بهره‌وری آب کشاورزی در کمترین حد ممکن است

۱۴۰۲/۰۲/۱۷ - ۰۳:۴۲:۵۷
کد خبر: ۲۰۵۱۷۵

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی میزان بهره‌وری آب در بخش کشاورزی را در کمترین حد ممکن توصیف کرد و گفت: بهره‌وری بخش آب از اولویت‌های ما در برنامه هفتم است. محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اثرات اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی و تبعات آن بر تأمین آب شرب وامنیت غذایی کشور گفت: مصرف آب کشور در سه بخش کشاورزی، صنعت و شرب تقسیم می‌شود که ۹۰ درصد آن در کشاورزی، حدود ۳ درصد صنعت و بقیه شرب است.

وی ادامه داد: در برخی مناطق همچون استان کرمان ۹۵ درصدمصرف آب در بخش کشاورزی است که ۸۵ درصد آن هم به صورت آبیاری سنتی انجام می‌شود و این روش به معنای تلف شدن دوسوم آب است. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت‌گذاری در بحث آب وجود دارد، افزود: نحوه مصرف آب کشاورزی یکی از دغدغه‌های اساسی کشور و نظام است چون اساساً بحث برداشت آب موضوع مهمی است مثلاً اگر هزار واحد آب برداشت می‌شود باید ۵۰۰ هکتار محصولات کشاورزی پوشش داده شود اما این طور نیست و به ۱۰۰ هکتار می‌رسد؛ این یعنی بهره‌وری در بخش کشاورزی در کمترین مقدار است.

پور ابراهیمی با تأکید بر لزوم مصرف بهینه آب کشاورزی گفت: براین اساس یکی از اولویت‌های ما در برنامه هفتم بهره‌وری بخش آب است. وی همچنین نصب کنتورهای هوشمند و نظارت بر میزان برداشت آب به خصوص برای برداشت‌کنندگان بی‌ضابطه آب را در افزایش بهره‌وری در بخش آب موثر خواند و افزود: ایجاد بازار آب راهکاری برای نجات کشور است؛ بازار آب نرخ مناسبی را تعیین کرده و خود کشاورزان هم می‌توانند طرف عرضه باشند. پورابراهیمی در پایان بیان کرد: سیاست وزارت نیرو باید مبتنی بر میزان مصرف آب کشاورزی تعریف شده و مبنای تصمیم هم ارزش افزوده اقتصادی باشد، همچنین امنیت غذایی امر مهمی است که باید در نظر گرفته شود.

 

ارسال نظر