امید به آینده رمز تلاش‌های فردی است

۱۴۰۲/۰۳/۲۵ - ۰۳:۴۸:۵۸
کد خبر: ۲۰۸۳۱۱
امید به آینده رمز تلاش‌های فردی است

تعادل|

تقلب در امتحانات نهایی، تقلب در کنکور، خرید و فروش پایان‌نامه و فروش مدارک تحصیلی تقلبی همه و همه چالش‌هایی است که در حوزه آموزش و پرورش و وزارت علوم وجود دارد و هیچ کس نمی‌تواند منکر آن شود. سال‌هاست که غول کنکور باعث می‌شود تا بسیاری از جوانان برای گذشتن از آن دست به هر کاری بزنند، از تقلب تا خرید کلید سوال‌ها با قیمت‌های گزاف. افراد سودجو هم همیشه از این نیاز جوانان استفاده می‌کنند، این ماجرا تنها به خرید و فروش سوال‌های کنکور ختم نمی‌شود، شما می‌توانید چند سالی در دانشگاه تحصیل کنید و در نهایت برای گرفتن مدرک تحصیلی بدون زحمت 

پایان نامه‌ای را خریداری کنید و به استاد راهنما ارایه دهید و تمام. حتی از این هم راحت‌تر، کافی است به دلالان و فروشندگان مدرک تحصیلی دسترسی داشته باشید تا هر مدرکی می‌خواهید با ریز نمرات قابل استعلام را به دست بیاورید. مساله اینجاست که چنین چالش‌هایی سال‌هاست وجود دارند.

در واقع این بین حق کسانی ضایع می‌شود که روزها و هفته‌ها و ماه‌ها تفریح و زندگی عادی را به خود حرام می‌کنند تا درس بخوانند و بدون تقلب در کنکور قبول شوند، کسانی که روزها و ماه‌ها وقت صرف می‌کنند تا پایان نامه‌ای درست و دقیق به استادان ارایه دهند و افرادی که چندین سال زحمت می‌کشند هزینه می‌کنند و در دانشگاه درس می‌خوانند و مدرک می‌گیرند اما هستند کسانی که بدون تحمل هیچ کدام از این زحمت‌ها خیلی راحت با پرداخت چند ده میلیون پول هر مدرکی را می‌خواهند دریافت می‌کنند و حتی به واسطه آن به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند و آینده‌ای بهتر را برای خود رقم می‌زنند. مساله اینجاست که چرا با وجود چنین چالش‌هایی هنوز هیچ کس نتوانسته مانع از بروز این اتفاقات شود. چرا همچنان در خیابان انقلاب پایان نامه‌ها به فروش می‌رسند و کسی هم مانع این کار نمی‌شود، چرا با اینکه تدابیر شدید امنیتی و قطعی اینترنت در مورد کنکور اجرا می‌شود باز هم تنها چند دقیقه بعد از آغاز سوالات آن لو می‌رود.

چرا همچنان دلالان مدارک تحصیلی بدون هیچ ترس و واهمه‌ای اقدام به فروش مدرک از دیپلم تا دکترا می‌کنند و البته ریز نمرات هم به فرد متقاضی می‌دهند. مساله اینجاست که هزارتوی این مافیا را هیچ کس نمی‌تواند پیدا کند و در نهایت باز هم حق کسانی که سال‌ها زحمت کشیده و هزینه کرده‌اند، از بین می‌رود. مساله اینجاست که وقتی اخباری از جعلی بودن مدارک برخی افرادی که مسوولیت مهمی در دارند به گوش می‌رسد یا مقالاتی غیر واقعی به اسم آنها در سایت‌های مختلف منتشر می‌شود، ریشه کن کردن چنین تخلفاتی سخت به نظر می‌رسد.

