برای رفع نفخ معده این دمنوش‌ها را امتحان کنید

۱۴۰۲/۰۳/۰۶ - ۰۰:۴۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۶۸۰۶
برای رفع نفخ معده این دمنوش‌ها را امتحان کنید

نفخ معده جزو دردهایی است که بسیاری از افراد بعد از خوردن غذا از آن رنج می‌برند، نفخ شکم ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش اعتمادآنلاین، نفخ معده علل زیادی می‌تواند داشته باشد، خوردن غذاهای نفاخ مثل حبوبات و تجمع باد در معده، یبوست، ایجاد زخم، عدم تعادل باکتری‌های روده و... از جمله دلایل نفخ شکمی است.

برای برطرف کردن این معضل داروهای زیادی وجود دارد که باید زیر نظر پزشک و با نسخه دکتر معالج مصرف شود، اما استفاده مداوم از داروهای شیمیایی باب میل بسیاری از افراد نیست بنابراین به طب سنتی برای برطرف کردن این معضل روی می‌آورند. در اینجا قصد داریم چند روش سنتی و خانگی را برای برطرف کردن نفخ معده به شما معرفی کنیم.

دمنوش

جوشانده نعناع

نعناع جزو گیاهانی است که نفخ معده را به سرعت برطرف می‌کند. برای رفع نفخ معده مقدار یک قاشق نعناع خشک یا دو قاشق نعناع تازه را در یک لیوان آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد، می‌توانید در حین جوشاندن نعناع مقداری نبات به آن اضافه کنید. بعد از چند دقیقه گاز را خاموش و جوشانده را از صافی رد کرده و میل کنید. جوشانده نعناع در کمتر از چند دقیقه تاثیر خود را می‌گذارد و نفخ را برطرف می‌کند.

دمنوش زنجبیل

زنجبیل برای گوارش مفید و برطرف‌کننده قوی تهوع است، همچنین می‌تواند نفخ شکمی را برطرف کند. می‌توانید چند برش زنجبیل تازه را در یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. اگر زنجبیل تازه در اختیار نداشتید می‌توانید از پودر زنجبیل نیز استفاده کنید و مقدار یک قاشق مرباخوری از آن را به آب جوش اضافه کنید و بعد از ۱۰ دقیقه اجازه دهید پودر زنجبیل ته‌نشین شود، سپس آن را میل کنید. در صورتی که طعم تند زنجبیل را دوست نداشتید می‌توانید از نبات یا عسل برای شیرین کردن دمنوش خود استفاده کنید.

دمنوش رازیانه و زیره

رازیانه برای درمان اختلالات گوارشی از جمله درد شکم، نفخ، گاز و یبوست مفید است. همچنین زیره سیاه نیز به کاهش درد و ورم معده کمک می‌کند، بنابراین دم کردن هر دو گیاه می‌تواند در کاهش ورم و نفخ معده موثر باشد. کافی است یک قاشق غذاخوری رازیانه و زیره سیاه را در لیوان آب جوش بریزید و ۱۰ دقیقه فرصت دهید تا دم بکشد، سپس آن را صاف کنید و بنوشید.

دمنوش بابونه

بابونه برای درمان سوءهاضمه، گاز، اسهال، حالت تهوع، استفراغ و زخم معده مفید است.

یک قاشق غذاخوری گیاه بابونه را در لیوان دمنوش داخل آب‌ جوش بریزید و ۱۰ دقیقه صبر کنید، سپس آن را صاف کرده و میل کنید تا از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

دمنوش زعفران

زعفران دارای خواص بی‌شماری است که یکی از این خواص تسکین درد‌های گوارشی و نفخ است. خوردن مرتب دمنوش زعفران کمک می‌کند تا فرد دیگر نفخ معده بعد از خوردن غذا را تجربه نکند. برای درست کردن دمنوش زعفران کافی است چند پر از زعفران را پودر کنید و در آب جوش بریزید ‌و ۱۰ الی ۱۵ دقیقه فرصت دهید تا خواص خود را بروز دهد، سپس آن را میل کنید.

دمنوش هل

هل از جمله دانه‌های معطر و مفیدی است که خواص بی‌شماری دارد، یکی از آنها کمک به دستگاه گوارش و برطرف کردن نفخ معده است. کافی است دو تا سه دانه هل را بکوبید و آن را درون لیوان آب جوش بریزید و بعد از اینکه خوب دم کشید، میل کنید. می‌توانید کمی نبات یا عسل نیز به دمنوش معطر خود اضافه کنید، همچنین می‌توانید چند پر زعفران یا گل سرخ به دمنوش خود اضافه کنید تا علاوه بر مزایای آن، لذت بیشتری از نوشیدن این دمنوش ببرید.

 

ارسال نظر