فروش خودرو بدون قیمت!

۱۴۰۲/۰۳/۰۴ - ۰۵:۰۷:۰۰
کد خبر: ۲۰۶۷۰۴
فروش خودرو بدون قیمت!

تعادل|

ثبت‌نام نوبت دوم طرح فروش در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از دیروز آغاز شد و تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ ادامه دارد. اما در این مرحله از طرح فروش چه خودروهایی عرضه می‌شوند؟ در این بین لیست ۲۳ خودروی عرضه شده، نام چند خودرو شامل کوییک مدل GX، ساینا مدل GX، شاهین اتوماتیک و اطلس درج شده است که هنوز قیمت قطعی این خودرو‌ها توسط خودروساز اعلام نشده است.

این در حالی است که متقاضیان مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان برای خرید خودرو در حساب بانکی خود مسدود کرده‌اند با این حال نمی‌دانند خودروی مدنظر را با چه قیمتی قرار است تحویل بگیرند؛ در واقع مردم باید خودرویی را بخرند که هیچ اطلاعی از قیمت آن ندارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، هنوز صورت مالی حسابرسی‌شده چند خودرو شامل کوییک مدل GX، ساینا مدل GX، شاهین اتوماتیک و اطلس در سازمان حمایت تکمیل نشده است تا با ارسال این اطلاعات به شورای رقابت روند قیمت‌گذاری این محصولات انجام شود.

   چه خودروهایی عرضه شدند؟ 

گام دوم مشارکت در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها از صبح چهارشنبه برای متقاضیان واجد شرایط که در موعد مقرر حساب وکالتی تعریف و وجه لازم را مسدود کرده‌اند و به تایید بانک و سامانه رسیده باشد، آغاز شد؛ متقاضیان از این تاریخ به مدت هشت روز تا چهارشنبه هفته آینده برای ثبت پنج اولویت خودرویی مورد نظر خود فرصت دارند.

در این طرح فروش چهار شرکت خودروسازی یعنی سایپا، مدیران خودرو، کرمان موتور و فردا موتورز با عرضه ۲۳ محصول شرکت کرده‌اند. در زیر خودروهای عرضه‌شده با جزییات مشخص شده‌اند.شرکت سایپا خودروهای اطلس، کوییک مدل GX، کوییک اتوماتیک، ساینا S اتوماتیک، کوییک R مدل GX، شاهین دنده‌ای، شاهین اتوماتیک، ساینا مدل GX دنده‌ای بنزینی، اتوماتیک و دوگانه‌سوز و ساینا S را عرضه کرده است. شرکت مدیران خودرو آریزو ۶ پرو، آریزو ۸ پرو، X۵۵ پرو، X۲۲ پرو اتوماتیک، X۲۲ پرو دنده‌ای و آریزو ۵ توربو را در سامانه یکپارچه عرضه می‌کند و فرداموتورز خودروهای فردا SX۵، فردا T۵ و سوبا M۴ و کرمان‌موتوز جک S۳، جک J۴ و جک J۷ را عرضه می‌کند.

مطابق اعلام وزارت صمت دومین طرح سامانه یکپارچه فروش خودرو برمبنای فرآیند نوبت‌دهی برای محصولات خودروسازان داخلی از روز چهارشنبه ۳ خردادماه آغاز شده است و متقاضیان تا پایان روز چهارشنبه ۱۰ خردادماه فرصت دارند نسبت به انتخاب خودرو در سامانه یکپارچه اقدام کنند.

البته فقط متقاضیان واجد شرایط که اطلاعات آنها از سوی بانک‌ها به سامانه ارسال شده است، می‌توانند در تاریخ مذکور ۵ اولویت خودرویی را به‌منظور تشکیل فهرست نوبت‌دهی در سامانه به‌نشانی esalecar.ir انتخاب کنند، زمان ثبت‌نام تأثیری در اولویت عرضه خودرو ندارد. اما اجرای این طرح که از ۲۰ اردیبهشت ماه آغاز شده همچنان دچار ابهاماتی است که همین امر متقاضیان را دچار سردرگمی کرده است.

نخست اینکه در لیست خودرو‌های عرضه‌شده در سامانه یکپارچه خودرو، نام چند خودرو شامل کوییک مدل GX، ساینا مدل GX، شاهین اتوماتیک و اطلس درج شده است که هنوز قیمت قطعی این خودرو‌ها توسط خودروساز اعلام نشده است و به‌نوعی مردم باید خودرویی را بخرند که هیچ اطلاعی از قیمت آن ندارند. فروش این خودرو‌ها در حالی در سامانه یکپارچه خودرو آمده است که براساس قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده و مصوبه شورای رقابت باید قیمت محصول قبل از اجرای طرح‌های فروش از سوی خودروساز اعلام شود و قانوناً نباید خودرویی را فروخت که قیمت نهایی آن هنوز اعلام نشده باشد.

خبر‌های دریافتی حاکی است، هنوز صورت مالی حسابرسی‌شده این خودرو‌ها در سازمان حمایت تکمیل نشده است تا با ارسال این اطلاعات به شورای رقابت روند قیمت‌گذاری این محصولات انجام شود. تسنیم اما در این باره نوشت: اما سوال مشخص این است که چرا از ۲۰ اردیبهشت ماه که اجرای دومین طرح یکپارچه خودرو آغاز شد، وزارت صمت و شرکت خودروساز اسامی خودرو‌هایی را در سامانه اضافه کرده‌اند که هنوز روند چکش‌کاری قیمت‌های این محصولات انجام نشده است. قیمت دیگر محصولات عرضه‌شده در این مرحله از فروش سامانه یکپارچه خودرو در جدول زیر آمده است. 

