اهمیت حمایت از قدرت خرید مردم

۱۴۰۲/۰۳/۱۰ - ۰۳:۴۳:۴۷
کد خبر: ۲۰۷۱۹۲
اهمیت حمایت از قدرت خرید مردم

یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که در شرایط فعلی تصمیم‌گیران باید برای آن برنامه دقیق داشته باشند، حمایت از مردم در برابر مشکلات اقتصادی است. در واقع اقتصاد ما در شرایط جنگی قرار دارد و باید در چنین شرایطی از مردم حمایتی قاطع داشت. ما باید توجه کنیم که اقتصاد ما در شرایط جنگی است. دولت امریکا برای ضربه زدن به ما برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای انجام می‌دهد.

آیا در چنین شرایطی منطقی است که به بازرگانی به شکل ویژه و تخصصی نگاه نکنیم. برخی از منتقدان می‌گویند تاسیس دوباره این وزارتخانه هزینه‌های خاص خود را خواهد داشت. اما این موضوع درست نیست ما هم تجربه فعالیت در این حوزه را داریم هم اقدامات موفقی داشته‌ایم. اصلی‌ترین مشکل ما در حوزه اقتصاد در نظام تدبیر امور است. متاسفانه با وجود آنکه سال‌هاست شعار داده‌ایم که اقتصاد محور تصمیمات ماست اما در بسیاری از موارد سیاست و اقدامات پوپولیستی نقشی محوری پیدا کرده و اقتصاد فراموش شده است. 

اقتصاد یک علم است که براساس معیارهایی چون سرمایه، بهره‌وری، تولید، سود و نظم بازار فعالیت می‌کند کدام تصمیم ما براساس این ویژگی‌های علمی بوده است. ایران خودرو را به دلیل اینکه ۱۰ هزار نیرو دارد سال‌ها به شکل زیان‌ده اداره کردیم. شرکت فولادی را در نقطه‌ای قرار داده‌ایم که اساسا هیچ مزیتی نداشته است. با فشار نمایندگان و مسوولان استانی حکم به فعال کردن واحدهای اقتصادی داده‌ایم که اساسا نباید به وجود می‌آمدند. اینها همه نشانه آن است که ببینیم با وجود شعارها اقتصاد هیچگاه محور تصمیمات نبوده و همواره بازیچه سیاست یا دیگر مسائل شده است.

ما در حمایت از مردم، تجربه موفقی در کالابرگ داشته‌ایم و امروز نیز می‌توان آن را تکرار کرد. ما در اول باید به این موضوع توجه کنیم که اقتصاد را نمی‌توان با امریه و دستور مدیریت کرد اخیرا دوباره بحث‌هایی مطرح شده که مثلا قیمت‌ها به فلان تاریخ بازگردد یا تولید‌کنندگان اجازه افزایش قیمت نداشته باشند اما آیا در عمل چنین موضوعی ممکن است؟ امروز اقتصاد ما با بیماری مزمن تورم مواجه شده است.

کسری بودجه در بسیاری از سال‌ها ثبت شده است، رشد نقدینگی و پایه پولی نگران‌کننده است. با توجه به شرایط خاص اقتصادی و فشار ناشی از مشکلات اقتصادی اجرای طرح کالابرگ یا کوپن الکترونیک بسیار مهم و ضروری است. با توجه به تجریبات خوب دهه‌های قبل، امروز نیز با استفاده از امکانات جدید و یک برنامه‌ریزی دقیق و تامین نیازهای کالایی، می‌توان انتظار داشت که اجرای کالابرگ برای اقتصاد ما نتیجه مثبت داشته و در حمایت از اقشار کم‌درآمد به کمک ما بیاید.

 

ارسال نظر