راه‌اندازی کریدور تجاری خلیج فارس-دریای سیاه

۱۴۰۲/۰۲/۰۵ - ۰۳:۳۱:۰۹
کد خبر: ۲۰۴۰۹۵

گروه راه و شهرسازی|

همزمان با امضای یادداشت تفاهم سه جانبه در مسکو برای افزایش ترانزیت کریدور شمال-جنوب، برخی منابع هندی و ارمنی از توافق هند، ایران و ارمنستان برای ایجاد کریدور شمال به جنوب جدید از خلیج فارس به دریای سیاه – بدون حضور باکو- خبر دادند. یادداشت تفاهم همکاری سه جانبه بین صندوق توسعه حمل و نقل ایران، شورای هماهنگی حمل و نقل اوراسیایی و مرکز توسعه اقتصادی کشورهای مشترک المنافع (CIS) برای افزایش تجارت، ترانزیت و انبار کالا در مسیر کریدورهای بین‌المللی به ویژه کریدور شمال- جنوب در مسکو به امضا رسید.  به گزارش ایلنا، درمراسم امضای این تفاهم نامه

 همکاری که کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و دیمیتری زورف معاون وزیر حمل و نقل روسیه حضور داشتند طرفهای امضا‌کننده برای افزایش تجارت، ترانزیت و انبار کالا در مسیر کریدورهای بین‌المللی به ویژه کریدور شمال- جنوب توافق کردند.

طرف های امضا‌کننده این تفاهم نامه همچنین بر تبادل اطلاعات، انجام پروژه‌های مشترک و تبادل هیاتهای تخصصی برای دستیابی به این اهداف تاکید کردند. داوود دانش‌جعفری رییس صندوق توسعه حمل و نقل ایران که به مسکو سفر کرده است، همچنین با زورف معاون وزیر حمل و نقل روسیه ملاقات و بر ادامه همکاری دو کشور در حوزه حمل و نقل تاکید کرد.

دانش جعفری با اعلام آمادگی صندوق توسعه حمل و نقل برای تامین منابع مالی پروژه‌های حمل و نقلی، خواستار مشارکت بخش خصوصی و بانک‌های روسیه در اجرای پروژه‌های متعدد حمل و نقلی در ایران شد. رییس صندوق ملی توسعه حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران، توسعه زیرساختهای حمل و نقلی را پیش‌زمینه افزایش تجارت بین دو کشور خواند و ایران را دارای ظرفیت های بزرگ در ترانزیت کالا بین روسیه و کشورهای عربی و هند خواند.

زورف معاون حمل و نقل روسیه نیز با اشاره به توافق دو کشور در احداث راه آهن رشت- آستارا، ابراز امیدواری کرد که اجرای پروژه تسریع شود. معاون وزیر حمل و نقل روسیه ابراز امیدواری کرد که با توسعه زیرساخت های حمل و نقلی در پایانه ریلی سرخس، شاهد افزایش ترانزیت کالا از مقصد ایران باشیم. رییس صندوق توسعه حمل و نقل ایران با هدف شرکت در همایش کریدور شمال- جنوب و بازدید از بیست و هفتمین نمایشگاه حمل و نقل روسیه موسوم به ترانس راشا به مسکو سفر کرده بود. این نمایشگاه ۲۸ تا ۳۰ فروردین‌ماه با حضور نمایندگانی از ۲۲ کشور از جمله ایران برپا بود.

   کریدور جدید هند- ایران – ارمنستان

در همین حال، منابع هندی و ارمنی از توافق هند، ایران و ارمنستان برای ایجاد کریدور شمال به جنوب جدید از خلیج فارس به دریای سیاه – بدون حضور باکو- خبر دادند. 

کریدور شمال به جنوب از طریق ایران و ارمنستان و گرجستان به دریای سیاه، برای هند مزیت‌های بالقوه‌ای دارد. در این مسیر تجاری دولت باکو کنار گذاشته خواهد شد. به گزارش ایلنا، گفته می‌شود از این کریدور سالانه حدود ۲۵٠ میلیارد دلار محصولات هندی و چینی و آسیای شرقی به مقصد اروپا تراتزیت خواهد شد، پیش‌بینی شده سهم ایران در ترانزیت کالا حدود ۴ درصد و تولید حدود 15 درصد باشد.

‌بدین معنا که تقریبا سالی ۱٠ میلیارد دلار درآمد مکفی ایران از تراتزیت کالاست و هچنین راه‌اندازی این کریدور در حدود 15 درصد بر روی تولید ناخالص ملی در بلندمدت تاثیر خواهد داشت. به نقل از وبگاه «اوراسیا نت»، بر اساس اعلام وزارت خارجه ارمنستان، نشست 20 آوریل با حضور معاونان و دستیاران مختلف در وزارتخانه‌های خارجه سه کشور، و عمدتا بر «مسائل اقتصادی و کانال‌های ارتباطی منطقه‌ای» متمرکز بود. طرفین در این نشست توافق کردند که رایزنی‌ها را در قالب سه جانبه ادامه دهند.

در شرایط سه جانبه، محور احتمالی نشست ایران-هند-ارمنستان بر تجارت متمرکز است، به ویژه یک مسیر تجاری که با اتصال خلیج فارس به دریای سیاه از طریق ارمنستان، دسترسی کالاهای هندی به بازار غرب را تسهیل می‌کند و به نوعی آذربایجان را از مسیر تجاری هند با اروپا کنار می‌گذارد و به جای آن ارمنستان و گرجستان را جایگزین می‌کند. روزنامه هندی اکونومیک تایمز نیز به مناسبت این رویداد نوشت: کریدور خلیج فارس-دریای سیاه به خوبی با برنامه‌های هند مطابقت دارد زیرا دهلی نو به دنبال حذف و کوتاه کردن مسیرهای اضافی برای رسیدن به اروپا، دور زدن کانال سوئز و اجتناب از تاثیر منفی رویارویی روسیه و غرب است.

احداث خط آهن جدید در شرق ایران

در تحولی دیگر، داوود دانش جعفری رییس هیات عامل صندوق توسعه حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران با اشاره به عزم ایران برای بهره‌برداری از ظرفیت کریدور شمال – جنوب گفت: با توجه به سازوکار فعالیت این صندوق، زمینه مشارکت بین‌المللی و بخش خصوصی داخلی در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشورمان از جمله توسعه کریدور شمال - جنوب وجود دارد.

داوود دانش جعفری در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل و خدمات لجستیکی، تجهیزات و تکنولوژی‌های انبارداری روسیه با عنوان «ترانس راشا» گفت: علاوه بر اینکه بخشی از طرح‌های زیرساخت حمل و نقل را با بهره‌گیری از منابع داخلی تأمین و اجرا می‌کنیم، استفاده از منابع خارجی دیگر شرکا همچون روسیه و هند برای تأمین مالی مشترک این طرح‌ها امکان پذیر است.

وی با اشاره به وجود برخی حلقه‌های مفقوده در سه مسیر کریدور شمال – جنوب در سرزمین ایران گفت: بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت بین‌المللی و همچنین بخش خصوصی داخلی می‌تواند به شتاب کردن طرح‌ها منجر شود. رییس هیات عامل صندوق توسعه حمل و نقل ایران با اشاره به اینکه نبود خط ریلی در مسیر رشت – آستارا یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور شمال – جنوب محسوب می‌شود، گفت: این صندوق سرمایه‌گذاری محدودی در این مسیر داشته است و امکان مشارکت سایر طرف‌ها نیز در احداث این مسیر ریلی وجود دارد.

 

ارسال نظر