زمزمه استیضاح زاکانی در بهشت

۱۴۰۲/۰۲/۱۹ - ۰۴:۰۲:۰۵
کد خبر: ۲۰۵۳۶۳
زمزمه استیضاح زاکانی در بهشت

گروه راه و شهرسازی|

در پی انتشار خبر طرح سوال از شهردار تهران در برخی رسانه‌ها، دیروز پرویز سروری، نایب‌رییس شورای اسلامی شهر تهران این مساله را رد و تاکید کرد، طرح سوال از شهردار فرآیندی دارد که در حال حاضر این فرآیند در شورا طی نشده است. پیش از این، یکی از روزنامه‌های صبح تهران در گزارشی مدعی شده بود، به مدارکی دست یافته است که نشان می‌دهد، «نرجس سلیمانی، عضو شورای شهر تهران وارد مرحله طرح سئوال از شهردار پایتخت شده تا زاکانی را به دلیل عملکردش در جایگاه سخت‌تر پاسخگو کند.» این گزارش همزمان با انتقاد کم‌سابقه مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مجلس از عملکرد شهرداری و کمیسیون ماده 5 در تراکم فروشی منتشر شده است. اظهارات میرسلیم اما از سوی اعضای شورای شهر رد نشده و آنها به لزوم بررسی این اظهارات در کمیسیون‌های تخصصی شورا بسنده کرده‌اند. البته برخی از اعضای شورای شهر نیز خواستار ارایه مدارک میرسلیم به بازرسی کل کشور و دستگاه قضایی شده‌اند.

دیروز اما پرویز سروری در یک نشست خبری در خصوص آغاز طرح سوال از شهردار تهران در شورای شهر توسط یکی از اعضای شورای شهر تهران، اظهار کرد: خیر چنین موضوعی وجود ندارد یکی از اعضای شورا موضوعی را مدنظر داشتند که چندین بار تکرار کردند ولی این فرآیند به طرح سوال ختم نشده است چرا که طرح سوال روند قانونی دارد و این موضوع در حال حاضر طی نشده است. وی اضافه کرد: آقای چمران با مکاتباتی که با شهردار تهران دارند قطعا موضوع را پیگیری می‌کنند ولی طرح سوال از شهردار تهران انجام نشده است.

    همه زیر پرچم چمران کار می‌کنیم 

سروری در بخش دیگری از این نشست خبری، در خصوص وجود برخی اختلاف نظرها و احتمال بالا گرفتن این اختلاف نظرها در شورای شهر تهران گفت: قطعا نگاه به شوراها با دستگاه‌های دیگر باید متفاوت باشد. در ذات کار شورایی وجود چالش و تفاوت نظر طبیعی است و گاهی این امر موجب کیفیت بخشی به موضوعات می‌شود. در شورای شهر تهران یک رییس یعنی آقای چمران وجود دارد و همه زیر پرچم ایشان کار می‌کنیم. علی رغم وجود تفاوت‌ نظرها ولی بالاترین سطح همبستگی هم در شورای شهر تهران است که این امر در هنگام رای‌گیری دیده می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی شورایی بالنده با حضور چند شهردار و معاون شهردار سابق تشکیل می‌شود نمی‌توان انتظار داشت که این شورا ساکن باشد. قطعا در چنین شورایی بالندگی به همراه تفاوت نظرها وجود خواهد داشت اما رفاقت نزدیکی میان اعضای شورا وجود دارد. هر چند که اختلاف نظرهایی پیش می‌آید که طبیعی است. تمامی اعضای شورا می‌توانند از ابزار نظارتی خود استفاده کنند و چالش‌هایی در این شورای شهر تهران وجود دارد که از روی دغدغه و توانمندی تجربی و علمی اعضای شورای شهر تهران است.

به گفته وی، قطعا نمی‌توان شورا را به دور از این موارد دید. مهم این است که مدیریت این چالش‌ها باید به گونه‌ای باشد که منجر به خدمت به مردم شود. این در حالی است که کارنامه شهرداری تهران با توجه به افتتاح‌های هفتگی درخشان و بالنده است.