   مقالات دانشگاهی باید نیاز‌های علمی را برطرف کنند

فاطمه شاهمرادی کارشناس جامعه‌شناسی در این باره به «تعادل» می‌گوید: مقابله با ریشه‌های پدیدآورنده تقلب و تخلف‌های علمی، با وجود تصویب لایحه در این خصوص هنوز اولویت و در صدر برنامه‌های مسوولان کشور نیست، زیرا اگر غیر از این بود، برخوردی جدی با آن می‌شد. از این‌رو می‌شود گفت راه پر پیچ و خم مقابله با تقلب علمی و پایان نامه‌نویسی نیاز به یک جراحی اساسی دارد. از سوی دیگر پژوهش یکی از عوامل مهم در پیشرفت و توسعه پایدار کشور است. تاریخ نشان می‌دهد که پیشرفت علوم، نتیجه رویکرد پژوهشی افراد تلاشگری است که ذهن پرسشگر آنها همواره محرکی برای فعالیت‌های علمی بوده است. 

او می‌افزاید: در کشورهای توسعه یافته بخش قابل توجهی از تولید ناخالص که حدود پنج درصد است به سرمایه‌گذاری در امور علمی اختصاص داده می‌شود. آنچه مسلم است مقالات دانشگاهی و پژوهشی باید نیازهای علمی و فناوری کشور را برطرف کنند و انتظار می‌رود با شناسایی نیازهای روز جامعه، دانشجویان و علم آموزان علم نافع را مبنای کار خود قرار دهند و از علم تکراری و تبلیغی پرهیز کنند اما آیا این اتفاقی است که در کشور ما می‌افتد؟ 

این کارشناس جامعه‌شناسی در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: مساله اینجاست که ما با همین مقالات علمی می‌توانیم جایگاه علمی کشور را در صحنه‌های بین‌المللی بالا ببریم، وقتی قرار باشد 

پایان نامه‌ها کپی‌برداری و فروشی باشند، مقالات علمی کپی‌برداری باشند و دانشجویان به جای پرسشگری به تقلب روی بیاورند، قطعا نمی‌توانیم توقع داشته باشیم جایگاه علمی کشور در دنیا بالا برود. چنین رفتارهایی در جامعه باعث سرخوردگی قشر فعال جامعه می‌شود. کسانی که زحمت می‌کشند، درس می‌خوانند و تلاش می‌کنند سطح علمی خود را افزایش دهند وقتی با چنین پدیده‌هایی مواجه می‌شوند، دیگر امیدی به آینده ندارند.

   ناامیدی دانشجویان آنها را به سمت بی‌انگیزگی می‌کشاند

فاطمه شاهمرادی درباره اینکه چرا دانشجویان به جای اینکه تلاش کنند و پایان‌نامه‌هایشان را به صورت علمی و تخصصی ارایه دهند به خرید پایان‌نامه روی می‌آورند می‌گوید: مساله اینجاست که تب دانشگاه رفتن باعث شده تا افراد دیگر به دنبال علایق شخصی و تحصیل در رشته‌ای که دوست دارند نروند به همین خاطر ماجرا وقتی هر چه پیش ‌آید خوش ‌آید باشد، دانشجو هم تنها برای دریافت مدرک وارد دانشگاه شده باشد و از سوی دیگر چشم‌انداز روشنی از آینده شغلی خود در رشته تحصیلی‌اش نداشته باشد، در نتیجه تلاشی هم برای یادگیری بیشتر نمی‌کند. متاسفانه بسیاری از افرادی که در رشته‌های مختلف دانشگاهی تحصیل ی کنند، یا علاقه‌ای به رشته تحصیلی خود ندارند یا می‌دانند که در نهایت بازار کاری برای استفاده از این رشته در جامعه وجود ندارد. اینها عوامل سرخوردگی دانشجویان است.

