الزام تغییر قوانین برای ورود سرمایه‌گذار به عرصه نفت

۱۴۰۲/۰۳/۰۷ - ۰۴:۲۳:۳۷
کد خبر: ۲۰۶۹۰۱
الزام تغییر قوانین برای ورود سرمایه‌گذار به عرصه نفت

گذار از اقتصاد مبتنی بر خام‌فروشی به سمت اقتصاد مبتنی بر تکنولوژی و فناوری می‌تواند امکان تحول را فراهم کند اما این موضوع نیاز به تغییر سیاست و نگرش دارد یعنی سیاست‌گذار و دولت باید از طریق تغییر قوانین و مقررات و تسهیل امور به صنعتگر و سرمایه‌گذار برای ورود به این عرصه کمک کنند.

همچنین باید تحقیق و توسعه نیز صرفه اقتصادی داشته باشد که اعتبارات مالیاتی تحقیق و توسعه در این زمینه موجب تسهیل سرمایه‌گذاری در ورود فناوری خواهد شد.

یاسر فلاح، کارشناس بازار سرمایه و بورس، در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل» بیان کرد: یکی از مسائلی که در کشورهای توسعه نیافته وجود دارد موضوع خام‌فروشی و بحث عدم استفاده از ارزش افزوده کالا است. صنعت نفت و گاز یکی از مهم‌ترین صنایع در این حوزه است که نیازمند دانش بنیان شدن است.

وی ادامه داد: یکی از مسائل دیگری که به نظر می‌رسد سیاست‌گذار می‌تواند در این زمینه ورود پیدا کند تسهیل‌گری برای ایجاد زنجیره ارزش و در نظر گرفتن معافیت‌های مالیاتی بلندمدت در این حوزه است تا افراد و سرمایه‌گذاران برای ایجاد واحدهای پایین‌دستی در حوزه کالاها و مواد اولیه تشویق شوند. برخی نهادهای اولیه مانند سنگ، محصولات کشاورزی، نفت و دیگر حوزه‌ها که می‌توانند ارزش افزوده ایجاد کنند به صورت کاملا خام به فروش می‌رسند. 

وی عنوان کرد: یکی از سیاست‌های اصلی در زمینه تسهیل ورود فناوری به صنعت، بحث اعطای مشوق مالیاتی هدفمند در زمینه اجرای تحقیق و توسعه است که این رویکرد به دلیل هزینه بالای تحقیق و توسعه در صنعت نفت و گاز، با اعطای مشوق مالیاتی تحت عنوان اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، بیشترین کمک به ورود فناوری در صنعت نفت را فراهم خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه و بورس اضافه کرد: با توجه به اینکه خام‌فروشی ساده‌تر انجام می‌شود، بخش خصوصی و تجار به راحتی نسبت به فروش مواد اولیه اقدام می‌کنند و تمایلی برای ایجاد ارزش و به وجود آوردن زنجیره ندارند تا خلق ثروت کنند. اما معتقدم در این زمینه دولت می‌تواند نقش‌آفرینی خیلی زیادی داشته باشد و با تسهیلگری و در نظر گرفتن برخی معافیت‌ها کار را برای بخش خصوصی و تجار آسان کند تا آنها ترغیب شوند که در این حوزه فعالیت‌هایی به منظور توسعه صنعت کشور انجام دهند. بدون شک اگر دولت سود صنعت‌گر و تاجر را تضمین کند زنجیره ارزش شکل خواهد گرفت.

فلاح در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به نظر شما گذار از اقتصاد مبتنی بر خام‌فروشی به سمت اقتصاد مبتنی بر تکنولوژی و فناوری امکان تحول در توسعه صنعتی کشور را فراهم خواهد کرد، گفت: گذار از اقتصاد مبتنی بر خام‌فروشی به سمت اقتصاد مبتنی بر تکنولوژی و فناوری می‌تواند امکان تحول را فراهم کند اما این موضوع نیاز به تغییر سیاست و نگرش دارد یعنی سیاست‌گذار و دولت باید از طریق تغییر قوانین و مقررات و تسهیل امور به صنعتگر و سرمایه‌گذار برای ورود به این عرصه کمک کنند. همچنین باید تحقیق و توسعه نیز صرفه اقتصادی داشته باشد که اعتبارات مالیاتی تحقیق و توسعه در این زمینه موجب تسهیل سرمایه‌گذاری در ورود فناوری خواهد شد.

وی در مورد این سوال که به نظر شما ورود فناوری و رفع وابستگی تکنولوژیک به خارج از کشور با دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ و اقتصاد ملی می‌تواند راهکار مهمی برای دلارزدایی از صنعت کشور باشد، افزود: در حوزه تجارت ارتباط زیادی بین واحد پولی ایران و ارزهای دیگر کشورها وجود دارد اما با توجه به تضعیف ریال هم‌اکنون اختلاف ارزی در برابر همه ارزها به وجود آمده است. 

این کارشناس بازار سرمایه و بورس تاکید کرد: در حوزه صنعتی‌سازی باید نقشه راه برون‌رفت از مشکلات داشته باشیم چراکه اقتصاد ما علاوه بر تحریم بودن با توجه به اینکه نقدینگی زیادی در آن شکل می‌گیرد و بانک‌ها به واسطه ناترازی وضعیت بحرانی دارند، خلق پول به وجود می‌آید. همچنین با توجه به سیاست‌های انبساطی که دولت در شرایط بد اقتصادی در پیش گرفته باعث می‌شود که تورم افزایش پیدا کند و این افزایش در حوزه‌های مختلف خود را نشان می‌دهد. معتقدم به واسطه برخی تحریم‌ها و مشکلاتی که در مورد فروش نفت و واردات تکنولوژی‌های برتر وجود دارد اقتصاد ما کوچک شده و ارزش ریال در برابر دیگر ارزها هم کاهش پیدا کرده است.

 

ارسال نظر