مرگ به قیمت/ آمار دقیقی از تعداد مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی در کشور نیست

۱۴۰۲/۰۳/۲۸ - ۰۳:۰۵:۳۶
کد خبر: ۲۰۸۵۷۳
مرگ به قیمت/ آمار دقیقی از تعداد مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی در کشور نیست

استفاده از مشروبات الکلی اگر چه در قانون و شرع و عرف ما ممنوع است اما استفاده از همین مشروبات سالانه باعث مرگ و میر و نابینایی چند ده نفر در کشور می‌شود.

به گزارش تعادل، قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات، ماده 702 می‌گوید: هرکس مشروبات الکلی بسازد یا بخرد یا بفروشد یا در معرض فروش قرار دهد یا حمل یا نگهداری کند یا در اختیار دیگری قراردهد، به 6 ماه تا یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان 5 برابر ارزش عرفی (تجاری) کالای یادشده محکوم می‌شود.

اما این قانون مانع از ساخت و تولید و خرید و فروش و استفاده الکل در کشور نشده است، به همین خاطر است که از زمان همه‌گیری کرونا و با این شایعه که استفاده از الکل می‌تواند مانع از ابتلا به کووید 19 شود آمار مسمومیت با الکل در کشور به صدر خبرها آمد. بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، در بازه زمانی اول اسفند 1398 تا 19 فروردین 1399 بیش از سه هزار نفر در اثر مصرف الکل مسموم شده و از این میان 728 نفر جان خود را از دست دادند. حالا اما خبری تازه باعث شده تا یک بار دیگر استفاده از مشروبات الکلی به صدر اخبار بازگردد، مرگ 14 نفر در استان البرز بر اثر استفاده از مشروبات الکلی تقلبی.

دستگیری ۳ متهم در پرونده مشروبات الکلی در البرز

سخنگوی فرماندهی کل انتظامی کشور از دستگیری سه نفر در پرونده مشروبات الکلی در استان البرز خبر داد. به گزارش اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی (فراجا)، سردار سعید منتظرالمهدی، معاون فرهنگی اجتماعی و سخنگوی فرماندهی کل انتظامی کشور از دستگیری سه نفر در پرونده مشروبات الکلی در البرز خبر داد. گفتنی است، براساس آخرین آمار اعلام‌شده توسط شهرام صیادی، رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز، طی ۲ روز گذشته در این استان ۹۹ نفر با علائم گوارشی، تنگی نفس، تاری دید و سرگیجه بر اثر مصرف مشروبات الکلی به مراکز درمانی استان البرز مراجعه کرده‌اند و تاکنون ۱۰ نفر به علت شدت مسمومیت و مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی فوت کرده‌اند و دو نفر هم دچار مرگ مغزی شده‌اند.

تعداد مسموم‌شدگان بر اثر مصرف مشروبات الکلی به ۱۲۰ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز از افزایش تعداد مسموم‌شدگان مصرف مشروبات الکی به ۱۲۰ نفر رسید. صیادی رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: تعداد مسموم‌شدگان بر اثر مصرف مشروبات الکلی به ۱۲۰ نفر در استان رسید. او ادامه داد: متاسفانه تاکنون ۱۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند و دو نفر دچار مرگ مغزی و سه نفر اینتوبه (لوله‌گذاری برای تنفس) شده‌اند. روند درمانی برای سایر بیماران مسموم شده بر اثر متانول در حال انجام است.