 

   تنزل جایگاه علمی کشور در پی فروش و کپی پایان‌نامه‌ها

حسن رحیمی استاد دانشگاه با بیان اینکه تعداد مقالات محققان ایرانی یکی از راه‌های حضور در صحنه بین‌الملل است، گفت: بی‌تردید رشد چاپ مقالات علمی در 10 سال اخیر بسیار چشمگیر بوده است اما در کنار آن بروز تقلب‌ها در این آثار و اعلام از سوی سایت‌ها و مراکز دانشگاهی موجب نگرانی از اصالت آثار علمی می‌شود. در خصوص فروش 

پایان نامه‌ها عوامل زیادی دخیل هستند اما نخستین عامل را می‌توان استاد راهنمای دانشجو دانست زیرا او وظیفه دارد تا دانشجو را تا پایان مراحل کنترل و راهنمایی کند. اینکه یک استادی موارد مطرح شده را به دلیل صرف وقت زیاد گذرا برخورد کند سبب می‌شود که دانشجو هم ترجیح بدهد آسان‌ترین مسیر یعنی خرید پایان نامه را انتخاب کند.

او در ادامه بیان داشت: دانشجو باید بداند با ارایه پایان‌نامه و تحقیقات خود فنون تحقیق و را یاد می‌گیرد و با مبانی علمی آشنا شده و اینگونه برای خود و جامعه دستاوردی دارد. در مقطع ارشد استاد راهنما و مشاور در مسیر شکل‌گیری و 2 استاد داور در پایان کار، پایان ‌نامه را ارزیابی می‌کنند اما در رساله دکتری باید بر این تعداد افزوده ‌‌شود. به نظر بنده اگر با دانشجو و استادی که با کوتاهی در انجام وظیفه خود اجازه دفاع به او داده شده برخورد شود دیگر کسی به چنین کاری روی نمی‌آورد.

    تهدید نظام علمی و دانشگاهی کشور با تقلب

این استاد دانشگاه، با اشاره به اینکه رواج تقلب و کپی مقالات علمی و دانشگاه به اعتبار نظام و مراکز علمی خدشه وارد می‌کند، توضیح داد: پرورش افراد بی‌سواد یکی از مهم‌ترین اثرات منفی تقلب در پایان نامه یا مقالات دانشگاهی است جامعه علمی وقتی بی‌سواد باشد دیگر چه چیز از جامعه می‌ماند. آموزش عالی مرکز تولید علم است و با رواج تقلب‌های بی‌حد و مرز دانشگاه به بنگاه تولید مدرک تبدیل می‌شود؛ بنگاهی که تولید علم ندارد و مدرک کاغذی درست می‌کند.

   وقتی کپی‌برداری جای خلاقیت فردی را می‌گیرد

آرزو نظری روانشناس درباره دلایل بی‌توجهی دانشجویان به بالا بردن سطح علمی خود در دانشگاه به «تعادل» می‌گوید: مساله اینجاست که بسیاری از دانشجویان نشاط و شادابی لازم را از نظر روحی و روانی ندارند، فشارهای اقتصادی از یک طرف و دیدن افرادی که تحصیل کرده‌اند و شغل مناسبی ندارند از سوی دیگر و ناامیدی از آینده باعث شده تا بسیاری از آنها تنها به این دلیل که بتوانند برای ادامه تحصیل مهاجرت کنند وارد دانشگاه شده‌اند و به این ترتیب خرید پایان نامه یعنی جلو انداختن مراحل ترسیم شده برای رسیدن به آرزوهای شخصی شان. 

او می‌افزاید: وقتی دانشجو در محیط دانشگاه نشاط و شادابی را که انتظار دارد نمی‌بیند، ترجیح می‌دهد بیش از حد تلاش نکند، کپی‌برداری باعث می‌شود تا خلاقیت فردی در افراد از بین برود، مساله اینجاست که بسیاری از همین افرادی که پایان نامه‌هایشان را خریداری می‌کنند وقتی در کشور دیگری وارد دانشگاه می‌شوند به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا می‌کنند چرا که انگیزه و شادابی را که نیاز دارند در محیط تحصیلی کشور دیگری به دست می‌آورند و این یعنی مسوولان ما باید در این زمینه تجدیدنظر کنند. این روانشناس می‌گوید: امید به آینده یکی از مهم‌ترین ارکانی است که باعث می‌شود جامعه رو به پیشرفت برود، وقتی جوانان در جامعه‌ای امید به آینده نداشته باشند و هر چه هست دغدغه معیشت باشد، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که برای طی کردن مدارج بالای علمی تلاش کنند.

 

ارسال نظر