لازم به ذکر است، امکان ثبت‌نام هر متقاضی که پیش از این در لیست نوبت‌دهی طرح اول سامانه یکپارچه و خودروهای وارداتی قرار گرفته‌اند، وجود ندارد مگر آنکه انصراف خود را تا تاریخ ۲۰ اردیبهشت در سامانه‌های مربوطه اعلام کرده باشند. از سوی دیگر در این مرحله فقط متقاضیانی امکان شرکت دارند که بین ۲۰ تا ۲۹ اردیبهشت حساب وکالتی خود را تکمیل کرده باشند.

   قیمت روز  خودروهای، داخلی، خارجی و مونتاژی 

اما از بازار خودرو چه خبر؟ قیمت خودرو همانند هفته‌های گذشته، روزهای با آرامش خود را سپری می‌کند. به‌طوری که امروز هم در اغلب خودروها، کاهش اندک یا ثبات قیمتی خوبی تجربه کردیم. قیمت خودرو در سوم خرداد ماه ۱۴۰۲ با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت کارنامه با تغییراتی مواجه شد. این تغییرات، اغلب همانند روند روزهای گذشته با ثبات و کاهش نسبی همراه بود. البته در مواردی افزایش بسیار کمی نیز تجربه کردیم. پس از برگزاری مرحله دوم فروش سامانه یکپارچه و اختصاص نوبت برای اخذ خودرو به همه ثبت نامی‌ها، عطش بازار تا حد زیادی فروکش کرده. البته ثبات نرخ ارز در ثبات سایر بازارها بی‌تاثیر نیست.

در سایت‌های خرید و فروش، قیمت پراید ۱۳۱ با تبعیت از پراید ۱۱۱ کاهش قیمت ۵ میلیونی را تجربه کرد. به‌طوری که قیمت پراید ۱۳۱ به ۳۴۵ میلیون تومان و پراید ۱۱۱ با ۵ میلیون کاهش، به ۳۵۵ میلیون تومان رسید. قیمت پژو پارس LX TU5، ساخت ۱۴۰۱ که در روزهای گذشته کاهش چشم‌گیری را تجربه کرده بود، سوم خرداد ماه، نسبت به روز قبل خود ثابت مانده و به نرخ ۶۴۰ میلیون تومان معامله شد. پژو 207i دنده‌ای، ساخت ۱۴۰۱ که در چند روز گذشته کاهش قیمت زیادی نسبت به سایر محصولات داشت؛ اما روز گذشته برخلاف روزهای اخیر ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت در معاملات داشت و با ۶۷۰ میلیون تومان در بازار معامله شد.

قیمت تارا اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ که سدان لوکس ایران خودرو محسوب می‌شود، روز گذشته با ۴ میلیون تومان کاهش، دوباره به قیمت روزهای قبل بازگشت و در نرخ ۸۸۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

در بازار خودروهای خارجی و مونتاژی نیز همانند داخلی‌ها، قیمت خودرو از آرامش نسبی همانند روزهای گذشته برخوردار بود و اغلب دارای روند نزولی بودند.‌ام وی‌ام X22 PRO همانند روز‌های قبل با همان نرخ یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان معامله شد. قیمت جک J4 ساخت 1402 نیز همانندX22 PRO، نسبت به روز سه شنبه ثابت بوده و در همان حدود 910 میلیونی خرید و فروش می‌شد. اما این میان خودروی بسترن B30 با مدل ۱۴۰۰ که قیمت آن در روزهای گذشته ثابت بود، امروز با ۴۰ میلیون تومان کاهش، به قیمت یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان رسید و بیشترین کاهش را در بین مونتاژی‌ها نصیب خود کرد. باتوجه به وضعیت سایر بازارها و همچنین ثبات نسبی نرخ ارز، انتظار می‌رود تا زمانی که تغییراتی در نرخ ارز نداشته باشیم، آرامش بازار خودرو حفظ شده و شاهد تغییرات قیمتی بالایی نباشیم.

از طرفی با توافق صورت گرفته میان مونتاژکاران و شورای رقابت، خودروسازان قیمت‌های اعلامی شورای رقابت را قبول کرده و نرخ فروش محصولات‌شان را کاهش دادند. با کاهش قیمت کارخانه محصولات مونتاژی و ثابت ماندن باقی متغیرهای اقتصادی، قیمت بازاری آنها نیز با شیب کم‌تری کاهش یافته یا ثابت خواهد ماند. البته روزهای گذشته با انتشار خبری مبنی‌بر جریمه خودروسازان در صورت تخلف، می‌توان درک کرد که سازمان تعزیرات نیز احتمال تخلف خودروسازان را می‌دهد. بنابراین تا زمانی که خودروسازان، اقدام به فروش محصولات‌شان با قیمت‌های بالاتر نکنند، و از طرفی باقی پارامترهای اقتصادی ثابت بماند، قیمت خودرو در همین محدوده ثابت خواهد ماند. اما این نکته را نباید از یاد برد که در شرایط تورمی کشور ما، وضعیت همه بازارها در بلندمدت صعودی است.

 

ارسال نظر