واحد پول ایران به تومان تغییر کند

۱۴۰۲/۰۳/۲۳ - ۱۴:۳۰:۵۲
کد خبر: ۲۰۸۱۷۹
واحد پول ایران به تومان تغییر کند

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز سه شنبه در دومین روز  سی امین همایش سیاست‌های پولی و ارزی گفت:  سیاست‌های پولی و ارزی در مجمع تشخیص مصلحت در حال بررسی است. در بند‌هایی که در نظر گرفته شده ابتدا ماهیت پول اعتباری بررسی می‌شود.

به گزارش تسنیم، او با تأکید براینکه پول امروزه اعتباری محض است و طلا، سکه و دارایی‌های دیگر پشتوانه آن نیستند، تصریح کرد: پول اعتباری باید مابه‌ازایی داشته باشد تا از ثبات ارزش و قدرت خرید برخوردار باشد. پول رایج کشور جمهوری اسلامی ایران ریال است و تولید انواع دیگر پول‌ها همچون رمزینه و دیگر موارد جز از طریق بانک‌ مرکزی مجاز نیست. تولید انواع سکه طلا و انواع دیگر دارایی‌هایی که پول اطلاق می‌شود نیز تنها باید از سوی بانک‌ مرکزی باشد.

وی افزود: در دیگر بند‌ها آمده است که نگه‌داری بیش از اندازه طلا، سکه و دیگر دارایی‌ها باید جرم‌انگاری شده و متخلفان شناسایی شوند. در واقع باید بر آن نظارت داشته باشیم.

مصباحی مقدم با بیان اینکه در این بند‌ها تاکید شده که ارزش پول رایج کشور نباید کاهشی باشد، گفت: پول مقیاس سنجش ارزش است همانند متر و کیلومتر که تغییر نمی‌کنند پول نیز معیار سنجش است و در طول زمان نباید معیار آن تغییر کند تا اعتبار بین نسلی برقرار بماند و پول ملی بتواند وظیفه حفظ ارزش خود را ایفا کند.

رئیس شورای فقهی بانک‌مرکزی با تاکید بر اینکه دولت مسئول حفظ ارزش پول است، گفت: مسئولیت حفظ حجم پول، کنترل نقدینگی و مهار تورم بر عهده بانک مرکزی است و خلق پول باید با حفظ کفایت سرمایه و دیگر شاخص‌های نظارتی در جهت حمایت از تولید انجام شود.

وی افزود: در یکی از بند‌ها تاکید شده که تخصیص ارز باید از سوی بانک‌مرکزی و صرفا برای مصارف ضروری انجام شود و نظارت بر مصرف ارز نیز باید از سوی بانک مرکزی باشد. عرضه ارز خارج از بانک‌ها و صرافی‌های مجاز ممنوع است.

وی افزود: تقویت استفاده از پیمان‌های دو و چند جانبه پولی، تهاتر و سایر روش‌ها برای کاهش استفاده از دلار و استفاده از پول ملی نیز مسئله دیگری است که به آن اشاره شده است. به منظور مدیریت ارز کشور الزام صادرکنندگان برای وارد کردن ارز واردات به داخل کشور از مبادی بانک‌مرکزی ضروری است. برای اجرای بهتر این مسئله نیز اعمال مشوق‌های صادراتی باید در نظر گرفته شود.

مصباحی مقدم با اشاره به حذف دلار آمریکا از مبادلات تجاری داخلی و خارجی با انعقاد پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه پولی و روش‌های دیگر، گفت: استفاده از این روش‌ها باید مدنظر باشد تا اثر تحریم‌ها به پایین‌ترین حد ممکن برسد.

وی در ادامه اظهار کرد: کلیه مقررات، ضوابط و خدمات بانکی باید بر موازین شرعی باشد و نفی ربا و دیگر ممنوعیت‌های شرعی نیز باید مدنظر باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: به نظر بنده با توجه به این که برای اکثر مردم تومان شناخته‌ترشده است پیشنهاد می‌شود معیار پول ملی کشور نیز تومان باشد تا محاسبات ساده‌تر و استفاده از آن تسهیل شود.

به گفته مصباحی مقدم، استقلال و اقتدار بانک‌ مرکزی برای تحقق اهداف و وظایف آن ضروری است. این استقلال باید در بخش اداری، مالی و عملیاتی که متعلق به بانک‌مرکزی است، ایجاد شود.

وی با بیان اینکه انضباط بخشی تعاملات مالی بانک‌مرکزی با دولت و بانک‌ها موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه شود تا منجر به سلطه مالی آن‌ها نشود، تصریح کرد: حفظ و ثبات شبکه بانکی و پاسخگو کردن آن‌ها از طریق مبارزه با تخلفات با نظارت ویژه بر شبکه بانکی و استفاده از ابزار‌های مالیاتی و مالی مهم است.

مصباحی مقدم همچنین گفت: شعب بانک‌ها با تکیه بر بانکداری الکترونیک و تسهیل خدمات مبتنی بر تکنولوژی نیز در این بند‌ها مطرح می‌شود.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
احمد
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
1
2
چنتا صفر هم بردارید خوبه