رشد ۴۵ درصدی کرایه تاکسی در سال جاری

۱۴۰۲/۰۱/۲۹ - ۰۴:۴۳:۴۱
کد خبر: ۲۰۳۵۶۹

مهدی وحدت کار، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران درباره سرانجام نرخ کرایه تاکسی در سال جاری، گفت: هر سال شورای شهر برای سال جدید نرخ کرایه حمل و نقل عمومی را تعیین می‌کند و براساس لایحه‌ای که شهرداری تهران به شورای شهر ارسال کرد، اعضای شورای شهر تهران نرخ کرایه تاکسی را مشخص کرد که به‌طور میانگین شاهد افزایش ۴۵ درصدی رشد کرایه‌های تاکسی برای سال جاری بودیم.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه افزایش نرخ کرایه در خطوط مختلف است و ممکن است در برخی خطوط کرایه‌ها کمتر از ۴۵ درصد افزایش یابند، افزود: براساس مصوبه شورای شهر زمان اجرای نرخ‌های جدید با تأیید فرمانداری، اول اردیبهشت ماه اعلام شده است که همکاران ما نیز تلاش می‌کنند که برچسب‌های نرخ کرایه را تا اول اردیبهشت ماه آماده و میان تاکسی‌ها توزیع کنند تا رانندگان نیز نسبت به نصب برچسب‌ها اقدام کنند. وحدت کار افزود: طبیعی است که تا نرخ‌های جدید رسماً ابلاغ نشود، هر گونه افزایش نرخ کرایه مورد تأیید نیست. سید جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز درباره میزان افزایش نرخ اتوبوس و مترو در سال جاری اعلام کرد: با اصلاح مصوبه اولیه شورا، در حال حاضر حداکثر نرخ افزایش کرایه در شبکه اتوبوسرانی پایتخت نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد و حداکثر افزایش قیمت بلیت مترو در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ نیز حداکثر ۲۵ درصد است. در حوزه تاکسیرانی نیز براساس چارچوب پیشنهادی وزارت کشور یعنی عدم افزایش کرایه بیش از نرخ تورم، اکنون میانگین افزایش کرایه تاکسی ۴۵ درصد در نظر گرفته شده است. 

رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران ادامه داد: با وجود اینکه حداکثر میزان افزایش نرخ بلیت مترو ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است، اما اگر شهروندان قواعد توصیه‌شده را رعایت کنند، یعنی سفرهای خود را در ساعات غیراوج انجام دهند و از کارت‌بلیت‌های شخصی‌سازی‌شده استفاده کنند، این امکان وجود دارد که میزان افزایش نرخ بلیت نسبت به سال قبل به میزان ۲۰ درصد کاهش یابد؛ بنابراین می‌توان گفت میزان افزایش نرخ بلیت مترو در سال جدید نسبت به سال گذشته حداقل ۵ درصد و حداکثر ۲۵ درصد است.  تشکری هاشمی در توضیح بیشتر درباره میزان افزایش قیمت کرایه تاکسی گفت: با وجود اینکه میانگین افزایش نرخ کرایه تاکسی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۴۵ درصد در نظر گرفته شده است، در برخی موارد استثنایی ممکن است میزان افزایش قیمت کرایه به دلایل فنی کمی بیشتر از این مقدار شده باشد.

البته بازهم کرایه در هیچ خطی بیش از حداکثر ۶۰ درصد افزایش پیدا نکرده و در عین حال، در برخی خطوط، میزان افزایش کرایه تاکسی کمتر از ۴۵ درصد در نظر گرفته شده است.  او اضافه کرد: به‌طور کلی می‌توان گفت در حوزه افزایش نرخ کرایه تاکسی، قیمت کرایه‌ها در خطوط مختلف بین ۲۰ تا ۵۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. البته شهروندان باید توجه داشته باشند که مترو و اتوبوسرانی به‌طور مستقیم زیرنظر شهرداری فعالیت می‌کنند، اما در حوزه تاکسیرانی مدیریت شهری با بخش خصوصی مشارکت دارد و به همین دلیل میزان افزایش‌ها کمی بیشتر است . 

 

ارسال نظر