در بازارهای جهانی چه خبر است؟

۱۴۰۲/۰۳/۱۱ - ۰۳:۵۷:۱۳
کد خبر: ۲۰۷۲۸۸
در بازارهای جهانی چه خبر است؟

بلومبرگ معتقد است که ارزش‌گذاری شرکت غول‌پیکر نفتی آرامکو مبتنی بر توهم است و نشان می‌دهد که نقدینگی سهام آرامکو بسیار ضعیف است، چرا که میانگین روزانه سهام در سال گذشته تنها به ارزش ۵۱ میلیون دلار معامله شده است. آژانس امریکایی بلومبرگ گزارش داد که شرکت غول پیکر نفتی عربستان سعودی آرامکو دارای دو ویژگی مشترک با Apple Inc Microsoft Corp  است. اول اینکه ارزش بازار با تریلیون‌ها دلار اندازه‌گیری می‌شود و دوم اینکه نسبت قیمت به درآمد بسیار بالاست. اما برخلاف این غول‌های فناوری، ارزش‌گذاری آرامکو بیشتر بر اساس توهم است تا خرد جمعی بازار. آژانس امریکایی این موضوع را مهم می‌دانست، زیرا دولت عربستان سعودی که هنوز به‌طور مستقیم و غیرمستقیم ۹۸ درصد از سهام این شرکت را پس از عرضه اولیه عمومی در سال ۲۰۱۹ در اختیار دارد، اکنون در حال بررسی این است که آیا سهام بیشتری را بفروشد یا خیر.

به گفته این آژانس، هیچ چیز از نظر فنی «غیرمعقول» در ارزیابی آرامکو وجود ندارد. به هر حال، خریداران و فروشندگان قیمت را به‌طور شفاف در بازار سهام تعیین می‌کنند و ارزش‌گذاری شرکت‌ها در نظام سرمایه داری اینگونه است. اما به گفته بلومبرگ، مشکل کیفیت و وسعت کشف این قیمت است، زیرا بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط بلومبرگ در سال گذشته، نقدینگی سهام آرامکو «بسیار بد» بوده و به‌طور متوسط روزانه فقط ۵۱ میلیون دلار سهام معامله شده است.

در ۱۶ مه، بلومبرگ گفت که عربستان سعودی به عرضه دیگری از سهام آرامکو نزدیک است و اشاره کرد که برنامه‌های عربستان سعودی برای ارایه سهام اضافی در سهام آرامکو به ارزش میلیارد‌ها دلار در حال افزایش است. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در ۱۶ آوریل از تکمیل واگذاری ۴ درصد از کل سهام آرامکو به شرکت سرمایه‌گذاری عربستان سعودی (السنابل) که تماماً متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی است، خبر داد. از سوی دیگر، عربستان سعودی که معمولاً یکی از شلوغ‌ترین بازار‌های عرضه در خلیج‌فارس است، تاکنون در سال جاری ساکت بوده است.

    سقف بدهی کار دست بازارها می‌دهد؟

سرمایه‌گذاران جهانی در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه یک توافق آزمایشی برای افزایش سقف بدهی ایالات‌متحده می‌تواند در بازارها موج بزند، زیرا قانون‌گذاران تلاش می‌کنند این توافق را قبل از ضرب‌الاجل ۵ ژوئن از کنگره تصویب کنند.

توافقی برای لغو محدودیت بدهی ۴/۳۱ تریلیون دلاری که اواخر روز شنبه توسط کاخ سفید و جمهوری‌خواهان کاخ اعلام شد، از نکول فاجعه‌بار ایالات‌متحده جلوگیری می‌کند و اشتهای کلی برای ریسک را افزایش می‌دهد و در عین حال برخی از بخش‌هایی را که در سال جاری در حوزه فناوری جا مانده‌اند، تقویت می‌کند. واکنش اولیه مثبت بود. معاملات آتی وال‌استریت افزایش یافت و S&P 500 و Nasdaq هر کدام ۲/۰ و ۳/۰ افزایش یافت. قیمت اوراق آتی وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده حدود ۲/۰ افزایش یافت که نشانه‌ای از کاهش بازدهی خزانه‌داری ایالات‌متحده با از سرگیری معاملات اوراق قرضه است. بازارهای ایالات‌متحده به دلیل تعطیلات رسمی بسته شد. بر اساس گزارش رویترز معاوضه‌های نکول اعتباری پنج ساله ایالات‌متحده کاهش یافت، به این معنی که هزینه بیمه در معرض نکول بدهی ایالات‌متحده کاهش یافت. شاخص دلار امریکا در ۲۶/۱۰۴ ثابت بود. اما برخی از سرمایه‌گذاران نگران هستند که کاهش هزینه‌های پیشنهادی می‌تواند بر رشد ایالات‌متحده تاثیر بگذارد. در همان زمان، یک فرآیند مذاکره که به سختی از یک نکول اجتناب می‌کرد، جایگاه ایالات‌متحده را نزد آژانس‌های رتبه‌بندی اعتباری تضعیف می‌کند.

