ریزش سقف تونل آب در بزرگراه آزادگان

۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۰۲:۱۷:۳۴
کد خبر: ۲۰۴۵۲۴

آن‌گونه که شهردار منطقه ۱۹ تهران خبر داده است، سقف تونل آب در زیر بخش‌هایی از بزرگراه آزادگان بر اثر آتش روشن کردن توسط افراد بی‌خانمان تخریب شده و آسیب دیده است.

در بخش‌هایی از ناحیه ۳ منطقه ۱۹ به دلیل فقدان شبکه کامل فاضلاب و مشکلات موجود، پساب شهری وارد زیرزمین منازل مردم می‌شود و وضعیت نامطبوعی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

تورج فرهادی شهردار منطقه ۱۹ تهران اظهار کرد: یک لوله آب هدایت‌کننده که آب‌های سطحی بخش شرقی منطقه ۱۸ را جمع‌آوری می‌کند، از طریق یک کانال و در مسیر طولی از قسمتی از بخش میانی بزرگراه آزادگان عبور می‌کند. این لوله از سمت منطقه ۱۸ وارد آزادگان می‌شود و به اندازه ۲ کیلومتر از وسط این بزرگراه می‌گذرد و سپس از آزادگان خارج می‌شود و وارد دشت تهران می‌شود.

او در گفت‌وگو با ایلنا ادامه داد: متاسفانه به تازگی با این معضل مواجه شده‌ایم که چون این لوله قطر زیادی دارد، شب‌ها بعضا افراد بی‌خانمان در آن اتراق می‌کنند و آتشی که این افراد روشن می‌کنند باعث آسیب به سقف لوله شده است و حتی بخشی از سقف لوله در بالای کانال ریزش کرده و همین مساله باعث ایجاد آسیب‌هایی به بزرگراه آزادگان شده است که اگر به سرعت مدیریت نشود، می‌تواند ریزش بخشی از این بزرگراه را به همراه داشته باشد.

این مقام مسوول در شهرداری تهران تاکید کرد: با توجه به اینکه آزادگان نقش بسیار مهمی در شرایط ترافیکی شهر تهران دارد و یکی از شریان‌های اصلی شهر محسوب می‌شود، در صورت ریزش بخشی از این بزرگراه، حتما مشکلات ترافیکی متعددی برای پایتخت ایجاد خواهد کرد. بنابراین لازم است که عزمی کلان برای رفع این معضل مهم به وجودآید.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه حل این مساله از نظر مالی از سقف درنظرگرفته‌شده برای قراردادهای منطقه بالاتر است، شهرداری تهران باید برای رفع این معضل پروژه‌ای را در سطح کلان تعریف کند. البته اخیرا در همین رابطه مذاکراتی با شرکت خاکریز آب شهرداری انجام شده و این شرکت پذیرفته است که مسیر لوله‌گذاری بخش میانی بزرگراه آزادگان را اصلاح و عیوب ایجاد شده را رفع کند.

ورود فاضلاب به خانه‌های مردم

فرهادی همچنین به معضل تکمیل نبودن فاضلاب در منطقه ۱۹ تهران اشاره کرد و گفت: متاسفانه منطقه ۱۹ پایتخت دارای شبکه کامل فاضلاب نیست و همین مساله بعضا باعث می‌شود که فاضلاب خانگی و انسانی در برخی بخش‌های منطقه وارد کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی منطقه شود. این در حالی است که خود این کانال ممکن است بر اثر فرونشست زمین بشکند و همین مساله باعث آلودگی محیط‌زیست منطقه شود و تهدیداتی را علیه بهداشت عمومی شهروندان به همراه داشته باشد.

شهردار منطقه ۱۹ تهران ادامه داد: بخش زیادی از شبکه فاضلاب موجود منطقه در واقع لوله‌گذاری‌ها و کول‌گذاری‌هایی است که مردم با استفاده از آن، فاضلاب منازل خود را به کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی متصل کرده‌اند. این در حالی است که «کول» یک سازه دارای استحکام پایین است و در حال حاضر سقف بعضی کول‌ها در برخی قسمت‌های کانال ریخته است و فاضلاب در بخش‌هایی از ناحیه ۳ منطقه ۱۹ وارد زیرزمین خانه‌ها شده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ورود فاضلاب به زیرزمین منازل برخی اهالی منطقه ۱۹ علاوه بر مشکلات بهداشتی شدید، بوی نامطبوعی را در محل ایجاد کرده است و هم باعث عصبانی شدن مردم شده و هم زندگی آنها را تهدید می‌کند. در چنین شرایطی شرکت آب و فاضلاب استان تهران وظیفه دارد که با تکمیل شبکه فاضلاب استان جلوی ورود فاضلاب به منازل مردم منطقه را بگیرد، چون شاید خود شهروندان بتوانند ورود آب‌های سطحی به منازل خودشان را مدیریت کنند، اما ورود فاضلاب به زیرزمین منازل معضل بسیار بزرگی است که هرچه زودتر باید توسط دستگاه‌های مسوول رفع شود.

جلوگیری از تشدید فرونشست زمین در منطقه 19

فرهادی همچنین با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی، شورای شهر و شهرداری تهران پیگیر رفع مشکل فاضلاب منطقه ۱۹ هستند، عنوان کرد: فاز یک تصفیه‌خانه منطقه ۱۹ به وسعت ۱۰ هزار متر مربع و با حجم تصفیه فاضلاب ۲ هزار متر مکعب تقریبا تکمیل شده است و امیدواریم بتوانیم در همین اردیبهشت ۱۴۰۲ آن را افتتاح کنیم.

فاز دوم این تصفیه‌خانه هم به میزان ۵ هزار متر مکعب به ظرفیت تصفیه فاضلاب فاز اول اضافه می‌کند، که عملیات اجرایی آن همین امسال آغاز می‌شود. شهردار منطقه ۱۹ ادامه داد: با توجه به معضل شدید آب در کل کشور و بحران فرونشست زمین در دشت تهران، ما باید برای مدیریت آب‌های سطحی و زیرزمینی برنامه ویژه‌ای داشته باشیم. در همین راستا در منطقه ۱۹ که دچار نرخ فرونشست بسیار بالایی است، چندین نقطه برای احداث مخازن زیرسطحی پیش‌بینی کرده‌ایم و امیدواریم شرکت آب و فاضلاب استان و شهرداری تهران در کنار یکدیگر برای احداث این مخازن به شهرداری منطقه کمک کنند.

این مقام مسوول در شهرداری تهران تاکید کرد: ما باید برای مدیریت آب‌های منطقه و جلوگیری از تشدید فرونشست زمین، در چندین نقطه برای بازچرخانی برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم مجددا از آب‌های سطحی و پساب‌ها استفاده کنیم و آنها را به چرخه مصرف برگردانیم. تنها راه جلوگیری از افزایش نرخ فرونشست و آثار مخرب ناشی از آن، مدیریت آب است که ما به خصوص در منطقه ۱۹ به‌شدت به آن احتیاج داریم، چراکه اکنون فرونشست زمین در منطقه ۱۹ دارای حالت بحرانی است.

وی تصریح کرد: برای مدیریت آب در منطقه ۱۹ نیاز به شبکه فاضلاب مدرن و دقیق داریم که علی‌رغم اینکه تکمیل شبکه فاضلاب جزو وظایف شهرداری تهران نیست، ما در این مسیر حرکت کرده‌ایم و امیدواریم شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز با سرعت مناسبی در این زمینه به ما کمک کند.

 

ارسال نظر