کدام استان بیشترین چک برگشتی را دارد؟

۱۴۰۲/۰۲/۱۴ - ۱۲:۳۲:۰۳
کد خبر: ۲۰۴۹۸۵
کدام استان بیشترین چک برگشتی را دارد؟

بررسی چک‌های برگشتی در اسفندماه سال گذشته حاکی از آن است که در کل کشور، 607 هزار فقره چک به ارزش 51هزار و 124میلیارد تومان چک برگشت خورده است.

به گزارش اکوایران، جزئیات گزارش بانک مرکزی از آمار چک‌های برگشت خورده در پایان سال گذشته نشان می‌دهد، استان تهران از حیث مبلغ و تعداد چک برگشتی، پیشتاز بوده است و در جایگاه اول در میان استان‌های کشور قرار گرفته ‌است. اما مهم تر از ین شاخص سهم چک های برگشتی از کل چک های مبادله شده است. داده های آماری این بخش به تفکیک استان ها نشان دهنده آن است که نرخ برگشتی ها در استان قم بالاترین سطح را رقم زده است.

1

خراسان شمالی رکورد دار بیشترین سهم تعداد برگشتی

«چک برگشتی» به چکی گفته می‌شود به هنگام ارائه به بانک جهت وصول، به دلایل مختلفی قابل پرداخت نباشد. بررسی چک‌ها از منظر «تعداد» به تفکیک استان و مناطق آزاد کشور در بازه اسفندماه سال گذشته که بازار خرید و فروش  به دلیل نزدیک شدن به ایام پایانی سال رونق داشته، نشان می‌دهد استان تهران با با بیش از 181 هزار فقره چک در صدر این بررسی قرار می‌گیرد.  

با این حال محاسبه نرخ برگشتی ها به تفکیک استان های کشور نشان می دهد در اخرین ماه سال گذشته استان خراسان شمالی در این ماه، با ثبت 11.2 درصد بالاترین نرخ برگشتیچک ها را رقم زده است. این نرخ حاصل تعداد چک های برگشت خورده به کل چک های مبادله ای است.

کهکهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان و کردستان نیز در این رده بندی استان های بعدی در ثبت بالاترین رکوردهای برگشتی بوده اند.

این در حالی است که البته در استان تهران، نسبت برگشتی ها به کل مبادله ای در رده های پایینی قرار داشته است.

استان قم رکورددار بیشترین مبلغ چک برگشتی

علاوه بر ارزیابی و مقایسه چک‌های برگشت خورده از حیث «تعداد» این گزاره را می‌توان از لحاظ «مبلغ» نیز مورد واکاوی قرار داد.

نتایج این ارزیابی نشان می‌دهد استان تهران از جنبه‌ی مبلغ چک‌های برگشتی نیز در سطح کشور رکورددار بوده است و در آخرین ماه زمستانی سال گذشته مبلغ چک‌های برگشت خورده بیش از 20 هزار و 336میلیارد تومان بوده است.  اما در این بررسی نیز باید همانند قبل نرخ مبلغ چک های برگشت خورده را به کل چک ها به دست آورد.

در همین رابطه داده های بانک مرکزی نشان میدهد در اسفند 1402، در استان قم حدودا 28.3 درصد چک ها برگشت خورده است. این بالاترین میزان چک های برگشتی در این مقطع درقیاس با سایر استان ها به شمار می آید.

2

ارسال نظر