باب استارک رییس استراتژی بازار جهانی در خزانه‌داری و شرکت مدیریت مالی Kyriba گفت: «در حالی که توافق سقف بدهی کاخ سفید خبر خوبی است، دولت ایالات‌متحده هنوز مشکل جریان نقدی دارد و زمان برای نهایی کردن توافقات ضروری است.» توافق سقف بدهی تنها اولین گام برای نجات دولت از پرتگاه عدم نقدینگی است.

این توافق سقف بدهی را تا ژانویه ۲۰۲۵ به حالت تعلیق در می‌آورد‌. حاشیه‌های کم در مجلس و سنا به این معنی است که میانه‌روها از هر دو طرف باید از این لایحه حمایت کنند. جانت یلن وزیر خزانه‌داری امریکا روز جمعه ضرب‌الاجلی برای افزایش سقف بدهی فدرال تعیین کرد و گفت اگر کنگره سقف بدهی را تا ۵ ژوئن افزایش ندهد، دولت نکول خواهد کرد.

از آنجا که بازار ۳/۲۴ تریلیون دلاری خزانه‌داری ایالات‌متحده زیربنای سیستم مالی جهانی است، یک پیش‌فرض حتی یک تماس نزدیک می‌تواند باعث نوسانات گسترده در سراسر بازارهای جهانی شود. این بلاتکلیفی در هفته گذشته به‌طور دوره‌ای بر بازارهای سهام تاثیر می‌گذاشت، اگرچه اکثر سرمایه‌گذاران و تحلیلگران گفتند که انتظار توافق را داشتند.

خوش‌بینی به نزدیک بودن قرارداد سقف بدهی و افزایش شدید سهام مرتبط با هوش مصنوعی باعث شد تا S&P 500 در روز جمعه به بالاترین سطح خود از آگوست ۲۰۲۲ بسته شود و تا به امروز ۵/۹ درصد رشد داشته است. کوئینسی کراسبی استراتژیست ارشد جهانی در LPL Financial گفت: «امید این است که تصویب این معامله آزمایشی به بازار کمک کند و نه فقط تعداد انگشت‌شماری از نام‌های بزرگ فناوری که بازار را در موقعیت مثبت نگه داشته‌اند.» استوارت کایزر، رییس استراتژی معاملات سهام در سیتی، گفت که یک معامله می‌تواند یک «مثبت متوسط» برای بازارهای سهام در سطح شاخص باشد، اما می‌تواند برای بخش‌هایی که امسال عقب مانده‌اند، از جمله سهام شرکت‌هایی با ترازنامه ضعیف‌تر، تقویت بیشتری ایجاد کند.

اما فعالان بازار همچنین مراقب هستند که ببینند سقف‌های هزینه پیشنهادی چگونه بر بخش‌های خاص و اقتصاد گسترده‌تر ایالات‌متحده تاثیر می‌گذارد. استارک گفت: «آنچه سرمایه‌گذاران اکنون روی آن تمرکز خواهند کرد، هزینه کاهش هزینه‌ها برای سلامت اقتصاد امریکاست. این کاهش هزینه‌ها چقدر بر تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی تاثیر خواهد داشت؟»

در همین حال، حاشیه در واشنگتن می‌تواند آژانس‌های رتبه‌بندی را نیز وادار به کاهش رتبه بدهی ایالات‌متحده کند. آژانس رتبه‌بندی Fitch اواخر روز چهارشنبه ایالات‌متحده را برای کاهش اعتبار احتمالی تحت نظارت قرار داد در حالی که DBRS Morningstar روز پنجشنبه رتبه‌بندی اعتباری ایالات‌متحده را با «پیامدهای منفی» تحت بررسی قرار داد.

