تاثیرات بی‌آبی انسان محور بر رفتارهای اجتماعی

۱۴۰۲/۰۳/۱۱ - ۰۳:۴۱:۲۵
کد خبر: ۲۰۷۲۸۷
تاثیرات بی‌آبی انسان محور بر رفتارهای اجتماعی

علی قنادی اسلامی

تاثیرات بی‌آبی انسان محور، بر ثبات اخلاقی و رفتار اجتماعی چیست؟ ناعدالتی محیط زیستی چه ثاثیری بر رفتار و اخلاق اجتماعی مردم جامعه و بی‌ثباتی اخلاقی دارد؟ بی‌ثباتی اخلاقی ناشی از کم آبی چه تاثیرات مخربی بر روابط بین افراد جامعه می‌گذارد؟ آیا این بی‌ثباتی‌های اخلاقی ناشی از کم آبی می‌تواند منجر به بی‌اعتباری جامعه در سطوح مختلف از جمله اعتبارات بین‌المللی گردد؟ این چالش‌ها چگونه باعث بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود؟ چرا احساس پایداری منابع آبی برای مردم جامعه حس آرامش در زندگی می‌تواند به همراه بیاورد و ناپایداری در منابع آبی (از جمله خشک شدن یا کم آب شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها)، اضطراب در جامعه ایجاد می‌کند.؟

چرا زمانی‌که استانی دچار کم آبی می‌شود بین بخش‌های مختلف در همان استان و استان‌های مجاور تعارض و اختلاف پیش می‌آید و حتی ممکن است منجر به درگیری‌های فیزیکی شود؟  امنیت آبی، امنیت اقتصادی، امنیت بهداشتی به‌طور خلاصه امنیت اجتماعی لازمه امنیت نظامی – تمامیت سرزمینی است و نباید امنیت را فقط در خطرات مرزی با کشورهای دیگر دید. مفهوم امنیت در گذشته فقط مربوط به امنیت نظامی برای حفظ تمامیت سرزمینی و حفظ مرزهای کشورها بود ولی امروزه مفهوم امنیت بسیار فراتراز مرزهای جغرافیایی و متفاوت از گذشته شده است و حتی امنیت اقتصادی و بهداشتی نیز زیرمجموعه‌ای از امنیت آبی است و بدون حفظ امنیت اکولوژیکی در کشور امکان برقراری امنیت کامل به معنی واقعی کلمه وجود ندارد. (امنیت مرزهای جغرافیایی در اروپا پس از تشکیل اتحادیه، دیگر معنی خود را تقریبا از دست داده است) . در چند دهه آینده دیگر مانند گذشته مرزهای جغرافیایی و فرضی، نقش اصلی را در نظام‌های منطقه‌ای و جهانی بازی نمی‌کنند و اصلی‌ترین وظیفه نظام‌های سیاسی کشورها تمرکز بر پایداری اکولوژیکی خواهد بود.

  متاسفانه به‌دلایل مختلف از جمله سودمندی‌های اقتصادی، اخلاق در صیانت از منابع آبی مغفول مانده است و بدون توجه همه‌جانبه در خصوص اخلاق منابع آبی، امکان سیاست‌گذاری‌های پایدار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی وجود ندارد. تفاوت اخلاق در صیانت از منابع آبی با اخلاق در مدیریت از منابع آبی در میزان و وسعت درگیر شدن افراد یک جامعه است. وقتی به اخلاق در صیانت از منابع آبی اشاره می‌کنیم دیگر فقط شامل سیاستگذاران و دست‌اندرکاران امور مرتبط با کشوری نیست بلکه همه افراد جامعه را پوشش می‌دهد. ادامه در صفحه 3

 

ارسال نظر