دریافت مشروب از کارخانه تولید اسپری

فرمانده انتظامی استان البرز از دستگیری ۶ نفر در خصوص پرونده مسمومیت شهروندان در اثر استفاده از مشروبات الکلی مسموم خبر داد. سردار حمید هداوند گفت: به دنبال فوت حدود ۱۴ نفر از شهروندان بر اثر مسمومیت ناشی از استفاده از مشروبات الکلی مسموم در سطح استان تیم ویژه‌ای برای بررسی این موضوع در پلیس استان تشکیل شد. او افزود: برابر بررسی‌های اولیه و اقدامات میدانی ماموران مشخص شد که ۱۴ شهروند بر اثر استفاده از مشروبات الکلی مسموم فوت و ۱۲۰ نفر دیگر دچار مسمومیت شده‌اند. فرمانده انتظامی استان البرز اضافه کرد: بلافاصله با انجام اقدامات اطلاعاتی سه نفر از توزیع‌کنندگان مشروبات الکلی در سطح استان قبل از خارج شدن از استان دستگیر وتحقیقات میدانی برای کشف زوایای پنهان پرونده آغاز شد.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: در ادامه مشخص شد که توزیع‌کنندگان به صورت غیرقانونی اقدام به دریافت الکل‌های صنعتی فاسد از یک کارخانه تولید اسپری بدن کرده و پس از تولید اقدام به توزیع آن می‌کنند. او افزود: در بررسی‌های انجام شده ۶ هزار و ۵۰۰ لیتر الکل صنعتی از کارخانه مذکور کشف و این کارخانه پلمب شده است. سردار هداوند با بیان اینکه سه نفر نیز در خصوص فروش الکل صنعتی به صورت خارج از شبکه دستگیر شدند، گفت: تحقیقات در خصوص این پرونده همچنان ادامه دارد و در اخبار بعدی به اطلاع هموطنان عزیز خواهد رسید.

وقتی صورت مساله پاک می‌شود.

مساله اما بسیار پیچیده‌تر از این اخباری است که منتشر می‌شود، سوال اول این است که چه کسانی و چگونه به همین راحتی دست به تولید مشروبات الکلی تقلبی می‌زنند و با زندگی مردم بازی می‌کنند. چرا بعد از این همه سال ممنوعیت و محدودیت به یک‌باره این همه آمارهای شوکه‌کننده از افرادی که دچار مسمومیت الکلی شده‌اند منتشر می‌شود. تا همین چند سال پیش حتی نوشتن درباره نوشیدن مشروبات الکلی در رسانه‌ها هم ممنوع بود و کسی حق نداشت در این باره آمار و ارقامی منتشر کند، در حالی که هر ساله تعدادی بر اثر همین مسمومیت‌ها جان خود را از دست می‌دادند.

حتی مراکز ترک اعتیاد الکل هم به صورت رسمی فعالیت نمی‌کردند، چرا که مثل همیشه به جای پیشگیری و درمان این صورت مساله بود که از سوی مسوولان پاک می‌شد. پذیرفتن این مساله که هنوز افرادی مشروبات الکلی مصرف می‌کنند برای مسوولان بسیار سخت‌تر از این بود که بخواهند در این باره تدبیری بیندیشند. اما بالاخره کووید 19 باعث شد تا این آمارها که هر از گاهی شاید در فضای مجازی منتشر می‌شد به اخبار رسانه‌ها راه پیدا کند. با این عنوان که شایعه مصرف الکل برای جلوگیری از ابتلا به کرونا باعث شده تا مردم به استفاده از الکل‌های تقلبی روی بیاورند و زندگی خود را به خطر بیندازند.

نشانه‌های مسمومیت 24 ساعت بعد بروز می‌کند

فربد عطا زاده، متخصص اورژانس درباره مسمومیت با الکل به تعادل می‌گوید: علائم مسمومیت ناشی از مصرف الکل تقلبی ممکن است ساعت‌ها بعد از نوشیدن سراغ فرد بیاید تا جایی که حتی مسموم فراموش کند الکل مصرف کرده است. این یعنی برعکس تصور عموم در ساعت‌های اولیه مصرف الکل تقلبی ممکن است هیچ علائمی بروز پیدا نکند. در واقع علائم مسمومیت با الکل معمولا حدود 12 تا 24 ساعت بعد از مصرف خودش را نشان می‌دهد، ‌دقیقا زمانی که اتانول مصرفی موجود در خون کم می‌شود و میزان متانول غیراستاندارد موجود در مشروب کارش را شروع می‌کند.