به گزارش شفقنا‌، سرمایه‌گذاران همچنین در حال آماده شدن برای نوسانات احتمالی در اوراق قرضه دولتی ایالات‌متحده هستند زیرا انتظار می‌رود خزانه‌داری به سرعت خزانه خالی خود را با انتشار اوراق قرضه پس از افزایش سقف بدهی پر کند و به‌طور بالقوه صدها میلیارد دلار پول نقد را از بازار خارج کند. دیمین بوی استراتژیست کلان در BarrenJoey در سیدنی استرالیا گفت: «ما خوش‌بینی خواهیم بود که یک معامله انجام شده است و از یک بحران واقعی جلوگیری می‌شود و در عین حال، نقدینگی مخوف تخلیه می‌شود. من فکر می‌کنم متوجه خواهید شد که نوسانات نرخ بهره افزایش می‌یابد و این باعث می‌شود بانک‌ها و سهام از رشد غیرهوش مصنوعی عقب بمانند.

    سهام‌های آسیایی

سهام‌های آسیایی در روز سه‌شنبه عمدتا بالاتر بودند زیرا سرمایه‌گذاران از چشم‌اندازی که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان از نکول بدهی بزرگ جلوگیری می‌کند، خوشحال شده و احساسات ریسک‌پذیری آنها بهبود یافته است. در تجارت آسیایی، با استقبال معامله‌گران اوراق قرضه از توافق برای تعلیق سقف استقراض واشنگتن، اوراق خزانه‌داری امریکا افزایش یافت. با وجود شادی سرمایه‌گذاران می‌گویند که بازارها همچنان نوسانی هستند.

    جیمز روزنبرگ مشاور کارگزار

Ord Minnett در سیدنی می‌گوید: «ایالات‌متحده راه‌حل ضعیفی برای مذاکرات سقف بدهی با افزایش شدید بدهی‌های دولتی و بدون کاهش واقعی هزینه‌ها داشت، اما در حال حاضر فشارها را کاهش داده است. هنوز یک گسست بزرگ بین بازارهای اوراق قرضه و سهام وجود دارد. بازار اوراق قرضه به این معنی است که احتمال ۷۰ درصدی رکود در ایالات‌متحده در سال آینده وجود دارد. این سیگنال‌ها در تضاد کامل با بازار سهام هستند.»

این توافق سقف بدهی‌ها را تا ژانویه ۲۰۲۵ در ازای محدودیت در هزینه‌ها و کاهش برنامه‌های دولت به حالت تعلیق در‌می‌آورد. حاشیه‌های کم در مجلس نمایندگان و سنا به این معناست که میانه‌روهای هر دو طرف باید از این لایحه حمایت کنند تا به تصویب برسد. بازدهی معیار ۱۰ ساله در باز شدن تجارت در توکیو ۶ واحد پایه کاهش یافت و به ۷۵۹۶/۳ درصد رسید. بازده ۳۰ساله با ۵/۵ واحد کاهش به ۹۲۰۷/۳ درصد رسید. در حالی که بازارهای نقدی ایالات‌متحده در روز دوشنبه بسته بودند، S&P 500 حدود ۳۲/۰ درصد افزایش یافت که نشان‌دهنده واکنش مثبت به معامله بدهی است. در حالی که قرارداد بدهی برای تصویب به کنگره می‌رود، تحلیلگران JB Were می‌گویند که ممکن است در شش تا هشت هفته آینده تا ۶۰۰ میلیارد دلار اسکناس صادر شود. یکی از تحلیلگران این شرکت سرمایه‌گذاری گفت: «از آنجا که نقدینگی با صدور قبوض از سیستم بانکی تخلیه می‌شود، چه تاثیری می‌تواند بر بازارهای گسترده‌تر داشته باشد؟ برخی برآوردها نشان می‌دهد که تا آنجا که به شرایط مالی مربوط می‌شود، این می‌تواند معادل یک افزایش ۲۵ واحدی نرخ پایه باشد.»

    دلایل عملکرد خنثی بازارهای مالی جهان

چندی پیش برخی تحلیلگران اقتصادی اعلام کردند که تورم بازارهای کالایی در حالی ادامه پیدا می‌کنند که نرخ مواد پایه همچون نفت روندی نزولی دارد و از طرف دیگر قیمت کالاهای پایین دستی روندی صعودی خواهند داشت، این موضوع می‌تواند روی بازارهای مالی هم اثر دوگانه داشته باشد.

