بازار در انتظار سهام عدالت استانی

۱۴۰۲/۰۲/۱۸ - ۰۳:۱۷:۲۸
کد خبر: ۲۰۵۲۵۹
بازار در انتظار سهام عدالت استانی

درخصوص سهام عدالت ما یک موضوع مهمی را در نظر بگیریم؛ در سال ۹۹ یکی از مواردی که کارشناسان عقیده داشتند که می‌تواند یکی از پارامترهای ریزش سال مذکور باشد، آزادسازی سهام عدالت بود‌. البته این عامل چندان مهم نبود و تنها به آن اشاره شد، در حقیقت شرایط بازار بود که عامل ریزش شد.

پس از آزادسازی سهام عدالت به واسطه اینکه بازار منفی بود، شروع فروش سهام عدالت می‌توانست تاثیرات منفی داشته باشد‌. ما باید در نظر داشته باشیم این نمادهای استانی که اکنون بسته هستند، اینکه بازار رشد کرده و ورود پول به بازار داریم و سهم‌های استانی نیز می‌توانند با قیمت خوب معامله شوند، این بسته بودن آنها دو ایراد می‌تواند داشته باشند. باتوجه به اینکه حجم سهم‌های استانی بزرگ نیست این ورود پول جدید به نظر می‌رسد تاثیر چندانی نداشته باشد.

اما با باز شدن این نمادها می‌توانیم اندکی جریان پول را بیشتر مدیریت کنیم و نهاد ناظر سازمان بورس باشد، زمانی که این نمادها بازگشایی شود به تبع آن یکسری از دارندگان سهام عدالت این سهام را بفروشند و اینکه یکسری  خریدار در این قیمت‌های جذابی که اینها باز می‌شوند وجود خواهد داشت. درنتیجه این بازشدن سهام عدالت‌های استانی در این مقطع بسیار منطقی به نظر می‌آید چون به هرحال مدت طولانی از بسته شدن این نمادها می‌گذرد. اکنون بازار از منظر ورود شاهد ورود پول روزانه است که بازار را از یک جایی به سمت بالا هدایت می‌کند به جز یکسری سهام خاص که در مقطع صعودی رشد نکردند.

اکنون نیز در قله ورود پول نیستیم و ورود پول به بازار ادامه‌دار است و شاید بگوییم در اوایل یا اواسط ورود پول‌های حقیقی هستیم پس الان باز شدن سهم‌های سرمایه‌گذاری استانی تاثیر منفی بر روی بازار نخواهد داشت و صرفا رشد بازار را کنترل می‌کند‌. به نوعی تاثیر منفی یا مثبت سنگینی در بازار نخواهیم داشت. نکته مثبت اینجاست که پول‌های نوظهور می‌توانند به سمت سرمایه‌گذاری استانی هدایت شوند و یکسری سهامدار در آن نماد بودند با جابه‌جایی به سهم دیگر مجددا از این فرصت بازار منتفع شوند و این پدیده خوبی است‌. اگر سازمان بورس این بازگشایی را برای ماه‌های آینده بگذارد شاید مجددا فشارهای فروش بیشتر شود و این یک عاملی برای فشار روی بازار شود.

 

ارسال نظر