنهاست، گفت: یکی از علل تأخیر در پروازها کمبود ناوگان است که با افزایش تعداد هواپیماها، می‌توان بخشی از این مشکل را برطرف کرد.

   علت افزایش قیمت بلیت هواپیما چه بود؟

نماینده ارامنه شمال در مجلس با اشاره به افزایش متوسط ۲۹ درصدی نرخ بلیت پروازهای داخلی اظهار کرد: من با افزایش قیمت بلیت هواپیما مخالفت نکردم؛ چراکه وقتی با حضور رییس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیران عامل ایران ایر و سایر شرکت‌های هواپیمایی در کمیسیون عمران مجلس در خصوص افزایش قیمت بلیت مذاکره شد، نمایندگان ایرلاین‌ها مشکلات خود را مطرح کردند که دلیل عمده آنها افزایش نیافتن قیمت پروازهای داخلی در دو سال گذشته بود.

وی ادامه داد: اکنون قیمت بلیت پروازهای داخلی با توجه به مولفه‌هایی چون میزان ساعت پروازی، میزان مصرف سوخت و خدمات فرودگاه تعیین می‌شود؛ ضمن اینکه یکی دیگر از مشکلات ایرلاین‌ها به خصوص شرکت‌های هواپیمایی وابسته به بخش دولتی، بدهی بالای هزار میلیارد تومان به وزارت نفت (شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی) و وزارت راه (شرکت فرودگاه‌ها) بابت سوخت و هندلینگ است.

شاوردیان گفت: اگر شرکت‌های هوایی به دلیل کاهش درآمدهای خود نتوانند قطعه تأمین یا هواپیماها را تعمیر کنند، بخش ایمنی پروازها نیز با مشکل مواجه خواهد شد بنابراین باید در تعیین قیمت بلیت، به کسب درآمد ایرلاین‌ها نیز توجه کرد تا ایمنی پروازها تامین شود. به گزارش «تعادل»، اگر چه تحت تحریم‌های امریکا طی 43 سال گذشته فروش هواپیما و قطعات آن به ایران ممنوع بوده است، اما در سال‌های اجرایی شدن «برجام»، ایران موفق شد برای نخستین‌بار پس از انقلاب اسلامی، قرارداد خرید هواپیمای پرشماری را با «بوئینگ»، «ایرباس» و «ای‌تی‌آر» به امضا برساند.

بر اساس این قراردادها، کمتر از 20 فروند هواپیما نیز به ناوگان هوایی کشور نیز اضافه شد، اما عملیاتی شدن قراردادهای خرید هواپیما با خروج دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق امریکا از «برجام» در تاریخ 18 اردیبهشت سال 1397 متوقف ماند.

حالا اما بار دیگر، منابع بین‌المللی از هفته گذشته از توافق موقت یا تفاهم ایران و امریکا خبر داده‌اند و در این میان، بوئینگ ۷۳۷ هواپیمایی کاسپین بعد از ۵ سال زمینگیری توانسته است با تامین موتور و سایر قطعات عملیاتی شد. آیا تامین قطعات این هواپیما از نتایج تحرکات دیپلماتیک است؟ پاسخ این سئوال نزد دولتمردان و مسوولان صنعت هوایی است.

اما به هر رو، نوسازی ناوگان هوایی ایران از سویی به دلیل نیاز به هواپیماهای جدید یا دستکم قطعات و موتور هواپیما، آنگونه که وزیر سابق خارجه ایران به تازگی اعلام کرد، همواره در مذاکرات دیپماتیک در زمره یکی از موارد و مسائل مورد مذاکره قرار داشته است و در سال‌های 1400 به بعد هرگاه صحبت از بازگشت طرفین به «برجام» مطرح می‌شد، مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری از پیگیری قراردادهای برجامی، در صورت توافق خبر می‌دادند، این‌بار اما مسوولان صنعت هوایی در این باره سکوت کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد، انجام برخی تعمیراتی که مستلزم قطعات مهمی همچون موتور هواپیما است، در سایه توافق موقت یا تفاهم با امریکا میسر شده است.

 

ارسال نظر