در شرایط کنونی بسیاری از سرمایه‌گذاران مناظر تعیین تکلیف قیمت نفت توسط اوپک پلاس هستند تا موضع‌گیری آنها به رکود پیش بینی شده در اقتصاد ببینند. در این رابطه الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرده که «اوپک پلاس در نشست هفته آینده قصدی برای کاهش بیشتر تولیدات ندارد.» این در حالی است که اوایل هفته، وزیر انرژی عربستان به فروشندگان نفت هشدار داده که ریسک آنها روی افت قیمت نفت، در آینده برایشان دردناک می‌شود و این به معنای احتمال کاهش تولید و عرضه نفت توسط صادرکنندگان نفت است.

کاهش ارزش یورو، به رشد شاخص دلار کمک کرده و این عامل دیگری برای همه کاهش نرخ کامودیتی‌ها است و حالا چشم‌ها به شاخص مخارج مصرف شخصی (PCE) و نشست بعدی فدرال رزرو درباره افزایش نرخ بهره است

این موضوع بی‌ارتباط به نشانه‌های رکود در اقتصاد کشورهای اروپایی نیست، به‌طوری که افت سه دهم درصدی جی‌دی‌پی آلمان خبری است که سیگنال کاهش نرخ کامودیتی‌ها را تایید کرده و از طرف دیگر کاهش ارزش یورو به رشد شاخص دلار کمک کرده و این عامل دیگری برای همه کاهش نرخ کامودیتی‌ها است و حالا چشم‌ها به شاخص مخارج مصرف شخصی (PCE) و نشست بعدی فدرال رزرو درباره افزایش نرخ بهره است و اگر نرخ بهره اجرایی شود بازارهای مالی وارد روند اصلاح زمانی خواهند شد.

از طرف دیگر با توجه به اینکه مذاکرات افزایش سقف بدهی بین کاخ سفید و کنگره پیشرفت‌هایی داشته حکایت از این دارد که نرخ بهره در این کشور افزایش خواهد داشت تا نقدینگی و تورم در این کشور مهار شود؛ همین موضوع منجر به افزایش شاخص دلار به بیش از ۱۰۴ واحد شده که بر تمامی کامودیتی‌ها فشار وارد کرده است، به ویژه نرخ اونس طلا که اخیرا در زیر آستانه مقاومت قرار گرفته بود و حالا کمی افت داشته و اگر رکود اقتصادی تعمیق شود احتمالا دوباره روندی صعودی خواهد گرفت.

از سوی دیگر شرکت خدمات مالی و بانکداری امریکایی چندملیتی گلدمن‌ساکس هشدار داد که بانک مرکزی انگلیس به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی و افزایش نگران‌کننده دستمزد‌ها در این کشور، تا قبل از پایان سال ۲۰۲۵ نمی‌تواند تورم را کنترل کند.

غول وال استریت پیش‌بینی کرد که حداقل دو سال و نیم طول می‌کشد تا سیاست‌گذاران انگلیسی نرخ بهره را از سطح فعلی ۸.۷ درصد به هدف ۲ درصد برگردانند.

ابراهیم قادری، اقتصاددان انگلیسی در گلدمن ساکس، هشدار داد که تورم در انگلیس که از اوت ۲۰۲۱ بالاتر از هدف بانک مرکزی این کشور باقی مانده است، شروع به تأثیرگذاری بر بسیاری از کالا‌ها و خدمات کرده است. با توجه به وضعیت ناخوشایند در بازار کار، ما همچنان نگران خطرات رشد دستمزد‌ها هستیم که در میان مدت به اندازه کافی و پایدار کاهش نیافته است.

تجزیه و تحلیل این کارشناس گلدمن ساکس نشان می‌دهد که بین افزایش یا کاهش قابل توجه قیمت تولیدکننده و تأثیر آن بر هزینه هفتگی در فروشگاه‌ها حدود شش ماه تاخیر وجود دارد. این رابطه نشان می‌دهد که قیمت‌های سوپرمارکت‌ها باید در آینده تعدیل شود، اما این کاهش احتمالا تدریجی خواهد بود و قیمت مواد غذایی تا سال ۲۰۲۶ با سرعت سالانه حداقل ۲.۵ درصد افزایش می‌یابد. اتحادیه خرده‌فروشی بریتانیا (BRC) نیزبه تازگی اعلام کرد که تورم قیمت فروشگاه‌ها در این ماه به ۹ درصد افزایش یافته است که از ۸.۸ درصد در آوریل افزایش یافته است.

 

ارسال نظر