مدیریت انرژی یکی از راه‌های توسعه پایدار

۱۴۰۲/۰۳/۰۲ - ۰۴:۳۹:۱۲
کد خبر: ۲۰۶۵۰۵

نخستین روز خرداد ماه که تحت عنوان «روز بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف» در تقویم به ثبت رسیده است جنبه نمادین اصلی مهم برای یادآوری هر ساله توجه بیشتر به نقش انرژی در پیشرفت و نگرش درست به مدیریت آن به عنوان یکی از راه‌های توسعه پایدار است.

به گزارش ایرنا، روز بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف، بهانه‌ای برای تکرار اهمیت استفاده موثر و مطلوب از زمان، امکانات، سرمایه، فرصت‌ها و نیروی انسانی در جهت تولید، بهینه‌سازی مصرف و در نتیجه رسیدن به رشد و شکوفایی همه‌جانبه اقتصادی و اجتماعی در جامعه است.

در بسیاری از کشورهای جهان (صنعتی و نیمه صنعتی) اکنون نوعی آگاهی در حال گسترش در زمینه نقش موثر انرژی در اقتصاد، تولید ملی و نظایر آن به وجود آمده است که این آگاهی زمینه مساعدی برای بهره‌برداری بهینه از انواع مختلف انرژی در بخش‌های گوناگون اقتصادی به ویژه صنایع، فراهم کرده است.

بهره وری در لغت معنای بهره‌بر، سودبرنده و کامیاب و همچنین به مفهوم راندمان و بازده است، در تعریف مفهومی بهره وری؛ استفاده مطلوب، موثر و بهینه از همه لحظه‌ها، مجموعه امکانات، ظرفیت‌ها، سرمایه‌ها، نیروها و منابعی است که به انسان برای رسیدن به رشد و شکوفایی همه‌جانبه کمک می‌کند. در واقع انسان با بیشترین استفاده از کمترین امکانات به بهره‌وری بالایی دست می‌یابد.

در این رهگذر مدیریت انرژی امروزه یکی از مناسب‌ترین راه‌ها برای بهره‌برداری بهینه از منابع انرژی است.

کمبود انرژی و افزایش مصرف، نشانگر اهمیت مدیریت مصرف انرژی است و اتلاف نکردن منابع و استفاده بهینه از ذخایر گرانبهای انرژی نقش مهمی در مدیریت مصرف بهینه دارد.

با افزایش بی‌رویه مصرف انرژی در سال‌های اخیر و پایان‌پذیری منابع سوختی، ضرورت صرفه‌جویی در مصرف این منابع هر روز ملموس‌تر می‌شود. در کشورهای روبه رشد بینش صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف انرژی با تاخیر در حال انجام است و برخی از این کشورها با مشکل اجرای برنامه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی مواجه بوده و هستند.

کشورهای صنعتی جهان این مشکلات را در دوره‌ای که بهای انرژی در بازارهای بین‌المللی بسیار پایین بود، پشت سر گذاشته‌اند.

کشورهای روبه رشد جهان با وجود نیاز به توسعه اقتصادی پایدار و ایجاد رفاه اجتماعی برای مردم، افزایش استفاده از وسایل انرژی بر، توسعه صنعت حمل و نقل و گسترش شهرنشینی، در شرایط کنونی ناگزیر از کاهش مصرف انرژی هستند.

 

ارسال نظر