نتیجه به زبان ساده یعنی فرد طی این فرایند به‌شدت مسموم می‌شود. او می‌افزاید: مسمومان متانول با علائمی چون تهوع، استفراغ، احساس ناخوشایند شدید، تنفس تند، تعریق و تاری در چشم به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. فاجعه زمانی رخ می‌دهد که بدانیم در اثر این مسمومیت، فرد در هر ساعت، یک دهم از بینایی خود را از دست می‌دهد و طی 10 ساعت اگر کمک‌های پزشکی نگیرد، کاملا نابینا می‌شود، ضمن اینکه بسته به میزان مسمومیت، علاوه بر نابینایی، از دست دادن هوشیاری، کما و در نهایت مرگ نیز مورد انتظار است.

این پزشک اورژانس در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: مهم‌ترین عامل برای نجات مسمومان الکی زمان است. رسیدن به موقع به مراکز درمانی و دیالیز شدن. اما این زمان اغلب از دست می‌رود، دلیلش هم قبح اجتماعی، مسائل شرعی و نگرانی از مجازات تعیین شده در قانون و ... است که باعث می‌شود افراد علی‌رغم ظهور علائم، دیر به مراکز درمانی مراجعه کنند. همچنین مسمومان متانول با علائمی چون تهوع، استفراغ، احساس ناخوشایند شدید، تنفس تند، تعریق و تاری در چشم به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. فاجعه زمانی رخ می‌دهد که بدانیم در اثر این مسمومیت، فرد در هر ساعت، یک دهم از بینایی خود را از دست می‌دهد و طی 10 ساعت اگر کمک‌های پزشکی نگیرد، کاملا نابینا می‌شود.

مرگ‌ به قیمت

بر اساس یک آمار غیر رسمی بیش از 10 میلیون نفر در ایران حداقل یک بار مشروبات الکلی را مصرف کرده‌اند و تعداد افرادی هم که به مصرف مداوم یا تفریحی می‌پردازند تعدادشان خیلی کم نیست. اما مساله اینجاست که تمام این افراد به مشروبات الکلی اصل دسترسی ندارند، بسیاری از آنها حتی توان خرید مشروبات الکلی دست ساز را هم ندارند و از الکل‌هایی که در داروخانه‌ها فروخته می‌شود استفاده می‌کنند. اما استفاده می‌کنند، کسی نمی‌تواند منکر وجود افرادی در جامعه شود که یا معتاد به مصرف الکل هستند یا به صورت تفننی از آن استفاده می‌کنند، اینکه در مدت 3 روز 120 نفر به دلیل مسمومیت با مشروبات الکلی فقط در استان البرز راهی بیمارستان می‌شوند و 14 نفر از آنها جان خود را از دست می‌دهند، نشان‌دهنده این واقعیت تلخ است که سودجویان همچنان دستشان باز است.

گاهی با فروش دارو در بازار سیاه مرگ را به مردم هدیه می‌دهند، گاه با فروش الکل تقلبی و گاهی هم.... مرگ‌ به قیمت که این روزها دیگر خیلی از شنیدن اخبار آن تعجب نمی‌کنیم. سال گذشته تنها در یک روز 80 مورد مسمومیت الکلی در بندرعباس گزارش شد، که از این تعداد 10 نفر جان باختند. در یاسوج 68 نفر طی 3 روز با نشانه‌های مسمومیت الکلی راهی بیمارستان‌ها شدند و 3 نفر از آنها جان باختند. در هرمزگان 75 نفر به دلیل مسمومیت با مشروبات الکلی راهی بیمارستان شدند و از این تعداد هم 13 نفر جان خود را ازدست دادند و....

قرار باشد آمارهای مربوط به مرگ و میر بر اثر مسمومیت‌های الکلی را بررسی کنیم به اعدادی می‌رسیم که تکان‌دهنده هستند، اما مساله اینجاست چه کاری جز رفتارهای قهری از سوی مسوولان برای جلوگیری از این مرگ و میرها انجام شده است.

 

ارسال نظر