    شفافیت راهکار رفع مشکلات 

سروری با تأکید بر اینکه یکی از راهکارهای اساسی برای رفع مشکلات کشور راه‌اندازی سامانه‌های شفافیت است، تصریح کرد: هرچه مردم در جریان امور قرار بگیرند و مدیریت شیشه‌ای را ببینند، از درصد قابل ملاحظه‌ای از تخلفات جلوگیری خواهد شد. امیدواریم بتوانیم شفافیت در مدیریت شهری را در سراسر کشور به ثمر برسانیم. به دنبال این هستیم که به یک مدل پویا در این زمینه برسیم. رییس شورای عالی استان‌ها تأکید کرد: باید گواهی نامه آموزشی وجود داشته باشد تا افرادی بتوانند پشت میز شورا بنشینند که این گواهی را داشته باشند که در این مسیر در حال رایزنی با مجلس هستیم.

    نگاه بسته‌ای درباره واردات اتوبوس به کشور وجود دارد

سروری در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت نابسامان حمل و نقل عمومی کشور و اصرار برخی افراد به جلوگیری از واردات اتوبوس در کنار تقویت تولید داخلی با بیان اینکه در بخش کارشناسی کشور مشکل اساسی داریم، گفت: نگاه بسته در این زمینه وجود دارد که آثار تخریبی جدی به دنبال دارد. وی افزود: در تهران با ۱۰ میلیون نفر جمعیت عقب ماندگی‌هایی در بخش‌های مختلف داریم و تناسب بین جمیعت و حمل و نقل وجود ندارد؛ ما معتقدیم برای حمل و نقل داخلی واردات باید مدیریت شده باشد و جایی که تولید داریم باید مقابله کنیم. بنده در مجلس با چند وزیر جنگیدم که باید از تولید داخلی استفاده شود؛ اما وقتی کارخانجات موجود این ظرفیت را ندارند که کل نیازها را تأمین کنند، ما باید چه کنیم؟

نایب‌رییس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه ما از صددرصد تولید داخلی استفاده می‌کنیم، یادآور شد: سوال ما این است که مابقی نیاز شهر را باید چگونه تامین کنیم؟ باید نیازها با واردات تأمین شود تا مردم در سختی نباشد؛ شهروندان بعضاً یک ساعت منتظر اتوبوس هستند و ما از این وضع خجالت می‌کشیم. وی با بیان اینکه معمولاً قشر ضعیفی از اتوبوس استفاده می‌کنند که حتی توان مالی استفاده از تاکسی را نیز ندارند، گفت: با این شرایط برخی تصمیم ناپخته می‌گیرند؛ ما هرچه واحدهای تولیدی داخلی ظرفیت دارند خریداری می‌کنیم که البته نباید به طمع تولیدکننده داخلی و قیمت‌های نجومی منجر شود و منطق دقیق داشته باشد.

سروری گفت: در تهران برای دو هزار اتوبوس با واحدهای تولیدی داخلی قرارداد بستیم اما اگر این اتوبوس را ندادند باید چه کنیم؟ باید دید زمان‌بندی را رعایت می‌کنند که از خجالت مردم خارج شویم؟ وی تأکید کرد: کارشناسان باید از این نگاه بسته خارج شوند و وقتی کشور با مشکل روبه‌رو است مبتنی بر مشکلات، تصمیم‌گیری کنند؛ برخی افراد موضوعاتی را به اسطوره تبدیل کرده‌اند و دست از این اسطوره برنمی دارند. برای مسائل و مشکلات کشور باید با حفظ قانون تقویت تولید داخلی، تصمیمات جدی و دقیقی بگیریم. سروری با بیان اینکه پیش بینی ما برای تحویل اتوبوس‌های داخلی شهریورماه است، تصریح کرد: البته فشار وارد می‌کنیم که اتوبوس‌ها سریع‌تر تأمین شوند، اما مجوز واردات اتوبوس را نیز داریم که شهرداری در تلاش است اتوبوس‌های مناسب و به روز را زودتر از موعد تحویل اتوبوس‌های داخلی، تأمین کند، البته هنوز مشخص نیست که کشور مبدأ کجاست.

    به‌شدت با شهرفروشی مخالفیم

وی با تأکید بر اینکه اکثر تصمیمات کمیسیون ماده پنج در این دوره به مناطق جنوبی باز می‌گردد، گفت: این نشان می‌دهد که اظهارات نماینده مجلس در خصوص کمیسیون ماده پنج درست نیست که البته از شهرداری خواستیم توضیحات شفاف را ارایه دهد. نایب‌رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما به‌شدت با شهرفروشی مخالفیم، خاطرنشان کرد: شهردار تهران با حضور در صحن شورا توضیحات کامل را در خصوص فعالیت‌های کمیسیون ماده پنج ارایه خواهد داد.

 

ارسال نظر